مستندهای شرکت کننده در بخش «عماد مغنیه» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام شدند

مستندهای شرکت کننده در بخش «عماد مغنیه» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام شدند

مستندهای شرکت کننده در بخش «عماد مغنیه» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام شدند
۱۳ آبان ۱۳۹۷

ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نظر دارد همزمان با برگزاری این دوره جشنواره از سینماگر فقید سینمای ایران زنده یاد یدالله صمدی تجلیل نماید.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، بیشتر تماشاگران سینما و تلویزیون، یدالله صمدی را با کارگردانی سریال ارزشمند «شوق پرواز» به‌یاد می‌آورند و می‌شناسند؛ همان اثری که شهاب حسینی در آن بازی تاثیرگذاری را در نقش شهید خلبان عباس بابایی ارائه کرد، وی در کنار این اثر آثار سینمایی زیادی در حوزه سینمای نجیب و شریف اجتماعی در کارنامه دارد.

«آپارتمان شماره 13، ساوالان، اتوبوس، ایستگاه، دو نفر و نصفی، سارای، دمرل و معجزه خنده» برخی از فیلم‌های سینمایی این چهره فقید سینمای کشورمان است. آثاری که هر یک واگوکننده امیدها، رنج‌ها و تلاش‌های انسانی برای اعتلای فرهنگ و هنر و سینمای دفاع مقدس بوده است

یدالله صمدی از سال 1390 بنا داشت تا پروژه‌ای کمدی موزیکال به نام «مشتی عباد» را بسازد اما دو سال بعد از آن با وجود تلاشهایی که برای ساخت این پروژه انجام داده بود، در سن 66 سالگی بر اثر عوارض ناشی از بیماری کبدی از دنیا رفت.

همچنین گفتنی است: دو مستندساز کشور، حمید مشایخی و محسن اسلام‌زاده با مستندی در بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت حضور دارند که به روایت زندگی اولین فرمانده زن بندر ترکمن و شهادتش در واقعه منا می‌پردازد. این مستند که «رویای مرجان» نام دارد در بخش فیلم‌های مستند مسابقه ملی این رویداد سینمایی حضور دارد.

مرجان نازقلیچی، فرماندار بندر ترکمن و سومین فرماندار زن جمهوری اسلامی ایران بود که در جریان فاجعه منا در سال 1394 به شهادت رسید.

بر پایه این خبر، سایر مشخصات این فیلم به این ترتیب است: کارگردانان: حمید مشایخی، محسن اسلام‌زاده، تصویربرداران: حمید مشایخی، محمد امین صدیقی مقدم، سید مصطفی سید الحسینی، تدوین‌: حمید مشایخی، تهیه کننده: محسن اسلام‌زاده، زمان: 56 دقیقه.

محسن اسلام زاده متولد 1359 مشهد سازنده آثاری چون: مستندهای «تنها میان طالبان، شیخ صباح، اسرار زندان ابوسلیم» و مجموعه مستند: «قصه‌های شهر ما، مرزبانان، آقای دادستان، مستند قصرقند و …» است.

لازم به ذکر است مستندی از نسل کشی روهینگایی‌ها توسط دولت میانمار در بخش مسابقه ملی جشنواره بین‌المللی مقاومت اکران می‌شود. این مستند با عنوان «رویای روهینگیا» به کارگردانی محمدمهدی خالقی ساخته شده است.

خالقی متولد 1356 مشهد بعد از تولید چندین اثر مستند و داستانی همچون: «روایت یک زندگی، وحید آقا، هم زبانی و بی‌زبانی، افغانستان من، پوستین وارونه، آهنگر، پسرم، لحاف چهل تکه» این بار به سراغ جنایت و نسل کشی مسلمانان میانمار رفته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: عرفۀ الله کودک روهینگیایی، داستان آوارگی خود و خانوده‌اش را مرور می‌کند…

سایر مشخصات این فیلم به این ترتیب است: تحقیق: محمد مهدی خالقی، تصویربردار: علیرضا باغشنی، تدوین‌: احمد معین‌الدین، تهیه کننده: محمد مهدی خالقی، زمان: 22 دقیقه.

همچنین اسامی فیلم‌های مستند و سینمایی بخش «عماد مغنیه» پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام شد. 17 اثر مستند در این بخش جشنواره داوری خواهند شد.

اسامی فیلم‌های سینمایی و مستندهای راه یافته به بخش «عماد مغنیه» جشنواره بدین شرح است:

سینمایی: «امپراطور جهنم» پرویز شیخ طادی، «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا.

مستند: «شرح یک عکس» ساتیار امامی، «فرزند ایران» عارف جعفری چگنی، «آخرین فصل زندگی» ساسان فلاح فر، «مردمان نیمه جان» روح الله قاسمی، «گیسوان حلب» میثم صبوحی، «پسرم» محمد مهدی خالقی، «بابایی» مظفر حسینخانی هزاوه، «مشق پدر» مرتضی بالیده، «سیدشجاع» سیدحسن یوسفی، «حرمان» حمید عبداله‌زاده، «نجات» امیرحسین نوروزی، «راز حلب» ناصر نادری، «همشهری جنگ» احمد زایری، «پیرمرد و خواننده» امیر اصانلو، «با صبر زندگی» وحید فراهانی، «زنانی با گوشواره های باروتی» رضا فرهمند، «آقای معاون» حسن وزیرزاده.

لازم به ذکر است بخش «عماد مغنیه»، از بخش‌های زیر مجموعه مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت است که جایزه ویژه آن به فیلم‌های مستند و سینمایی با موضوع مقاومت مردم فلسطین، مدافعان حرم و داعش تعلق می‌گیرد.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری مراکز و سازمان های مختلف کشور همزمان با هفته گرامیداشت بسیج از 5 تا 9 آذر به دبیری محمد خزاعی در تهران و اصفهان برگزار می‌شود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند