«مرغ آتش» مستندی که تولیدش 7 سال طول کشید

کارگردان مستند «مرغ آتش» در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حاضر است، گفت: فصل زادآوری فلامینگوها دو بار در سال است و ما در هر سال مجموعا ۴ روز فیلمبرداری داشتیم؛ به همین دلیل ساخت این مستند ۷ سال زمان برده است.
حجتالله طاهری کارگردان مستند نیمه بلند «مرغ آتش» که در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت شرکت دارد، با اشاره به ایده پردازی این اثر سینمایی به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: در ارتباط با مستندهای زیست محیطی و حیات وحش، این محیط زیست است که خودش پیشنهاددهنده است. ضمن این که مستندسازان اینگونه سینمایی و من به شخصه معمولا سوژه هایی را برای فیلمسازی پیدا میکنیم، پژوهش هایی مرتبط با آن ها انجام میدهیم و سعی می کنیم حمایتی را هم برای ساخت جلب کنیم.
وی درباره علت زمانبر شدن ساخت مستند «مرغ آتش» که از سال ۹۲ تا ۹۹ به طول انجامیده است، توضیح داد: این فیلم در منطقه ای بین آبادان و تالاب شادگان که رفتن به آن سخت است، میگذرد. منطقهای حفاظت شده که برای رسیدن به آنجا باید از مرزبانی آبی رد میشدیم و این فرآیند سخت بود. همچنین از منظر حفاظت شده بودن آن منطقه باید نیروهای محیط زیست با ما همراه می شدند. هماهنگ شدن هر دوی این عوامل و کوتاه بودن فصل زادآوری فلامینگوها که دو بار در سال است، باعث می شد تا نتوانیم پیوسته و مدت زمان طولانی تصویربرداری کنیم. در هر سفرمان به منطقه دو روز فیلمبرداری میکردیم و مجموعا ۴ روز در سال ضبط داشتیم؛ برای هر ۲ روزش ممکن بود یک تا دو هفته انتظار بکشیم. البته این مستند با ۱۶ دوربین ساخته شده است و این تعداد دوربین خلأ و کم بودن تعداد روزهای ضبط را جبران میکرد.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر معمولا کارهای حیات وحش تولیدشان طولانیتر از سایر آثار است و کمتر از ۴ سال تجربه نشده اند. کارهای قبلی من هم همین میزان معمولا زمان برده اند.
طاهری با بیان این که فیلم های مستند زیست محیطی لزوما نباید هشدار دهنده باشند، بیان کرد: در تجربه مستند «مرغ آتش» نمی توانم بگویم که قرار بوده درباره یک موضوع هشدار بدهیم. بلکه ما زیست بوم و محیطی را معرفی کردیم که وجود دارد. گونه ای که البته ما به عنوان مستندساز کشف نکرده ایم اما در جریان این فیلم رفتارهایشان را ضبط کردیم و ویژگی هایی را که خود متولیان محیط زیست از آن بی اطلاع بودند.

وی خاطرنشان کرد: در این فیلم آبشارهایی در دل دریا دیده می شود که ناشناخته مانده اند و می تواند جاذبه توریستی باشد و درآمدهای زیادی برای منطقه به بار بیاورد. این آبشارها روزی دو بار دیده می شوند و به طور کلی تلاشمان این بود که مستند، تصاویر بدیع و حال خوبی به مخاطب بدهد.
این مستندساز با اشاره به اینکه در جریان این مستند دغدغهای انسانی را نیز خود در مقام راوی فیلم مطرح کرده است، گفت: مستند زیست محیطی قرار نیست لزوما نقادانه باشد. می تواند حیات وحش صرف باشد و نتیجه گیری نکرده و به اطلاعات بیننده اضافه کند. مستند «مرغ آتش» بیشتر به این سمت گرایش دارد اما من به شخصه سعی کردم با روایت در فیلم اطلاعات جدید درباره فیلمسازی بدهم. خودم راوی فیلم هستم و این مساله را مطرح میکنم که آنطور که باید به عنوان فیلمساز از تماشای طبیعت لذت نمیبرم
مستندساز حیاتوحش مانند دیگران از طبیعت لذت نمیبرد
وی در پاسخ به این که آیا به این دغدغه انسانی در فیلمش پاسخ میدهد یا نه، عنوان کرد: بله، این دردسرهای فیلمسازی است که باعث می شود در جریان مستندسازی از طبیعت آنطور که باید لذت نبریم. بستن کادر مناسب و اتفاقاتی که برای تجهیزات میافتد و طولانی شدن زمان تولید و مشکلات در مسیر همه و همه می تواند مسبب باشد و من به بخشی از آن ها همزمان با نمایش تصاویر فلامینگوها اشاره می کنم.
طاهری در پاسخ به این که چه ربطی میان به تصویر کشیدن گونهای جانوری و طرح دغدغه های فیلمسازی در «مرغ آتش» میتوان پیدا کرد، توضیح داد: این ماجرا تاکنون برای بینندگان مستند آزاردهنده نبوده است و اگر انتقادی هم نسبت به «مرغ آتش» مطرح شده درباره این مساله نبوده است. با همزمانی این دو در فیلم، بیشتر قصد داشتم تا هم متفاوت از آثار قبلی ام عمل کنم و هم این که یک دغدغه و چالش مطرح شود، مساله ای که توجه به آن ضرورت دارد.
چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه به صورت آنلاین در سامانه های هاشور، فیلیمو، نماوا و تیوا برگزار می شود.
جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: