خانه مستند

مرجع مستند و مستند سازی

صفحه اصلی > اخبار
روایتی از یک پیرمرد هنرمند دوست داشتنی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»
06 بهمن 1399

روایتی از یک پیرمرد هنرمند دوست داشتنی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»

رضا معتمدی عکاس و منتقد هنری در یادداشتی به مستند «روزهای بی خبری» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، پرداخته است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، رضا معتمدی عکاس و منتقد هنری (فیلم و عکس) در یادداشتی به مستند «روزهای بی خبری» به کارگردانی ابوالفضل تاجیک که در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، پرداخته است.

در خلاصه مستند «روزهای بی خبری» به کارگردانی ابوالفضل تاجیک آمده است: «کارگردان به سراغ پیر مردی می‌رود که به یکی از قدیمی ترین هنرهای نمد مالی و کلاه بافی می پردازد. او یکی از آخرین بازمانده های این هنر از خطه خراسان است.»

متن یادداشت به شرح زیر است:

مستند روزهای بی خبری بیش از هر چیز، مخاطب را درگیر سه موضوع می کند: هنر نمد مالی هنر فراموش شدنی، تنهایی علی محمد نمد مال و دیالوگ های ماندگارعلی محمد.

شروع فیلم در تاریکی با صدای اذان صبح و زمزمه های علی محمد نمد مال با خدای خود است و سپس با روشنایی روز و نمایی کلی از ویرانی خانه علی محمد، داستان اوج می گیرد؛ گویا کارگردان فیلم از ابتدا با شخصیت درونی علی محمد تنها و درد کشیده از ناملایمات روزگار برای مخاطب پرده برداشته است.

در سکانس بعدی دیگر نه تنها سفره غذا بلکه سفره دل را هم علی محمد نمد مال باز می کند، پیرمرد کهن سالی که یک عمر مانند یک دژ محکم، این هنر دیرینه را با جان و دل حفظ کرده؛ هنری که می گوید سینه به سینه از مرحوم پدرم به ارث بردم، هنری که تاریخ دیرینه ای دارد و رو به فراموشی رفته و با جرات می توان گفت شاید همین تصاویر و مستندهای هنرمندان باشد که برای فرزندان و نسل های آینده به ارث بماند.

هر پلان این فیلم و هر سکانس، حکایتی پر محتوا را برای مخاطب به یاد می سپارد.

کارگردان فیلم، نه تنها ذهن و چشم مخاطب را مجذوب هنر نمدمالی کرده بلکه دیالوگ های زیبای علی محمد هم در فیلم جای خود را باز کرده است. مستندی پر ماجرا که هم دستان هنر نمد مالی را معرفی می کند و هم زبان محمد علی، حکایت سرایی می کند، حکایتی زیبا که در آن، یک عمر علی محمد کلاه ساخت ولی کلاه سر کسی نگذاشت!

به جرات می توان گفت که با توجه به محتوا و لایه های درونی در این زمان ۱۹دقیقه ای مستند، هیچ پلان و سکانسی بدون دلیل به فیلم اضافه نشده است.

از ویژگی های فیلم که بیش از هر چیز مخاطب را درگیر خود می کند یک تیر و دونشان کارگردان است که با زیرکی و هوشمندانه با تصاویر خوب و دیالوگ های زیبایی که علی محمد می گوید هنری که به باد فراموشی رفته را به نمایش می گذارد و جان مطلب این است که علی محمد به خاطر تنهایی و ناتوانی جسمی، خود را محکوم به مرگ خود خواسته می‌کند. شاید انتخاب نام فیلم «روزهای بی خبری» توسط کارگردان، اشاره ای باشد به فراموشی این هنر دیرینه و تنهایی علی محمد به نسل های بعد از ما که قطعا به دور از انتظار نیست.

هر چه به پایان فیلم می رسیم زلالی و پاکی علی محمد و هدف کارگردان از دریچه تصویر و صدای علی محمد برای مخاطب، جان مطلب را ادا می کند.

علی محمد هیچ زمان در این مستند نسنجیده و بی پروا سخن نگفت و تمام گفته هایش گوشه ای از حقایق زندگی اش بود. در سکانسی زیبا و ماندگار این چنین می گوید که تصمیم گرفتم دوباره بعد از مرگ همسرم ازدواج کنم به خاطر اینکه محکوم به دادگاه الهی نشوم؛ علی محمد چه زیبا با این کهولت سن و ناتوانی جسمی و روحی ادای دین شریعت می کند.

یکی از سکانس های ماندگار از نظر تصویر، زمانی است که علی محمد دستگاه پشم زنی خود را مانند دوتار کوک می کند، انگار که در زمان کار، آهنگ عشق خود را که همان نمد مالیست می نوازد، قصه ی تلخ روزگار که در فیلم بیننده را مجذوب خود می کند.

در سکانس های پایانی فیلم انگار علی محمد لباس عافیت می پوشد و توشه پاک آخرت را بر می دارد و داخل کیسه گذاشته خانه را ترک و حرکت می کند و دیگری هیچ دری به رویش باز نمی شود انگار که خود در ماجرای فیلم همانطور که خواسته بود از این دنیای فانی سفر کرد. کارگردان هم با توجه به مفهوم فیلم و در راستای حقایق مستند،با شروع روشنایی در ابتدای فیلم و با به تاریکی رفتن پایان قصه را این چنین زیبا تمام کرد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

ثبت نظرات :

q

خبرهای مشابه

دردگذشته و فراموش‌شدگی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»
06 اسفند 1399

دردگذشته و فراموش‌شدگی/ یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»

ابوالفضل تاجیک در مستند کوتاه خود «روزهای بی‌خبری»، تصویری از دوران تنهایی یک پیرمرد خراسانی را ارائه داده و توانسته است به خوبی به زندگی و کار، پیری و بی‌کسی علی‌محمد نمدمال 84 ساله قائنی نفوذ کند.

راهیابی «شهر زیبای من»، «ماهر» و «روزهای بی خبری» به چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی
02 اسفند 1399

راهیابی «شهر زیبای من»، «ماهر» و «روزهای بی خبری» به چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی

۳۰ مستند و ۲۵ فیلمنامه به بخش مسابقه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی راه یافتند.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی ۴ تا ۷ اسفند ماه در گرگان برگزار خواهد شد.

27 بهمن 1399

رمزگشایی مرگ پرندگان میانکاله در مستند «پرواز بی بازگشت» +ویدیو

همزمان با تکرار فاجعه مرگ هزاران قطعه پرنده در تالاب میانکاله، مستند زیست محیطی «پرواز بی بازگشت» با محوریت کشف راز این فاجعه زیست محیطی به کارگردانی مسعود دهنوی آماده نمایش شد.

درباره انقلاب فیلم تکراری نمی‌سازیم/ ناگفته‌هایی از مسابقه «فرمانده»
20 بهمن 1399

درباره انقلاب فیلم تکراری نمی‌سازیم/ ناگفته‌هایی از مسابقه «فرمانده»

مهدی مطهر، مدیر خانه مستند: به جای اینکه بخواهیم مستقیم درباره انقلاب فیلم تکراری بسازیم، ترجیح می‌دهیم درباره آدم‌هایی فیلم بسازیم که در شکل‌گیری منظومه فکری نیروهای انقلابی نقش داشته‌اند…

مستندساز و مدیر وقتی دروغ بگویند دیگر راه بازگشتی نیست!
04 بهمن 1399

مستندساز و مدیر وقتی دروغ بگویند دیگر راه بازگشتی نیست!

«دستمال سرخ‌ها» به کارگردانی حنظله تاج‌الدینی روایتی است پر فراز و نشیب و جذاب از شکل‌گیری گروه «دستمال سرخ‌ها» و گرد آمدن آن‌ها حول شخصیت اصغر وصالی و مجاهدت‌ها و ایثارگری های آن‌ها در اوایل دهه 60… .

روایت تمدن یک شهر ویران شده/ گفتگو با کارگردان مستند «سایه های روشن»
04 بهمن 1399

روایت تمدن یک شهر ویران شده/ گفتگو با کارگردان مستند «سایه های روشن»

حسین نشاطی، کارگردان «سایه‌های روشن» می‌گوید موضوع این مستند که مربوط به بعد از جنگ و بحران ها و ماجراهای بعد از آن در زندگی زنان می‌پردازد، برایم جذاب بود و تصمیم به ساخت آن گرفتم.

تصویری از دوران تنهایی یک پیرمرد خراسانی/یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»
04 بهمن 1399

تصویری از دوران تنهایی یک پیرمرد خراسانی/یادداشتی بر مستند «روزهای بی خبری»

ابوالفضل تاجیک در مستند کوتاه خود «روزهای بی‌خبری» تصویری از دوران تنهایی یک پیرمرد خراسانی را ارائه داده است. این مستند توانسته است به خوبی به زندگی و کار، پیری و بی‌کسی علی‌محمد نمدمال قائنی نفوذ کند.

انتشار پوستر جدید مجموعه مستند «بعد از جنگ»
23 دی 1399

انتشار پوستر جدید مجموعه مستند «بعد از جنگ»

در آستانه بازگشایی مجدد سینماها از پوستر جدید مجموعه مستند «بعد از جنگ» رونمایی شد. این مجموعه که عنوان «سه اپیزود حلب» در پوستر جدید آن آمده‌،3 مستند با محوریت جنگ است که شامل مستندهای «شبیه‌سازی آقای زرد»، «سایه‌های روشن» و «پیرمرد و خواننده» می‌شود.

فیلم ما، فیلم مرجع است/ گفت‌وگو با عبدالحسین بدرلو، کارگردان مستند «کمیته»
22 دی 1399

فیلم ما، فیلم مرجع است/ گفت‌وگو با عبدالحسین بدرلو، کارگردان مستند «کمیته»

نسل امروز شاید تصوری از کمیته نداشته‌ و این نام را صرفا از زبان بزرگ‌ترها یا در بعضی از فیلم‌ها شنیده‌باشد؛ اما مستند «کمیته» از زاویه‌ای به ماجرا ورود می‌کند که ربطی به تصویر مخدوش رسانه‌ای در سال‌های اخیر ندارد.

مجموعه مستند «زندگی دیگران» آماده نمایش شد
22 دی 1399

مجموعه مستند «زندگی دیگران» آماده نمایش شد

مجموعه مستند 4 قسمتی «زندگی دیگران» با محوریت سبک زندگی اقتصادی مردم چهار کشور اروپایی آلمان، هلند، بلژیک دلیل سرعت پیشرفت این کشورها در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی از نگاه ایرانیان مهاجر را به تصویر کشیده است.

روزهایی که نباید فراموش شوند / یادداشتی بر مستند «نجات آمرلی»
19 دی 1399

روزهایی که نباید فراموش شوند / یادداشتی بر مستند «نجات آمرلی»

مستند «نجات آمرلی» به کارگردانی رضا شفیعی از جمله آثاری است که در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارد که محسن صالحی خواه، به این اثر پرداخته است.

دی ماه آخرین فراخوان ثبت طرح سال 99 در سایت «خانه مستند»
15 دی 1399

دی ماه آخرین فراخوان ثبت طرح سال 99 در سایت «خانه مستند»

از سوی دبیرخانه خانه مستند؛ اواخر دی ماه به عنوان آخرین فراخوان ثبت طرح از…