برگزیدگان چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت، معرفی شدند

برگزیدگان چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت، معرفی شدند

برگزیدگان چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت، معرفی شدند
۰۴ دی ۱۳۹۹

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به صورت برخط برگزار شد. در این مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف سینمای مستند ایران معرفی شدند.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری تسنیم، چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم پس از نزدیک به 9 روز اکران آنلاین به ایستگاه پایانی رسید و چهارشنبه سوم دی ماه، برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره در بخش ملی، شهید آوینی، کارآفرینی و کرونا در مراسم اختتامیه آن معرفی شدند.

این مراسم اختتامیه به صورت برخط از طریق اینستاگرام جشنواره و پلتفرم‌های نمایش آنلاین در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

این مراسم با اجرای منصور ضابطیان آغاز شد و در ابتدا محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره چهاردهم صحبت کرد. او گفت: در جشنواره چهاردهم از طریق سامانه‌های برخط، هشت روز با همدیگر زندگی و از طریق جشنواره ماجراجویی کردیم. از شور و هیاهوی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت یک سال گذشت، یک سال پرماجرا، انگار یک قرن از آن روزگار می‌گذرد.

عصری جدید با شرایطی کاملا متفاوت. همه‌گیری کرونا تنها، تن انسان را هدف نگرفت. خاموشی و سکوت و سکون را در متن زندگی رواج داد. کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت، مستندسازان، شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند. آیا می‌شد ساکت نشست و این فیلم ها را به بایگانی سپرد؟

وی اضافه کرد: در زمانه‌ای که برپایی اکثر فعالیت‌های فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، سینما حقیقت گام در مسیری متفاوت گذاشت. زیرا باور داشت سکوت، درمان نیست؛ این مسیری بود که جشنواره سینما حقیقت رسالت خود را در آن می‌دید. نه از خطر کردن هراسید و نه از تردیدها، ترسی به دل راه داد.

حمیدی‌مقدم با تاکید بر اینکه اکران آنلاین، فرصت جدیدی را پیش روی سینمای مستند قرار داده است، گفت: برپایی برخط جشنواره، اقدامی هوشمندانه بود و چالش‌ها را تبدیل به فرصت کرد. جشنواره چهاردهم این فرصت را به مردم داد که به تماشای مستند بنشینند. برگزاری این جشنواره در این شرایط، نقطه آغاز دورانی جدید برای سینمای مستند در قالب اکران برخط خواهد بود و از این روز وارد تعامل تازه‌ای با مخاطبان شدیم.

وی خاطرنشان کرد: بازدید از سامانه‌های برخط جشنواره از مرز 50.000 بازدید عبور کرد.

دبیر جشنواره سینماحقیقت چهاردهم در پایان صحبت‌های خود ضمن قدردانی از شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های خبری برای پوشش جشنواره گفت: این خطرپذیری و ایثار و از خودگذشتگی باعث شد رنگین کمان جشنواره چهاردهم شکل بگیرد و از تقویم اجرایی جشنواره‌های جهانی و ملی، حذف نشود.

این مراسم با پخش کلیپی از اکران فیلم‌ها در سامانه‌های برخط و میزان بازدید فیلم‌ها ادامه پیدا کرد.

معرفی برگزیدگان بخش کارآفرینی

در بخش ابتدایی معرفی برگزیدگان، جوایز بخش کارآفرینی اهدا شد. هیئت داوران این بخش سعید رشتیان، سید وحید حسینی و لقمان خالدی هستند.

مستند «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش، شایسته تقدیر در این بخش شد؛ این مستند جایزه‌ای به مبلغ 70 میلیون ریال دریافت کرد.

جایزه سوم بخش کارآفرینی به فیلم مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری اهدا شد. همچنین جایزه دوم این بخش به فیلم «ف-الف» به کارگردانی فرشاد اکتسابی رسید.

جایزه اول بخش کارآفرینی نیز به فیلم مستند «راه نا‌تمام اصغر قندچی» به کارگردانی مصطفی رزاق‌کریمی اهدا شد.

جایزه شبکه مستند به فیلم مستند «هجده هزارپا» به کارگردانی مهدی شامحمدی رسید. محسن یزدی، مدیر شبکه مستند جایزه 120 میلیون ریالی این بخش را به شامحمدی اهدا کرد.

مهدی شامحمدی پس از دریافت این جایزه گفت: وقتی می‌پذیریم که شرکت کنیم باید یاد بگیریم که به رای داوران احترام بگذاریم و آن را بپذیریم. امیدوارم دوستان من که از شب گذشته کمی بداخلاق بودند، این وضعیت را تغییر بدهند و داوران را زیر فشار نبرند.

معرفی برگزیدگان مستندهای «کرونایی» جشنواره چهاردهم/ «پسقله‌»‌ای که دنیا را تکان داد!

در بخش دیگری از این مراسم اختتامیه، نوبت به اهدای جایزه بخش مستند کرونا رسید. هیئت داوران این بخش مهرداد اسکویی، احمد الستی و محمد کیاسالار هستند.

جایزه سوم این بخش به فیلم مستند «تنگ‌نای» به کارگردانی مهدی امینی و جواد یقموری اهدا شد. همچنین جایزه دوم این بخش به فیلم «قطعه 19» به کارگردانی مسعود دهنوی رسید.

جایزه اول بخش مستند کرونا نیز به فیلم مستند «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا رسید.

شیدا پس از دریافت این جایزه درباره فیلم خود گفت: دوست نداشتم اسم ادبی که مفهومی شعاری داشته باشد بر روی این فیلم بگذارم. ما در یزد عبارتی به نام فسلقه داریم. در بخشی از فیلم یکی از پرستاران به زبان یزدی، جمله‌ای گفت که به نظرم جالب آمد: «تو باورت میشد یه ویروس پسقله بیاد و دنیا را تکان بدهد؟» وقتی فیلم را تدوین می‌کردم دیدم که این ویروس پسقله آمده و واقعا همه دنیا را تکان داده است. علاوه بر این جنبه طنز هم داشت و به همین دلیل این نام را انتخاب کردم. من جایزه خود را به پرستاران تقدیم می‌کنم و البته کادر خدماتی بیمارستان‌ها که هیچ کس زحمتشان را ندید.

جایزه ویژه هیئت داوران بخش کرونا به فیلم مستند «آنجا سپیده‌دم» کارگردانی هاشم مسعودی و محسن جهانی رسید.

معرفی برگزیدگان بخش شهید آوینی/ تندیس طلایی به «هجده هزارپا» رسید

در بخش بعدی این مراسم، برگزیدگان بخش شهید آوینی معرفی شدند. هیئت داوران این بخش محمدحسین حقیقی، محمد داودی و پژمان لشگری‌پور هستند.

جایزه سوم این بخش به علی‌محمد ذوالفقاری برای ساخت فیلم «گزارش رمادی» رسید.

جایزه دوم این بخش به حسن جعفری برای ساخت فیلم «چلچلای سفری» اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران بخش شهید آوینی به دو فیلم اهدا شد؛ وحید فرجی کارگردان فیلم مستند «محسن ژاپنی»، نخستین جایزه را دریافت کرد و رضا اعظمیان کارگردان فیلم «جزیره ماهی»، جایزه دیگر را با خود به خانه برد.

اعظمیان پس از دریافت این جایزه گفت: از تعویق یک هفته‌ای جشنواره بسیار خوشحال شدم چرا که باعث شد به سالروز یک عملیات بسیار مهم برسیم. 5 سال پیش همچنین شبی، 60 گردان پیاده و 10-12 هزار غواص در عملیات کربلای 4 شرکت کردند. به نظرم، این عملیات، تاکتیکی‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات در هشت سال دفاع مقدس است چرا که دشمن با آگاهی تمام، منتظر این عملیات بود و به نظرم این عملیات، دوئل جمهوری اسلامی با عراق بود.

وی اضافه کرد: کسانی که در این فیلم صحبت کردند، سابقه حضور در عملیات دریایی کربلای 3 را داشتند که نزدیک به 10 کیلومتر روی آب شنا کرده و با کنار زدن دشمن اول یعنی آب، به دشمن دوم رسیدند.

تندیس طلایی بخش شهید آوینی نیز به مهدی شامحمدی، کارگردان فیلم «هجده هزارپا» رسید.

جایزه «سرباز وطن» در دستان «چشم ایرانی»

در بخش دیگر، جایزه «سرباز وطن»، یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا شد.

محمد حمیدی‌مقدم درباره این جایزه توضیح داد و گفت: در جشنواره حقیقت امسال، با توجه به شهادت سردار سلیمانی، برآن شدیم که جایزه‌ای را برای یادبود و خاطره‌ای از شهید سلیمانی به فیلمی اهدا کنیم که در جهت تبیبین مکتب این شهید بزرگوار باشد. نام جایزه را جایزه «سرباز وطن» گذاشتیم.

جایزه «سرباز وطن» به فیلم مستند «چشم ایرانی» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر رسید و شخصیت اصلی آن حسن قائدی، عکاس بحران رسید.

معرفی برگزیدگان بخش ملی؛ «جاهای خالی پر می‌شود» بهترین فیلم شد

در بخش پایانی معرفی برگزیدگان، نوبت به اهدای جایزه‌های بخش ملی رسید. هیئت داوران مسابقه ملی، حسام اسلامی، مرتضی پایه‌شناس، آیدا پناهنده، خسرو دهقان، علی رازی، سیدسلیم غفوری و علی لقمانی هستند.

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به امیرمسعود حسینی نویسنده گفتار متن فیلم «طاهر» رسید. همچنین جایزه بهترین گفتار متن نیز به سیامک صفری رسید.

جایزه بهترین صدا به آرش قاسمی برای فیلم «سنجاقک‏ های برکه خشک» رسید.

جایزه بهترین پژوهش به مهرداد شیخان برای فیلم «انیمیشن ایرانی» رسید.

جایزه بهترین موسیقی به کیاوش صاحب نسق برای فیلم «آخرین نفس‌ها» رسید.

جایزه بهترین تدوین به مصطفی گندم‎کار و سوگل مرادی برای فیلم «هوبره» رسید.

جایزه بهترین تصویربرداری به داود رحمانی برای فیلم «کل فاطمه» رسید.

جایزه ویژه هیئت داوران به دلیل توجه ویژه به بحران زیست‌محیطی خاک به فیلم «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خانجهانی رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به علی اسدی و رسول داوری برای فیلم «برانازا» (برادر خشکی‌ها) رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به مهدی زمانپور کیاسری برای فیلم «کل فاطمه» رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به عطیه زارع آرندی برای فیلم «جاهای خالی پر شود» رسید.

جایزه بهترین فیلم مستند به عطیه زارع آرندی برای فیلم «جاهای خالی پر می‌شود» اهدا شد.

کارگردان «ایساتیس»: کمر ما شکست!

جایزه ویژه دبیر جشنواره به پاس تلاش مجدانه برای ثبت چشم‌نواز بخشی از فرهنگ سرزمین ایران و جلب سرمایه‌های بخش خصوصی برای تولید مستندی فاخر به راحیل صحرایی و علیرضا دهقان تهیه‌کنندگان مستند «ایساتیس» اعطا شد.

علیرضا دهقان، کارگردان مستند «ایساتیس» پس از دریافت این جایزه در حالی که از انتخاب داوران این دوره گله‌مند بود، گفت: آقای انتظامی، لطفا یکبار بیایید و بگویید یعنی چی می‌گوییم: «انتخاب داوران سلیقه ای است» کمر ما بابت ناداوری‌ها در این دوره شکست. یک بار بیاییم و شفاف بگوییم هر کسی چه چیزی را انتخاب کرده است. من سال گذشته جز هیئت داوران جشنواره بودم؛ مگر می‌شود که براساس سلیقه فیلمی که ساختار خوبی دارد را کنار بگذارم؟ داوران، ایساتیس را از جشنواره حذف کردند و کمر ما شکست.

حسین انتظامی در این آیین اختتامیه گفت: از فیلمسازانی که با کارهای درخشان خود چراغ جشنواره را روشن نگه داشتند و به این شیوه نمایش اعتماد کردند تشکر می کنم که منفعت سینمای مستند را برجیزهای دیگر ترجیح دادند. دبیران جشنواره‌های سازمان سینمایی با ریسک‌پذیری، تدبیر و شهامت خود زمینه ایجاد کردند که چراغ جشنواره‌ها روشن بماند. طبیعتاً می‌شد از ترس کرونا همه فعالیت‌ها را تعطیل کرد. حتی می‌شد شعار مردم پسند هم داد و این عقب‌نشینی را توجیه کرد. اما جشنواره‌ها و ظرفیت‌هایی که برای دیده شدن و کشف استعدادها دارند حائز اهمیت است.

بخش پایانی مراسم اختتامیه چهاردهمین جنواره سینماحقیقت اختصاص به ده فیلم برتر از نگاه تماشاگران داشت. مستند «کودتای 53» توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کند.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: