فرانسوی ها رفتار همدلانه ایرانی ها را در دل بحران، تحسین کردند

گفتگو با مسعود دهنوی، کارگردان مستند «ماهر»؛

فرانسوی ها رفتار همدلانه ایرانی ها را در دل بحران، تحسین کردند

فرانسوی ها رفتار همدلانه ایرانی ها را در دل بحران، تحسین کردند
۱۰ اسفند ۱۴۰۱

سازنده مستند ماهر گفت: ارگان‌ها و سازمان‌ها باید متوجه شوند که رسانه می‌تواند مثل یک آینه عمل کند و با نقد این سازمان‌ها و نشان دادن ضعف‌های آن‌ها کمک کند تا درصدد ارتقای عملکردهای خود برآیند.

مسعود دهنوی با اشاره به چالش‌هایی که مستندسازان در کشور با آن مواجه هستند، بیان کرد: متاسفانه مستندسازان در مراجعه به سازمان‌ها و ارگان‌هایی که با موضوع آثارشان مرتبط هستند، با چالش‌هایی مواجه هستند و با همکاری مورد انتظار مواجه نمی‌شوند. این عدم همکاری، بیش از آن که به ضرر مستند باشد، به ضرر ارگان‌هاست. ارگان‌ها و سازمان‌ها باید متوجه شوند که رسانه می‌تواند مثل یک آینه عمل کند و با نقد این سازمان‌ها و نشان دادن ضعف‌های آن‌ها کمک کند تا درصدد ارتقای عملکردهای خود برآیند. البته خوشبختانه اکنون فضا کمی بهتر شده و سازمان‌ها تا حدودی متوجه اهمیت رسانه شده‌اند.

دهنوی با اشاره به شرایط مستندسازی در کشور گفت: درست است که مستندسازان ما اکثرا از لحاظ مالی تأمین نیستند اما به‌طور کلی فضای نسبتا خوبی برای مستندسازی در کشور وجود دارد و کسانی که بخواهند درباره یک موضوع، مستندی بسازند، به‌تدریج می‌توانند همکاری‌های لازم را جلب کنند.

این مستندساز با بیان اینکه در بخش فیلم مستند به‌ویژه در فضای بین‌المللی رشد خوبی داشته‌ایم، عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر، آثار مستند ایرانی به عنوان بهترین مستندهای جشنواره‌های مهم دنیا برگزیده شده‌اند.

وی گفت: خانه مستند اخیرا برای پخش و اکران بین‌المللی آثار مستند پیش‌قدم شده و نماینده خانه برای اکران مستند «ماهر» در فرانسه حضور داشت. اگر این روند برای فیلم‌های دیگر هم ادامه یابد، ما می‌توانیم آثار خود را به کل دنیا برسانیم و فرهنگ خود را به دنیا نشان دهیم.

دهنوی با بیان اینکه همین فیلم‌های معمولی برای مخاطبان بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: پس از اکران مستند «ماهر» در فرانسه، یکی از مخاطبان فرانسوی گفته بود واقعا فکر نمی‌کردم دوست داشتن وطن و روستای مادری در ایران، آنقدر مهم است که یک شخص برای آن، این همه تلاش کند. همچنین مخاطب دیگری همدلی موجود در ایران را در مواجهه با بحران‌ها تحسین کرده بود. بنابراین باید در اکران بین‌المللی فیلم‌های مستند، اهتمام بیشتری داشته باشیم.

درباره «ماهر» اظهار کرد: ساخت این مستند به سال ۹۸ و زمان سیل آق‌قَلا در استان گلستان بازمی‌گردد. خانه مستند هم مثل بسیاری از ارگان‌های دیگر وظیفه خود می‌دانست که از وضعیت آن منطقه، مستند تهیه کند. تهیه این اثر از سوی خانه مستند به عهده بنده گذاشته شد و به دنبال یک مسیر داستانی بودم تا سیل آق‌قلا را در قالب یک قصه روایت کنم. پس از مدتی در تصاویری که توسط دوست عکاسم از وضعیت منطقه تهیه شده بود، به عکسی از «ماهر» برخوردم؛ شخصی که برای عروسی خواهر خود از ترکیه به ایران آمده و به محض رسیدن با سیل مواجه شده بود و حالا در حال کمک به سیل‌زدگان بود.

دهنوی ادامه داد: جذاب‌ترین بخش این قصه این است که یک فرد با انگیزه شخصی به کمک منطقه بحران‌زده شتافته و حالا در حال تلاش است تا روستای کوچکشان از آب تخلیه شود و بتوانند عروسی را برگزار کنند.

این مستندساز با اشاره به روند فیلمبرداری مستند «ماهر» گفت: به همراه تیم تصویربرداری به آق‌قلا رفتیم و ضبط فیلم را شروع کردیم، برای ساخت فیلم با ماهر همراه شدیم و حین ضبط فیلم هم متوجه شدیم که کارفرمای ماهر در ترکیه از ماندگاری طولانی او در ایران گلایه دارد و او را تهدید به اخراج می‌کند. اما تصمیم ماهر این بود که تا زمان برگزاری عروسی در آق‌قلا بماند و به امدادرسانی بپردازد.

دهنوی افزود: بنا داشتیم در مستند خود علاوه بر قصه ماهر، فضای همدلی موجود در آق‌قلا و حضور مردم، ورزشکاران و شخصیت‌های شهرهای مختلف کشور را هم در این بحران انعکاس دهیم. درنهایت با ساخت یک سیل‌بند جلوی ورود آب به روستای آق‌قلا گرفته شد و عروسی هم به خوبی برگزار شد.

وی در ادامه گفت: نکته مهم این اثر که می‌تواند بُعد بین‌المللی نیز داشته باشد، مساله مهاجرت است. ما در این اثر از یک مستند بحران، به موضوع هویت و مهاجرت پل زدیم. در این مستند ماهر متوجه شد که چقدر برای شهر و موطنش ارزش قائل است و چقدر مردم خود را دوست دارد. همین امر باعث شد به جای رفتن به ترکیه، برای خود در آق‌قلا خانه ساخته و ماندگار شود.

این مستندساز با اشاره به اکران فیلم «ماهر» در جشنواره‌های مختلف یادآور شد: این مستند برای اولین بار در جشنواره حقیقت اکران شد و بعد در جشنواره مهر سلامت جایزه برد. همچنین این فیلم اخیرا به کمک «خانه مستند» نخستین اکران بین‌المللی خود را در جشنواره‌ای در کشور فرانسه داشت. خوشبختانه در فرانسه هم استقبال خوبی از فیلم شده بود و حتی قبل از اکران همه بلیت‌ها به فروش رسید.

وی ادامه داد: حتی مدتی پیش مستند «ماهر» را در رسانه لینکدین بارگذاری کردیم و اخیرا یک دانشجوی دکترای رشته مدیریت در دانشگاه صنعتی شریف با مشاهده این مستند به آن علاقه‌مند شده و برای پژوهش خود که موضوع آن خدمات مردمی‌در بحران‌هاست، از آن استفاده کرده است.

منبع: ایرنا

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: