مستند «رؤیای بازگشت» رونمایی شد و جمعه 16 مهر از شبکه یک پخش می شود

مستند «رؤیای بازگشت» رونمایی شد و جمعه 16 مهر از شبکه یک پخش می شود

مستند «رؤیای بازگشت» رونمایی شد و جمعه 16 مهر از شبکه یک پخش می شود
۱۴ مهر ۱۳۹۵

مستند رؤیای بازگشت با موضوع مقاومت مردم فلسطین و انتفاضه سوم، از محصولات خانه مستند است که به تازگی مراحل تولید را پشت سر گذاشته و روز جمعه 16 مهر ساعت 20 از شبکه اول سیما پخش خواهد شد. از همین رو نشست رونمایی از این مستند روز دوشنبه دوازدهم مهر 1395 در دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران با حضور تنی چند از اصحاب رسانه، ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران، عوامل سازنده فیلم و برخی از علاقمندان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا ضمن خوش آمدگویی به حاضرین از برگزاری مراسم رونمایی از مستند رویای بازگشت در دفتر جهاد اسلامی در تهران ابراز خوشحالی و خرسندی کرد و افزود: انتفاضه سوم که در اولین سالگرد آن قرار داریم اهمیت بسیار زیادی دارد و از اینکه این موضوع پراهمیت جهان اسلام توانسته است نظر هنرمندان و مستندسازان را به خود جلب کند، بسیار خوشحالیم.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، افزود: با توجه به موضوع انتفاضه لازم می دانم در ابتدا اطلاعاتی مختصر در مورد تاریخ و جغرافیای سیاسی سرزمین فلسطین ارائه دهم.

وی با اشاره به حضور مسلمانان در این سرزمین ادامه داد: مسلمانان در زمان سیطره بیزانسی ها سرزمین شام و فلسطین را آزاد کردند و فقط رومی ها و راهزنان از فلسطین خارج شدند و یهودی ها در این سرزمین باقی ماندند. البته یهودی ها از ساکنان اصلی این سرزمین بخش اکثریت نبودند و کنعانیان و گروهی به نام بلس در آنجا زندگی می کردند

ناصر ابوشریف با اشاره به ریشه‌هایی که در مورد رانده شدن یهودیان از محل زندگی خود گفته می‌شود افزود: در واقع در دوران باستان یهودی‌ها توسط بخت النصر بابلی رانده شدند اما با حمایت کوروش امپراطور ایران نجات یافتند و برای بار دوم بعد از انقلاب آن‌ها توسط رومی‌ها رانده شدند و اخراج آن‌ها به هیچ عنوان ارتباطی با مسلمانان ندارد. هنگامی که مسلمانان سرزمین قدس را آزاد کردند، حتی یک یهودی از قدس اخراج نشد. حتی در صدر اسلام نیز اگر گروهی از یهودیان از مدینه و یا خیبر هم اخراج شدند به دلیل رفتار زشت آن ها علیه اسلام بود که با توطئه‌های مختلف قصد سرنگونی دولت اسلامی را داشتند.

وی در ادامه با تأکید بر عدم تعدی مسلمانان به یهودیان در ادوار مختلف تصریح کرد: در هیچ دولتی هیچ گروهی از یهودیان کشتار نشد و حتی در هنگام زمامداری بدترین حاکمان و در سیاه‌ترین ادوار تاریخ یهودیان توسط مسلمانان کشتار نشدند. در نتیجه موضوع مهم آن است که ما هیچ ارتباطی به رنج های یهودیان نداریم و این دروغی بزرگ است که مسلمانان را باعث کشتار یهودی ها بدانیم، نه ایرانی ها نه اعراب و نه ترک‌ها و نه هیچ گروه دیگری از مسلمانان هرگز نه به کشتار یهودیان پرداختند و نه آن‌ها را از سرزمینی اخراج کردند.

ابوشریف با اشاره به این ادعا که یهودیان برای تشکیل دولت اسرائیل شعار بازگشت به سرزمین پدری را بیان سر می‌دهند، بیان کرد: این ادعا که یهودیان می‌گویند می‌خواهیم به سرزمین آباء و اجدادی برگردیم حرف مضحکی است چراکه یهودیانی که از گذشته در این منطقه زندگی می‌کردند در این منطقه باقی ماندند و هرگز اخراج نشدند و بسیاری از کسانی که از حیث نسل به اجدادی یهودی باز می‌گشتند در طول زمان عموماً به اسلام گرویدند در حال حاضر نیز در شهر الخلیل زندگی می‌کنند.

نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران با اشاره به سوابق انتفاضه در فلسطین گفت: در سال 1968 اولین انتفاضه ملت فلسطین آغاز شد. بار دیگر در سال 2000 میلادی دومین انتفاضه که معروف به انتفاضه اقصی است شعله‌ور شد. اما این آخرین انتفاضه‌ فلسطینیان نبود و سومین بار نیز در اکتبر 2015 سومین انتفاضه آغاز شد. البته باید گفت در طول این مدت 4 جنگ هم علیه مردم فلسطین در یک منطقه کوچک محدود شده‌اند، در گرفته است.

ناصر ابوشریف دلایل شکل‌گیری انتفاضه سوم را اینگونه تشریح کرد که: انتفاضه سوم که به انتفاضه قدس معروف است از اکتبر سال گذشته میلادی شروع شد و علت آن رفتار برخوردهای توهین آمیز شهرک‌نشینان و سایر صهیونیست‌ها بود. این اقدامات تا جایی ادامه داشت که کار به بی حرمتی به مسجدالاقصی رسید و تا آنجاکه وزیر جنگ اسرائیل آموزش در مساجد را ممنوع اعلام کردند، و ببعدتر وزسر کشاورزی اسرائیل وارد مسجدالاقصی شد. پس از این اتفاقات بود که جوانان فلسطینی و عموما کمتر از 23 سال سن داشتند بدون هماهنگی با گروه‌های فلسطینی و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به صورت خودجوش تصمیم به انتفاضه گرفتند.

ابوشریف با اشاره به مستند رویای بازگشت گفت: اینکه هنرمندان، فیلم‌سازان و مستندسازان به مسئله‌ انتفاضه سوم پرداختند موضوع بسیار ارزشمندی است که باید از آن تقدیر کرد. حقیقتاً توجه هنرمندان و مستندسازان به مسئله مقاومت مردم فلسطین و انتفاضه سوم یکی از نکات ضروری جهان اسلام است که امیدواریم از این پس نیز شاهد این چنین مستندهایی باشیم.

پس از سخنان ناصر ابوشریف نوبت به سخنرانی سمیه احمدی کارگردان مستند رویای بازگشت رسید که در این مدت ضمن توضیح چگونگی تهیه این مستند به سؤالات خبرنگاران حاضر در جمع پاسخ داد.

وی در مورد چگونگی جمع‌آوری تصاویر این مستند گفت: ضمن تهیه مصاحبه‌های مختلف و برخی از تصاویر دیگر، تلاش کردیم در کنار تولید با بهره‌برداری از تصاویر آرشیوی به غنای مطالب این مستند کمک کنیم. البته در این زمینه ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران و محمد سلیمان ابونصره نماینده شبکه فلسطین الیوم نیز در زمینه‌های مختلف و از جمله مصاحبه ها کمک بسیاری به ما کردند.

احمدی در پاسخ به این سؤال که این مستند چه حرف جدیدی می‌زند، گفت: در سال‌های اخیر به طور کلی به موضوع انتفاضه سوم توجه نشد و این اولین کار است که در حوزه انتفاضه سوم ساخته شده است. در مستند رویای بازگشت فرم متفاوت‌تری برای تدوین تصاویر انتخاب کرده‌ایم تا برای مخاطب جذاب‌تر باشد؛ ضمن اینکه با استفاده از قصه، موسیقی و بیان روایت داستان از زبان افراد گوناگون بر تنوع آن افزوده‌ایم.

وی با اشاره به ضرورت حضور مستندسازان در فلسطین گفت: برای ساخت این مستند بهتر بود که بتوانیم در کرانه باختری حضور یابیم اما این موضوع عملا منتفی بود و به همین خاطر سعی کردیم با استفاده از تصاویر آرشیوی تا حدی این نقص را جبران کنیم. با این حال این نکته که صرفاً از حیث خبری خضور در این منطقه امکان‌پذیر است تا حدی محل انتقاد است و به نظر من باید شرایطی را فراهم کنیم که مستندسازان نیز بتوانند در این منطقه شخصاً حضور داشته باشند.

مستند رویای بازگشت که از محصولات خانه مستند انقلاب اسلامی است، روز جمعه 16 مهر ساعت 20 از شبکه اول سیما پخش خواهد شد. سمیه احمدی کارگردانی این مستند حسین افشار تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.