نگاهی به مستند «دستمال سرخ ها»/ دوران آرمانگرایی

نگاهی به مستند «دستمال سرخ ها»/ دوران آرمانگرایی

نگاهی به مستند «دستمال سرخ ها»/ دوران آرمانگرایی
۲۹ آذر ۱۳۹۹

مستند «دستمال سرخ ها» به کارگردانی حنظله تاج‌الدینی، اطلاعاتی جذاب و شنیدنی از نحوه شکل گیری گروه دستمال سرخها ارائه می‌دهد.

سوره سینما – مهدی غلام‌حیدری: مستند «دستمال سرخ ها» روایتی است پر فراز و نشیب و جذاب از شکل گیری گروه «دستمال سرخها» و گرد آمدن آنها حول شخصیت اصغر وصالی و مجاهدت ها و ایثارگری ها و از خود گذشتگی آنها در اوایل دهه شصت در بحبوحه آشوب ها و غوغای عملیات خرابکارانه گروه های مختلف مسلح .

مستندساز در گفتگو با اعضای گروه دستمال سرخها شرحی نسبتا مفصل از این گروه چریکی به دست داده است. استفاده از فیلم های آرشیوی و برخی صحنه‌های فیلم «چ» برای نزدیک شدن به اتمسفر آن روزها تمهیدی بوده که به ذهن فیلمساز رسیده است.

فیلم در دادن اطلاعات دست اول از گروه دستمال سرخها موفق عمل می‌کند اما برای یک دست کردن روایت به لحاظ فرم می‌توانست تمهیدات بهتری به کار ببرد. فیلمساز درنمایش گروه دستمال سرخها بعد از شهادت اصغر وصالی و به دست گرفتن رهبری آن توسط شهید علی تیموری و ماجراهای بعدی بسیار خوب عمل کرده است.

این مستند همچنین در نمایش فضای جبهه و آنچه بر مردان میدان جنگ رفته است و انتقال این حس وحال به مخاطب بعد از این همه سال موفق است. واقعیت این است که جای خالی چنین مستندهایی برای جامعه امروز به شدت حس می شود تا بدانیم از چه جامعه ای با چه مردان و چه آرمان هایی بعد از چند دهه به چه جامعه ای با چه آرمان هایی رسیده ایم.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: