لطفا حیوان دوست نباشید!/ یادداشتی بر مستند «موذی»

لطفا حیوان دوست نباشید!/ یادداشتی بر مستند «موذی»

لطفا حیوان دوست نباشید!/ یادداشتی بر مستند «موذی»
۲۳ آذر ۱۴۰۰

اگر که فکر می کنید حیوان دوستید و به سگ و گربه و پرنده ها غذا می دهید و اصلا توجه به حیواناتی که زندگیشان در پارک محله‌تان می گذرد، عادت معمولتان شده، باید بگویم تا الان اشتباه می کردید و بهتر است همین الان این کار را متوقف کنید و از غذا دادن به حیوانات دست بکشید!

نگران نباشید! با انجام ندادن این کار شما تبدیل به یک آدم بد نمی شوید و کسی به شما خرده نمی گیرد، فقط قرار است کمی تأمل کنید. در عوض بیایید و مستند «موذی» را ببینید، مستند موذی برای شمایی است که دغذغه‌تان حیوانات می باشد. این مستند به کارگردانی و نویسندگی حمید مهاجرانی، نگاهی به حیواناتی می کند که در نزدیکی ما زندگی‌شان می گذرد و خواسته یا ناخواسته با آنها در ارتباط هستیم.

همه ما به نوعی حس حیوان دوستی‌ای درونمان وجود دارد و همان طور که مراقبت هایی از خودمان می کنیم، گوشه چشمی هم به حیوانات اطرافمان داریم. ما به این حیوانات توجه می کنیم، دوستشان داریم و به آنها غذا می دهیم و در خیلی موارد هم سرپرست آنها می شویم و پیش خودمان نگهشان می داریم. اما آیا این کار درست است؟ یا اصلا اینکه تنها به آنها غذا می دهیم، آیا کار درستی می کنیم؟ تمام این پرسش ها به طور کوتاه و خلاصه در مستند «موذی» وجود دارد.

ما در حق این حیوانات اشتباه می کنیم و با عدم آگاهی از چگونگی برخورد با حیوانات باعث می شویم که یا جان آنها را به خطر بیاندازیم و یا به کلی چرخه زندگیشان را مختل می کنیم و نمی گذاریم آنطور که باید، رفتار کنند. این که طبعا خوشحال می شویم اگر به حیوانی غذا بدهیم یک امر عادیست، اما احتمالا جمع کثیری از ما متوجه عادت غذایی این حیوانات نبوده‌ و نیستیم؛ با اینکه عادت غذایی هر گونه از حیوانات کاملا با نوع های دیگر متفاوت است اما این کار به ظاهر پسندیده، باعث می شود که رژیم غذایی حیواناتی که برایشان غذا تهیه می کنیم به کلی بهم بریزد، ممکن است این به هم ریختگی غذایی، ایرادات بسیاری را با خودش به همراه بیاورد، از افزایش بی رویه حیوانات شهری گرفته تا تغییرات ژنتیکی در زمان زاد و ولد آنها.

مستند با به نمایش گذاشتن چند نمونه از این ایرادات، درک بهتری از این موضوع به بیننده اش می دهد و با چند مثال از پرندگان، گربه ها و موش های فاضلابی، تصویر روشنی در ذهنمان می سازد. به عنوان نمونه فیلم به سادگی نشان می دهد که وقتی تعدادی از چندگونه پرندگان را عادت می دهیم که از یک جای مشخص شده غذا بخورند، باعث ایجاد تقابل بین این گونه های مختلف می شویم که خطر بروز بیماری های مختلف را در بین آنها افزایش می دهیم، و یا با غذا دادن به پرندگان مهاجر، باعث یکجانشینی آنها می شویم. در باقی حیوانات شهری مثل گربه ها هم موضوع به نوعی دیگر اتفاق میفتد. مثل تغییر در روند جفت گیری گربه ها که باعث می شود تغییرات ژنتیکی زیادی برای نسل های بعدشان به وجود بیاید. با اینکه تمام این مسائل، توضیحات مفصلی دارند اما در مستند «موذی» به سادگی و راحتی، با زبانی کاملا دوستانه، در حجمی کوتاه به بیننده ارائه می شود.

به قلم امیرمحمد خلیلی، کارشناس علوم اجتماعی

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: