روایتی از مرثیه مشهور محتشم کاشانی در مستند «ترکیب بند»، ساخته امیر آذین

روایتی از مرثیه مشهور محتشم کاشانی در مستند «ترکیب بند»، ساخته امیر آذین

روایتی از مرثیه مشهور محتشم کاشانی در مستند «ترکیب بند»، ساخته امیر آذین
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

به گزارش خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی، مستند «ترکیب‌بند» تازه‌ترین محصول خانه مستند است که با مرور اشعار محتشم کاشانی، علل ماندگاری ترکیب‌بند معروف وی در رثای امام حسین (ع) با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»، می‌پردازد.

امیر آذین، کارگردان مستند «ترکیب بند» در گفت و گویی از اتمام تولید این اثر خبر داد و در این باره تصریح کرد: مستند «ترکیب بند» در یک قسمت بیست و شش دقیقه ای آماده پخش از سیمای ملی است. «ترکیب‌بند» مستندی است با موضوع ترکیب بندهایی که در موضوع عاشورا و مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) سروده شده است که شناخته شده ترین آن ها ترکیب بند جناب محتشم کاشانی با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» می باشد که پس از گذر قرن های متمادی هنوز هم این ترکیب بند در میان مراثی، نوحه ها و اشعار آیینی فارسی که برای اهل بیت سروده شده اند، جایگاه ویژه ای دارد.

آذین اضافه کرد: در این مستند سعی شده است از طریق بررسی زندگی نامه محتشم کاشانی و سیر آثار و ارادت وی به امام حسین (ع) و خاندان نبوت به این مسئله پرداخته شود که چگونه این ترکیب بند تا این حد ماندگار شده است. سعی شده در این مستند از حضور اساتیدی چون حاج علی انسانی، استاد موسوی گرمارودی، عباس سجادی ، محمود حبیبی کسبی ، مهدی امین فروغی و … برای بهتر شدن فهم مسائل مربوط به موضوع اثر بهره گیری شود.

ترکیب‌بند که با کارگردانی امیر آذین در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده، آماده پخش از سیمای ملی است و به زودی از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

تلگرام خانه مستند