سوال های بی جواب درباره شخصیت اصلی مستند «امیر اسماعیل تقی جواد»

صفحه اصلی > اخبار

سوال های بی جواب درباره شخصیت اصلی مستند «امیر اسماعیل تقی جواد»

سوال های بی جواب درباره شخصیت اصلی مستند «امیر اسماعیل تقی جواد»
21 آذر 1400

مستند «امیر اسماعیل تقی جواد» به کارگردانی اردلان عاشوری که در بخش فیلم های کوتاه پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، به نمایش درآمده، روایتی از زندگی شخصی امیر اسماعیل سندوزی است که چند دهه از زندگی‌اش را وقف طبابت کرده و پس از ابتلا به سرطان، تغییر بزرگی در زندگی اش ایجاد می کند و خودش را با هنر مشغول می سازد.

به طور کلی فیلم و نوع روایت قصد دارد بدون تعارف و نصیحت گویی، احساس امیدواری را درون بیننده اش روشن کند و با اینکه مستند، سویه های امیدوارکننده و روشنی دارد اما موضوعیت روایت یک موضوع تکراری است که اتفاقا با چند ایراد جدی نیز مواجه می‌شود.

قاعدتا در زندگی همه آدم ها جذابیت ها و ویژگی های منحصر به فردی وجود دارد که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد؛ اما به سختی می توان با بازگویی و تعریف های طویل و وسیع کسی را تحت تاثیر قرار داد و ایجاد انگیزه درون او کرد. یکی از ایرادات این مستند همین تعریف هاست. این تک گویی هایی که مستند را جلو می برد، نه قرار است و نه می خواهد که چیزی به چالش کشیده شود و با اینکه افراد زیادی نیز در این مستند پیدایشان می شود و قسمتی از خاطره گویی را تکمیل می کنند اما مثل وصله ای ناجورند که هیچ کمکی به درک بهتر شخصیت اصلی این مستند نمی کنند.

شروع فیلم با تعریف «اسماعیل سندوزی» از خاطرات کودکی اش شروع می‌شود که نهایتا می توان حدس زد در چه نقطه ای و با چه وضعیت و موقعیتی این ماجرا برای راوی مستند – به پایان خواهد رسید. با اینکه مستند بر تک گویی و خاطره گویی تکیه کرده اما همان را هم خشک و خطی پیش می برد و باعث می شود که از جذابیت روایی ساقط شود و نتواند بیننده را پای این مستند بنشاند.

با اینکه در طول فیلم دائما تلاش می‌شود روایت، وجهه‌ای آموزنده به خودش بگیرد اما ضعف بزرگی که در پردازش روایی وجود دارد آن را بی تاثیر کرده و تجلی‌ای که باید پیش بیاید جایش خالی مانده و حس نمی شود.

مستندساز با اینکه می توانست نقاط درگیر کننده زیادی را از درون زندگی «اسماعیل سندوزی» بیرون بکشد و در معرض نمایش بگذارد اما این کار را نکرده است و از نقطه به نقطه شخصیت اصلی فیلم به راحتی عبور می کند. مثلا در اوایل فیلم، بنا بر توصیه پدرِ اسماعیل سندوزی، ایشان از علاقه اش به حقوق دست می کشد و طبابت را انتخاب می کند. آیا واقعا هیچ گونه مقاومت و یا تلخ کامی و یا سختی‌ای متوجه ایشان نبوده؟ یا نمونه دیگری مثل بیماری اسماعیل سندوزی که مستندساز به راحتی از سر آن رد شده است.

مستندساز می توانست به واهمه و نگرانی هایی که قطعا اسماعیل سندوزی با آنها روبرو بوده، بپردازد و روایتی جذاب را به نمایش بگذارد اما این هم مثل خیلی از نمونه های دیگر با بی توجهی رها شده است. از این دسته پرسش ها برای مخاطب در این فیلم فراوانند و متاسفانه به هیچکدامش هم پاسخی داده نشده است. به هر حال علی‌رغم اینکه ایرادات بسیاری متوجه مستند است، اما می توان با صرف نظر کردن از آنها، به زندگی اسماعیل سندوزی دقیق شد و از ایشان بابت تمام خدمات و تلاش هایی که در حق جامعه پزشکی کشور کشیده است، تقدیر کرد و از سوی دیگر می توان ایشان را بابت پیروزی اش در مقابل بیماری های سخت، ستود.

به قلم امیرمحمد خلیلی، کارشناس علوم اجتماعی

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!
12 آذر 1401

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!

مهدی صادقی کارگردان مستند بازگشت‌های بزرگ، ضمن اشاره به روایت پیروزی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران در مقابل آمریکا در سال ۹۸،‌ از حسرت تکرار نشدن این اتفاق در جام‌جهانی...

آغاز توزیع کارت رسانه‌ها برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
12 آذر 1401

آغاز توزیع کارت رسانه‌ها برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

نمایندگان رسانه‌ها می‌توانند از فردا یکشنبه 13 آذرماه، کارت حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت را دریافت کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری...

کدام شبکه های صدا و سیما، میزبان سینما حقیقت هستند؟
12 آذر 1401

کدام شبکه های صدا و سیما، میزبان سینما حقیقت هستند؟

دو ویژه برنامه در شبکه افق و شبکه چهار سیما هر روز و همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، برنامه ویژه‌ای برای این رویداد دارند. به گزارش سایت خانه...

پردیس سینمایی ملت، به رنگ حقیقت در می آید
12 آذر 1401

پردیس سینمایی ملت، به رنگ حقیقت در می آید

پردیس سینمایی ملت که میزبان برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است، این روزها آماده پذیرایی از مخاطبان این رویداد می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد...

برگزاری هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
12 آذر 1401

برگزاری هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره...

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت
09 آذر 1401

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت

مستند کوتاه روزهای بی‌خبری به سه جشنواره بین‌المللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» در ادامه موفقیت‌های...

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند
08 آذر 1401

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند

اعضای هیات داوران پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد معرفی شدند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، اعضای...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...