روایتی از یک پیرمرد هنرمند دوست داشتنی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»

صفحه اصلی > اخبار

روایتی از یک پیرمرد هنرمند دوست داشتنی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»

روایتی از یک پیرمرد هنرمند دوست داشتنی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»
06 بهمن 1399

رضا معتمدی عکاس و منتقد هنری در یادداشتی به مستند «روزهای بی خبری» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، پرداخته است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، رضا معتمدی عکاس و منتقد هنری (فیلم و عکس) در یادداشتی به مستند «روزهای بی خبری» به کارگردانی ابوالفضل تاجیک که در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، پرداخته است.

در خلاصه مستند «روزهای بی خبری» به کارگردانی ابوالفضل تاجیک آمده است: «کارگردان به سراغ پیر مردی می‌رود که به یکی از قدیمی ترین هنرهای نمد مالی و کلاه بافی می پردازد. او یکی از آخرین بازمانده های این هنر از خطه خراسان است.»

متن یادداشت به شرح زیر است:

مستند روزهای بی خبری بیش از هر چیز، مخاطب را درگیر سه موضوع می کند: هنر نمد مالی هنر فراموش شدنی، تنهایی علی محمد نمد مال و دیالوگ های ماندگارعلی محمد.

شروع فیلم در تاریکی با صدای اذان صبح و زمزمه های علی محمد نمد مال با خدای خود است و سپس با روشنایی روز و نمایی کلی از ویرانی خانه علی محمد، داستان اوج می گیرد؛ گویا کارگردان فیلم از ابتدا با شخصیت درونی علی محمد تنها و درد کشیده از ناملایمات روزگار برای مخاطب پرده برداشته است.

در سکانس بعدی دیگر نه تنها سفره غذا بلکه سفره دل را هم علی محمد نمد مال باز می کند، پیرمرد کهن سالی که یک عمر مانند یک دژ محکم، این هنر دیرینه را با جان و دل حفظ کرده؛ هنری که می گوید سینه به سینه از مرحوم پدرم به ارث بردم، هنری که تاریخ دیرینه ای دارد و رو به فراموشی رفته و با جرات می توان گفت شاید همین تصاویر و مستندهای هنرمندان باشد که برای فرزندان و نسل های آینده به ارث بماند.

هر پلان این فیلم و هر سکانس، حکایتی پر محتوا را برای مخاطب به یاد می سپارد.

کارگردان فیلم، نه تنها ذهن و چشم مخاطب را مجذوب هنر نمدمالی کرده بلکه دیالوگ های زیبای علی محمد هم در فیلم جای خود را باز کرده است. مستندی پر ماجرا که هم دستان هنر نمد مالی را معرفی می کند و هم زبان محمد علی، حکایت سرایی می کند، حکایتی زیبا که در آن، یک عمر علی محمد کلاه ساخت ولی کلاه سر کسی نگذاشت!

به جرات می توان گفت که با توجه به محتوا و لایه های درونی در این زمان ۱۹دقیقه ای مستند، هیچ پلان و سکانسی بدون دلیل به فیلم اضافه نشده است.

از ویژگی های فیلم که بیش از هر چیز مخاطب را درگیر خود می کند یک تیر و دونشان کارگردان است که با زیرکی و هوشمندانه با تصاویر خوب و دیالوگ های زیبایی که علی محمد می گوید هنری که به باد فراموشی رفته را به نمایش می گذارد و جان مطلب این است که علی محمد به خاطر تنهایی و ناتوانی جسمی، خود را محکوم به مرگ خود خواسته می‌کند. شاید انتخاب نام فیلم «روزهای بی خبری» توسط کارگردان، اشاره ای باشد به فراموشی این هنر دیرینه و تنهایی علی محمد به نسل های بعد از ما که قطعا به دور از انتظار نیست.

هر چه به پایان فیلم می رسیم زلالی و پاکی علی محمد و هدف کارگردان از دریچه تصویر و صدای علی محمد برای مخاطب، جان مطلب را ادا می کند.

علی محمد هیچ زمان در این مستند نسنجیده و بی پروا سخن نگفت و تمام گفته هایش گوشه ای از حقایق زندگی اش بود. در سکانسی زیبا و ماندگار این چنین می گوید که تصمیم گرفتم دوباره بعد از مرگ همسرم ازدواج کنم به خاطر اینکه محکوم به دادگاه الهی نشوم؛ علی محمد چه زیبا با این کهولت سن و ناتوانی جسمی و روحی ادای دین شریعت می کند.

یکی از سکانس های ماندگار از نظر تصویر، زمانی است که علی محمد دستگاه پشم زنی خود را مانند دوتار کوک می کند، انگار که در زمان کار، آهنگ عشق خود را که همان نمد مالیست می نوازد، قصه ی تلخ روزگار که در فیلم بیننده را مجذوب خود می کند.

در سکانس های پایانی فیلم انگار علی محمد لباس عافیت می پوشد و توشه پاک آخرت را بر می دارد و داخل کیسه گذاشته خانه را ترک و حرکت می کند و دیگری هیچ دری به رویش باز نمی شود انگار که خود در ماجرای فیلم همانطور که خواسته بود از این دنیای فانی سفر کرد. کارگردان هم با توجه به مفهوم فیلم و در راستای حقایق مستند،با شروع روشنایی در ابتدای فیلم و با به تاریکی رفتن پایان قصه را این چنین زیبا تمام کرد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند
02 آذر 1401

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند

به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، پنج مستند جذاب فوتبالی به‌صورت رایگان اکران آنلاین خواهد شد. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما
29 آبان 1401

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما

مستند ورزشی دریبل به کارگردانی پدرام بهرامی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، امشب، ۲۹ آبان ماه بعد از ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود. به گزارش...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

سفارش دهندگان غیر حرفه‌ای به سینمای مستند آسیب می‌ زنند
26 آبان 1401

سفارش دهندگان غیر حرفه‌ای به سینمای مستند آسیب می‌ زنند

علیرضا حسینی، مستندساز، عضو هیات مدیره خانه سینما و نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند معتقد است کارفرمایان و سفارش دهندگان غیرحرفه‌ای و کم‌دانش، آسیب سینمای...