مستند علمی و جذاب «داستان مغز با دیوید ایگلمن» برای اولین بار از شبکه 4

مستند علمی و جذاب «داستان مغز با دیوید ایگلمن» برای اولین بار از شبکه 4

مستند علمی و جذاب «داستان مغز با دیوید ایگلمن» برای اولین بار از شبکه 4
۰۹ آذر ۱۳۹۸

مجموعه مستند «داستان مغز با دیوید ایگلمن» از امشب (۹ آذرماه) در قالب برنامه «چهارسوی علم» روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری دانشجو، واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما که شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲ یک مستند جذاب خارجی را در قالب برنامه «چهار سوی علم» روی آنتن می‌برد، برای هفته جاری مجموعه ۶ قسمتی «داستان مغز با دیوید ایگلمن» را برای پخش در نظر گرفته است که پنج قسمت آن از ۹ تا ۱۳ آذر ماه پخش و قسمت پایانی این مستند روز شنبه ۱۶ آذر پخش می‌شود.

گفتنی است این مستند جذاب برای اولین بار از شبکه دانایی و خردورزی پخش می‌شود.

مجموعه «داستان مغز با دیوید ایگلمن» مستندی است که توسط دانشمند عصب‌شناس دیوید ایگلمن تولید شده است. ایگلمن در این مجموعه به بررسی شگفتی‌های مغز انسان، با هدف آشکارسازی اینکه چرا ما به این شیوه فکر و احساس می‌کنیم، می‌پردازد. این مجموعه در سال ۲۰۱۵ در شبکه تلویزیونی PBS ارائه شد و در سال ۲۰۱۶ نامزد دریافت جایزه امی شد.

در ادامه عناوین قسمت‌ها و خلاصه آن‌ها آمده است:

واقعیت چیست

دکتر ایگلمن بینندگان را به سفری غیرمنتظره برای کشف مغز انسان می‌برد، مغزی که در سکوت و تاریکی و بدون دسترسی مستقیم به جهان خارج محصور شده است، و زیبایی و غنای جهانی که به ما عطا شده است به طرزی جادویی جلوه می‌دهد.

چه چیزی من را می‌سازد

چه چیزی من را می‌سازد، به این پرسش می‌پردازد که عملکرد مغز چگونه به افکار، عواطف، خاطرات و مسئولت ما منجر می‌شود. هزاران سال است که فلاسفه و متفکران بزرگ به این پرسش پرداخته اند که چگونه یک شیء فیزیکی و جسمی می‌تواند به فرایند‌های ذهنی بیانجامد. در قرن اخیر رشته جدید عصب شناسی نیز به این بحث پیوسته است و دکتر دیوید ایگلمن توضیح می‌دهد که برای یک عصب شناس پاسخ چنین پرسش‌هایی در شناخت ژرف مغز انسان نهفته است.

چه کسی تحت کنترل است

این قست تحت عنوان چه کسی تحت کنترل است؟ به حقه بزرگی می‌پردازد که هر روز صبح ما را فریب می‌دهد: ظاهرا اینطور به نظر می‌رسد که ما در طول زندگی خود تحت کنترل ضمیر هوشیار هستیم، اما در حقیقت اینطور نیست. حقیقت این است که تمام اعمال و افعال، تصمیم گیری ها، و تمام باور‌های ما در بخش‌هایی از مغز قرار دارند که ما به آن‌ها دسترسی نداریم.

من چگونه تصمیم می‌گیرم

مغز انسان پیچیده‌ترین چیزی است که ما تا بحال در جهان کشف کرده ایم، و هر روزه مدار‌های عصبی آن با ده‌ها هزار تصمیمی که در طول روز به آن‌ها نیازمندیم روبرو هستند. مستند من چگونه تصمیم می‌گیرم؟ سفری است به جهان ناشناخته تصمیم گیری‌ها و فرایند‌های دخیل در آنها.

من چرا به تو نیاز دارم

در مستند من چرا به تو نیاز دارم؟ دکتر دیوید ایگلمن به این پرسش می‌پردازد که مغز انسان برای کامیابی و تداوم به مغز‌های دیگر نیاز دارد. این نیاز متقابل مغز‌ها به یکدیگر از زمان تولد آغاز می‌گردد. دکتر ایگلمن، گروهی از کودکان را به نمایش خیمه شب بازی دعوت می‌کند تا توانایی آنان را در تشخیص فرد قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد به نمایش بگذارد.

من چه خواهم شد

در مستند من چه خواهم شد؟ دکتر دیوید ایگلمن به آینده سفر می‌کند، و این پرسش را مطرح می‌کند آینده مغز انسان و گونه ما چه خواهد بود. مادر طبیعت مغزی را پرورش داده است که به شدت انعطاف پذیر است، و می‌تواند خود را مطابق با شرایط محیطی وفق دهد، که به این معنا است که تا زمانی که پیشرفت‌های تکنولوژیک با سرعت سرسام آور ادامه دارند، تکنولوژی ما با زیست شناسیمان رقابت می‌کند.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند