«سینماحقیقت» تحت تاثیر تغییرات مدیریتی و انتخاباتی نبوده است/ گفتگو با «مهدی مطهر»

«سینماحقیقت» تحت تاثیر تغییرات مدیریتی و انتخاباتی نبوده است/ گفتگو با «مهدی مطهر»

«سینماحقیقت» تحت تاثیر تغییرات مدیریتی و انتخاباتی نبوده است/ گفتگو با «مهدی مطهر»
۲۱ آبان ۱۴۰۰

مدیر خانه مستند با تاکید براینکه جشنواره «سینماحقیقت» تحت تاثیر تغییرات مدیریتی و انتخاباتی نبوده است، گفت: نباید بخش «شهید آوینی» این رویداد را از دیگر بخش‌های جشنواره جدا کنیم.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایرنا، مهدی مطهر، درباره اهمیت برگزاری جشنواره «سینماحقیقت»، اظهار داشت: «سینما حقیقت» یکی از جشنواره‌های است که طی چند سال اخیر تحت تاثیر تغییرات مدیریتی و انتخاباتی نبوده است. می‌توان گفت دبیران این جشنواره معمولا سلایق سیاسی خود را در آن وارد نکرده‌اند و سیاستگذاری نسبتا واحدی را در جشنواره «سینماحقیقت» شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در هر دوره از جشنواره «سینماحقیقت» در کنار برگزاری جشنواره، شاهد راه‌اندازی بخش‌های جنبی هم بودیم که توانسته است به چرخش مالی و توزیع فیلم‌ها، از بازار گرفته تا کتابخانه، ورک‌شاپ‌ها و… کمک کند. این مسائل نشان می‌دهد که مدیران بخش مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پیشتاز و فعال بوده‌اند و می‌توانند به دیده شدن فیلم‌های ایرانی و خرید آن‌ها کمک کنند.

مطهر تاکید کرد: به نظر من قرارگیری فیلم‌های مستند مقاومتی که به مسائل جنگ مثل جنگ‌های سوریه، ایران و… می‌پردازد در بخش کم‌اهمیت‌تر جشنواره نسبت به بخش‌های اصلی و بین‌الملل، درست نیست بلکه بخش بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند با حضور همین فیلم‌ها ادامه یابد.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: به نظر من دادن جایزه به فیلم‌های محیط‌زیستی در بخش‌های اصلی جشنواره مثل جایزه بهترین فیلمبرداری، بهترین پژوهش و… علت خاصی ندارد، بلکه باید جای اینگونه فیلم‌ها و قرارگیری آن‌ها در بخش‌های اصلی جشنواره با فیلم‌های مقاومتی عوض شود چراکه جشنواره «سینماحقیقت» به مسائل انسانی مربوط می‌شود و علی‌رغم اهمیت فیلم‌های محیط‌زیستی، باید به مسائل انسانی توجه بیشتری شود.

وی افزود: مهم‌ترین جشنواره مستند ایران نباید عمده جایزه‌هایش را به فیلم‌های محیط‌زیستی اختصاص دهد، به نظر من این مساله می‌تواند مانند پاشنه آشیلی برای جشنواره «سینماحقیقت» باشد، ما می‌توانیم جشنواره‌ای را به صورت اختصاصی در اختیار این گونه فیلم‌ها قرار دهیم یا بخش جنبی‌ را برای آن‌ها در نظر گیریم.

تهیه‌کننده مستند ایستاده بر موج در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: حضور در جشنواره «سینماحقیقت» بسیار موثر است، فیلمسازان درباره سوژه‌های مختلف گفتگو می‌کنند، با تهیه‌کنندگان و کارگردانان جدید آشنا می‌شوند. البته باید بگویم فروش بلیت و اختصاص آن به صاحبان فیلم‌های مستند، اتفاق خوبی‌ است به شرطی که به اقتصاد مستندسازان و تهیه‌کنندگان کمک کند.

مدیر خانه مستند درباره آنلاین بودن چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» عنوان کرد: سال گذشته به دلیل شرایط ویروس کرونا جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین برگزار شد که به نظر من بهترین تمهید برای شرایط موجود بود اما طبیعتا اگر امنیت روانی فیلمسازان و مخاطبان جشنواره ایجاد شود، برگزاری فیزیکی آن بهترین گزینه برای دوره پیش رو خواهد بود.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: