فیلم مستند “بازگرد” از تولیدات خانه مستند در دانشگاه الزهرا(س) رونمایی شد

فیلم مستند “بازگرد” از تولیدات خانه مستند در دانشگاه الزهرا(س) رونمایی شد

فیلم مستند “بازگرد” از تولیدات خانه مستند در دانشگاه الزهرا(س) رونمایی شد
۱۹ مهر ۱۳۹۵

ظهر روز یکشنبه 18 مهر ماه، مستند بازگرد به کارگردانی ماریا ماوتی و از تولیدات خانه مستند انقلاب اسلامی با حضور دکتر حسین رویوران و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه الزهرا رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، مستند بازگرد که به موضوع روایت زندگی زنان ایزدی در مناطق تحت کنترل داعش می پردازد، برای حاضرین اکران شد و پس از آن ماوتی کارگردان مستند و دکتر حسین شیخ السلام کارشناس مسائل خاورمیانه به ذکر نکاتی پیرامون این مستند پرداختند.

ماوتی: پس از پایان فیلم برداری «بازگرد» تا چند ماه نتوانستم به زندگی عادی بر گردم

ماوتی سخنان خود را با اشاره به انگیزه اولیه انتخاب سوژه بازگرد آغاز کرد و گفت: به دلیل همجواری محل زندگی خود و خانواده اش با کردستان عراق از گذشته دغدغه انجام فعالیت برای آوارگان و جنگ زده ها را داشتم تا اینکه با ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته کارگردانی رسالت خود را در قالب فیلم مستند به انجام رسانده ام.

وی ادامه داد: اولین تصویری که از آواره و جنگ زده در ذهنم وجود دارد مربوط 5 سالگی ام است که صبح زود با صدای آوارگان کرد عراقی تازه وارد به روستایمان از خواب پریدم. آن روز از مادرم پرسیدم که اینها کیستند و مادرم پاسخ داد آواره اند و من تا چند سال تصور می کردم که اسم شناسنامه ای آنها آواره است.

این کارگردان مستند با اشاره به درد و رنجی که آوارگان جنگی در زندگی متحمل می شوند، اظهار کرد: شاید زمان زیادی طول کشید و من چندین سال بزرگتر شدم تا بتوانم بفهمم آوارگی یعنی چه؟ حمله به ناموس چه معنایی می تواند داشته باشد؟ و یک انسان چگونه می تواند این مصائب و مشکلات را تحمل کند.

ماوتی در خصوص فیلم برداری مستند «بازگرد» و حضور میدانی در میان آوارگان ایزدی در کردستان عراق به صحبت های تکان دهنده آنها اشاره کرد و گفت: برای این مستند 25 دقیقه ای، 13 ساعت با افراد حاضر در آن اردوگاه مصاحبه کردم که شنیدن آن صحبت ها آن قدر آزار دهنده بود که تا چند ماه نتوانستم به زندگی عادی برگردم.

وی در پایان به مشکلات فیلم برداری این مستند در خاک عراق اشاره کرد و اذعان کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی اردوگاه مد نظر که در استان موصل عراق قرار داشت و فاصله چندانی با نیرو های داعشی حاضر در این کشور نداشت، شرایط اخذ مجوز فیلم برداری و امکان حضور در آنجا مشکل بود، ولی با پیگیری هایی که انجام شد مجوز ها صادر شد و توانستم در حد توانم بلندگویی برای این زنان و کودکان مظلوم باشم.

فیلم مستند بازگرد به کارگردانی ماریا ماوتی تهیه شده در خانه مستند انقلاب اسلامی

رویوران: داعش با پول عربستان و حمایت های غرب سرپا ایستاده است

در ادامه برنامه دکتر حسین رویوران از اساتید مطالعات منطقه ای و عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در خصوص ریشه های شکل گیری جریان داعش به سخنرانی پرداخت.

رویوران صحبت خود را با طرح پرسش ریشه پدیده تفکر در کشور های اسلامی چیست، آغاز کرد و گفت: با بررسی مذاهب مختلف تشیع و تسنن درمی یابیم که در هیچ یک از آنها تکفیر وجود ندارد و طبق فقه همه مذاهب اسلامی هر کس تشهد را به زبان آورد مسلمان تلقی می گردد و در دایره سلم قرار می گیرد.

وی افزود: اینکه امروز شاهدیم عده ای با نام اسلام، عده ای دیگر را اسیر می کنند، در قفس قرار می دهند و به بردگی می کشند، ریشه هایی خارج از فقه و قواعد اسلامی دارد و جریانات بین المللی در این پدیده موثر است که به آنها می پردازم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه آغاز شکل گیری اسلام افراطی را به برنامه غرب برای اسلام هراسی مرتبط دانست و اظهار کرد: پس از فروپاشی شوروی، تئوریسین های غربی پی بردند تنها عاملی که می تواند هژمونی مفاهیم غربی را با خدشه مواجه کند و در برابر آن قد علم کند اسلام است به همین دلیل هجمه اسلام هراسی از اواسط دهه 90 میلادی به سرعت شدت گرفت.

رویوران یازدهم سپتامبر را نقطه عطف پروژه اسلام هراسی غرب دانست و گفت: در این حادثه دو نماد از اقتصاد غرب و نیروی نظامی غرب یعنی برج های ساختمان تجارت جهانی و ساختمان وزارت دفاع آمریکا مورد هجمه قرار گرفت و همین مسأله بهترین بهانه برای آغاز اسلام ستیزی در جهان شد.

وی هدف اصلی از لشکر کشی آمریکا به عراق و افغانستان را جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ایران به عنوان سرآمد کشور های مخالف هژمونی غرب در فضای پسا شوروی، محور برنامه ریزی های آمریکا قرار گرفت ولی به دلیل محاسبات غلط آمریکایی ها، دیدیم با هزینه های سنگینی که انجام شد، در نهایت دو دولت نزدیک به ایران در عراق و افغانستان بر سر کار آمد.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به برنامه قطع دستان جمهوری اسلامی در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: پس از شکست سنگینی که غرب در ماجرای ورود نظامی به خاورمیانه داشت، آنها تلاش کردند تا بازو های ایران در منطقه را قطع کنند و راه اندازی جنگ های 33 روزه و 22 روزه بر همین اساس ارزیابی می شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از شکست در این پروژه نیز برنامه ساقط کردن نظام سوریه در دستور کار قرار گرفت و با حمایت از جریان های افراطی، آنها را برای سرنگونی بشار اسد به سوریه گسیل دادند. آنها با این کار هم می توانستند دولت سوریه را با مشکل مواجه کنند و هم پروژه اسلام هراسی خود را با قدرت بیشتر پیگیری کنند.

رویوران در پایان این پرسش را مطرح کرد که آیا داعش نتیجه فرهنگ اسلامی است و در پاسخ به آن گفت: خیر، این گروه های افراطی با پول عربستان سعودی و حمایت های غرب توانستند سرپا بایستند. اقدامات این گروه های افراطی به گونه ای است که در اجلاس اخیر علمای اهل تسنن در گروزنی، همه متفق القول گفتند که وهابیت جزء مذاهب اهل سنت نیست و به نظر من این آغاز یک نقطه مبارک در جهان اسلام خواهد بود.

user
مسعود عزیزی

سلام علیکم
حیفه که تولیدات نقش آفرین خانه مستند از طرق مختلف معرفی نشه لذا پیشنهاد میکنم به معرفی تولیدات جذاب در قالب تهیه یک تیزر کمتر از یک دقیقه ای از شبکه های مختلف صدا و سیما در ساعتهای پربیننده بپردازید . این تیزر می تونه شامل : معرفی نام اثر، موضوع اثر ، کارگردان ، ساعت و روز پخش کامل اثراز فلان شبکه و … باشه.
با احترام ـ مسعود عزیزی

24 مهر 1395