دردگذشته و فراموششدگی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»
دردگذشته و فراموششدگی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»

ابوالفضل تاجیک در مستند کوتاه ۱۹ دقیقهای خود «روزهای بیخبری»، تصویری از دوران تنهایی یک پیرمرد خراسانی را ارائه داده است. این مستند وظایف مختلف و متعددی را بر دوش خود گرفته و توانسته است به خوبی به زندگی و کار، پیری و بیکسی علیمحمد نمدمال قائنی نفوذ کند. در این مستند علیمحمد ۸۴ ساله بیش از هرچیز با تنهایی خود با دوربین و فضای فیلم همراه شده است. ضمن این که شغل علیمحمد یعنی نمدمالی آنقدر جذاب و البته در این سالها تا آن اندازه مهجور است که تماشای تقدیر او و حرفهاش برای مخاطبان جذابیت داشته باشد.
در این فیلم نمدمالی و کهنسالی آنچنان درهم تنیده شده است که گرد فراموشی و پیری را جلو چشم تماشاچی «روزهای بیخبری» به تصویر میکشد. علیمحمد قائنی، سوژهای خاص و جذاب است که پرداختن به آن نشان از هوشمندی کارگردان آن دارد.
سینمای مستند در دوران ما انگیزه ساختن پرترههای خاص از افراد سرشناس را تاحدی فروگذاشته و به سراغ مردم معمولی رفته است تا داستان زندگی آنها را بگوید. علیمحمد، نشانه یک فراموشی تاریخی است تا به حرفههای سنتی و یکتای رایج در گذشته- که سیل شتابناک گذار به جامعه توسعهیافته و مدرن ما را به غفلت از آنها واداشته است- از نمای نزدیکتری بنگریم.
با این پیرمرد نمدمال، قرار است گذشته و مشاغل سنتی را با یکی از آخرین بازماندگان آن مرور کنیم. کاش این حرفه که به طور موروثی به علیمحمد رسیده نسل پس از نسل ادامه یابد تا بخشی از میراث گدشتگانمان در نیمهراه تاریخ نوین ایران فراموش نشود.
«روزهای بیخبری» قبل از آنکه ما را درگیر فرم و فضا و ریتم فیلم کند، یک یادآوری و تلنگر تاریخی است، بیآنکه فیلم برای گفتن حرفهای مهم خود شتاب داشته باشد. دوربین، وفادار به علیمحمد است و کسان دیگری را به خلوت او راه نمیدهد چرا که میخواهد روزهای تنهایی پیرمرد را به سکوت برگزار کند.
به قلم: کامبیز حضرتی
جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:
نظرات کاربران

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»
08 تیر 1401
«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید
08 تیر 1401خبرهای مشابه

فیلم های راه یافته به پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز اعلام شدند
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اسامی فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه ی پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز توسط دبیرخانه این جشنواره...

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»
همزمان با سالروز شهادت آیتالله سیدمحمد حسینی بهشتی، نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت» در دسترس علاقهمندان قرار گرفت به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از گروه...

«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید
دور تازه نمایش مستندهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، (اکران حقیقت) از سه شنبه ۱۴ تیرماه شروع میشود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهشمحور درباره نابودی میراثی هزارساله
به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلمهای ورزشی
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالتهای نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموششده تاریخ
امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیهکننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سهشنبه 31 خردادماه و همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران بهصورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیهکنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجاتدهنده
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوهای بینالمللی است/ آرشیوهای کمتر دیده شده در «کمیته»
عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیهکنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» بهصورت آنلاین و رایگان...