نمایش و نقد و بررسی مستند «خط قرمز» محصول خانه مستند در خبرگزاری مهر برگزار شد

نمایش و نقد و بررسی مستند «خط قرمز» محصول خانه مستند در خبرگزاری مهر برگزار شد

نمایش و نقد و بررسی مستند «خط قرمز» محصول خانه مستند در خبرگزاری مهر برگزار شد
۱۹ مهر ۱۳۹۵

راشد الراشد کارشناس بحرینی در نشست رونمایی از مستند «خط قرمز» بیان کرد که در بحرین تحت فشار حکومت هستند و حتی یک شبکه ماهواره ای ندارند که صدای مردم آن‌هابه دنیا برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نمایش و نقد و بررسی مستند «خط قرمز» به کارگردانی احمد شریف زاده و تهیه کنندگی احمد شفیعی با حضور علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، راشد الراشد کارشناس بحرینی و حجت الاسلام مرتضی السندی از رهبران جنبش ۱۴ فوریه بحرین در محل خبرگزاری مهر برگزار شد.

پس از نمایش این فیلم علاءالدین بروجردی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: امیدوارم در این مسیر همیشگی و جاودانگی مبارزه با ظلم و ستم که در نهایت به حکومت امام زمان (عج) منجر می شود، استوار باشیم.

بروجردی عنوان کرد: مردم شجاع بحرین این افتخار را داشته اند که علیرغم اینکه کشور جنایتکار و رژیم شجره ملعونه آل سعود با هر عِده و عُده و با استفاده از ظرفیت ۶ کشور، نیروهای نظامی، تانک ها و مزدورها سعی داشتند وارد کشور بحرین شوند مقاومت کنند، حکومت بحرین برخلاف همه قوانین بین المللی به مزدوران دیگر کشورها تابعیت بحرینی دادند تا در مقابل مردم انقلابی بحرین بایستند اما غافل از اینکه این آتش‌فشانی است که هرگز خاموش نمی شود. پیروزی از آن مردم بحرین است، زیرا آزادگان این ملت و چهره های فعال آنان در تلاش هستند که از پارلمان اروپا سند محکومیت بحرین را بگیرند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در همه جای دنیا و بر اساس اصول دموکراسی برای مردم حق رای قایل هستند اما در بحرین اجازه اینکه مردم بتوانند مجلس خود را تشکیل دهند، ندارند به طوری که شیعیان این مجلس بیشتر از ۱۸ نفر نیستند. این دیکتاتوری در قالب دموکراسی و بازی با دموکراسی است اما مردم بحرین ایستاده اند و مقاومت کرده‌اند. امیدوارم مجموعه ایثارگری ها، رشادت ها و شهادت هایی که همه مردم بحرین انجام دادند به نتیجه برسد. در این راه حتی کودکان و زنانی به شهادت رسیدند اما با این وجود مردم بحرین در شکنجه‌گاه های بحرین مقاومت می کنند.

وی در ادامه یادآور شد: من برای حضور در این مجلس افتخار می کنم و باید بگویم ما به عنوان یک وظیفه انقلابی و اسلامی در کنار مردم بحرین خواهیم ماند.

سپس احمد شفیعی تهیه کننده مستند «خط قرمز» ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) گفت: ما در اواخر این فیلم به حال این روزهای شیخ عیسی قاسم پرداخته ایم. در حال حاضر شیخ عیسی قاسم به عنوان نماد رهبران شیعیان نیازمند حضور مردم در صحنه است. در این مدتی که آل خلیفه به شیخ تعرض کرده است مردم از او حمایت کردند، به هرحال در طول تاریخ هرگاه مردم پشت سر رهبران خود ایستاده اند و به مخالفت پرداخته‌اند هیچگاه حکومت ها نتوانستند پای را فراتر بگذارند. به همین دلیل در حال حاضر مردم پیگیر موضوع سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم هستند.

شفیعی عنوان کرد: ما وظیفه خود می دانیم که به اتفاقات منطقه بپردازیم و آنها را انعکاس دهیم و تحلیل عمیق تری از وقایع منطقه داشته باشیم. من در آخر از زحمات تیم سازنده این اثر تشکر می کنم و باید بگویم ما آن را در ۲ ورژن عربی و فارسی ارایه خواهیم داد.

در ادامه راشد الراشد کارشناس بحرینی آگاه به امور منطقه گفت: من افتخار می کنم که امروز در این جلسه حضور دارم، انقلاب بحرین از ۵ سال و نیم پیش شروع شده است اما ما با یک محاصره رسانه ای مواجه هستیم به همین ترتیب رژیم بحرین اجازه نمی دهد که صدای مردم بحرین که خواسته های عادلانه ای دارند به گوش جهانیان برسد. ساخت این مستند کار برجسته ای است و می تواند بخشی از حرکت مردم بحرین را به تصویر بکشد. امیدوارم این مستند به زبان های زنده دنیا ترجمه شود تا مردم در سرزمین هایی که حکومتشان نمی گذارد صدای مردم بحرین را بشنوند با اوضاع بحرین آشنا شوند. امیدوارم «خط قرمز» انتشار پیدا کند و ما شاهد اتفاقات بهتری باشیم به همین دلیل من از گروه سازنده این اثر تشکر می کنم.

وی افزود: برای اینکه حجم درد و رنجی که مردم بحرین با آن مواجه هستند و ارزش این اثر را بهتر بدانید باید بگویم که یکی از خطبای بحرینی چندی پیش در این کشور بازداشت شد زیرا در مورد امام حسین و وقایعی که در ۱۴۰۰ سال پیش اتفاق افتاده صحبت کرده بود. جالب است بگویم که او به این شرط آزاد شده بود که دیگر درباره ظلم آن دوران صحبت نکند. این موضوع حجم اختناق را در بحرین می رساند. ما در بحرین درباره ظلم دستگاه حکومتی در گذشته نمی توانیم حرف بزنیم چه برسد به حالا.

رونمایی و نقد و بررسی فیلم مستند خط قرمز

سپس شیخ السندی از رهبران جنبش ۱۴ فوریه بحرین ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: جا دارد من از دوستانی که این مستند را ساخته اند تشکر کنم. باید بگویم در طول ساخت «خط قرمز» یاسین الموسوی کمک کرده بود اما او به خاطر دفاع از شیخ عیسی قاسم به یک سال زندان محکوم شده است. مجید مشعل از دیگر مدافعان شیخ عیسی قاسم نیز به سه سال زندان محکوم شده است. با این وجود این فیلم به یکی از شخصیت های برجسته ملت بحرین پرداخته است که امروز نیاز به معرفی چنین شخصیت هایی حس می شود. مردم بحرین تاریخ طولانی در مبارزه با ظلم داشته اند اما این ظلم از سوی آمریکا و بریتانیا به خاطر منافع‌شان در نفت بحرین مورد حمایت است. مستند «خط قرمز» می تواند راهگشا باشد زیرا ما وقتی از شیخ عیسی قاسم حرف می زنیم درباره ۴۰ سال مواجهه با دیکتاتوری حرف می زنیم یعنی سال هایی که آل خلیفه وارد بحرین شد.

وی افزود: این مستند در واقع ملت بحرین را که در یک سرزمین کوچک واقع شده اند اما روح بزرگی دارند به تصویر می کشد. این ملت از زمان ورود آل خلیفه تحت ظلم است فکر نمی کنم کسی بتواند حجم این ظلم را درک کند. از طرفی ارزش این مستند در این است که در این زمان حساس ساخته شده است و به نمایش درمی آید زیرا این زمان؛ زمان حساسی برای شیخ عیسی قاسم است. در حال حاضر تابعیت از شیخ عیسی قاسم سلب شده است و برای او در یک دادگاه ناعادلانه حکم صادر می شود. در واقع این موضوع جنگ با شیخ عیسی قاسم نیست بلکه جنگ با ملت بزرگ بحرین است. امروز جوانانی هستند که اطراف خانه شیخ عیسی قاسم جمع شده اند تا از او دفاع کنند و حاضرند هر هزینه ای را برای این دفاع بپردازند به طوری که تاکنون بسیاری از این جوانان و ۲۰ عالم دینی دستگیر شده اند. ما نیاز به پشتیبانی همه داریم این فیلم هم جزو همان پشتیبانی ها است. در خاتمه از خبرگزاری مهر به خاطر برگزاری چنین جلسه ای تشکر می کنم.

در ادامه احمد شریف زاده کارگردان «خط قرمز» گفت: ساخت این مستند سه سال و نیم پیش کلید خورد و ما برای ساخت آن به افراد متفاوتی مراجعه کردیم به طوری که چند نفر از افرادی که در این مستند صحبت کرده اند به زودی دادگاه‌شان آغاز می شود.

وی با اشاره به نام این مستند گفت: خط قرمز از شعار مردم بحرین الهام گرفته شده که می گویند شیخ عیسی قاسم خط قرمز ماست حتی این شعار در پیام های بزرگان بحرین هم دیده می شود.

در بخش دیگری از این مراسم راشد الراشد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا آثار سینمایی شاخصی در بحرین دیده نمی‌شود، گفت: اینطور نیست که ما هیچ فیلم سینمایی نداشته باشیم فیلم‌های کوتاهی با امکانات ناچیز بحرین ساخته می شود که می شود در یوتیوب آنها را مشاهده کرد اما باید بگویم ما در حال حاضر تحت فشار حکومت هستیم و حتی یک شبکه ماهواره ای نداریم که صدای مردم ما به مردم دنیا برسد. ارتشی تحت عنوان سپر جزیره راه افتاده است که باعث شده دست ما بسته شود اما با این وجود هنرمندان ما فیلم های کوتاهی می سازند که می توان آنها را در یوتیوب مشاهده کرد.

السندی در همین رابطه گفت: تلاش های زیادی وجود دارد اما هنرمندان ما با محاکمه مواجه می شوند افرادی که می خواهند سرود انقلابی بسازند بازداشت می شوند. بنابراین آنها به خارج از کشور می روند همانطور که برادران سیاسی ما برای انجام فعالیت های سیاسی خود به خارج از کشور می روند. باید بگویم برای هنرمندان ما به خاطر این فعالیت ها احکام سنگینی بریده می شود. برای مثال چندی پیش برای من به خاطر ارسال یک خبر به شبکه العالم شش ماه زندان بریده شد اما با این وجود جوانان ما در تلاش هستند تا راهی پیدا کنند تا محاصره را بشکنند. به عنوان مثال شما می توانید در یوتیوب فیلم هایی درباره انقلاب بحرین ببینید.

سپس راشد الراشد در پاسخ به این پرسش که در ایران آثاری درباره شیعه ساخته می شود اما در بحرین نه، گفت: به نظرم به تصویر کشیدن روابط انسانی و حرکت ملت بحرین که برای آزادی و عدالت است خوب است. من فکر می کنم که باید به ساخت چنین آثاری پرداخت نه به موضوعات قومی و آثاری که به اختلاف میان شیعه و سنی دامن می‌زنند زیرا چنین موضوعاتی باعث تحریک می شود. مردم بحرین به دنبال کرامت به خصوص کرامت بچه ها هستند. موضوعات زیادی برای به تصویر کشیدن وجود دارد به طور مثال در حال حاضر بیش از ۵۰۰ کودک بحرینی زیر ۱۰ سال در زندان های بحرین هستند به همین دلیل فکر می کنم باید به ساخت چنین آثاری دست زد. زیرا این کودکان خطری برای حکومت ندارند. در حال حاضر زنان زیادی از مبارزین بحرین هستند که به آنها تجاوز شده است. پس بهتر است به این موضوعات پرداخته شود.

السندی در پاسخ به همین پرسش گفت: باید روی ابعاد انسانی تمرکز کنیم. برای مثال در جریان انقلاب بچه هایی بودند که به خاطر پرتاب کپسول های گازهای اشک آور بینایی خود را از دست دادند. حتی عده ای از آنها به شهادت رسیدند برخی هم از تحصیل جا ماندند. اینها صحنه هایی انسانی است که می توان به تصویر کشید.

این نشست با مشارکت خبرگزاری مهر و سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

«خط قرمز» که محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و خانه مستند انقلاب اسلامی است، روایتگر زندگی شیخ عیسی قاسم از زمان کودکی تاکنون بوده و در خلال آن، سیر مبارزات انقلابی مردم بحرین نیز به تصویر کشیده شده است. شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین است که به تازگی توسط حکومت آل خلیفه به سلب تابعیت محکوم شده است.

user
مسعود عزیزی

درضمن لطفاً نام اشخاص رو در کنار عکس ها به صورت عمودی یا افقی قرار دهید . ممنون

04 آبان 1395
user
مسعود عزیزی

سلام علیکم
خدا قوت ،
وقتی ما کلمات معادل فارسی داریم چه لزومی داره که حتماً از کلمات انگلیسی استفاده بشه لطفا کلمه انگلیسی reed mean و کلمات دیگه ای که مربوط به وبگاه خانه مستند هست رو به فارسی تبدیل کنید و یا از هر دو زبان استفاده کنید . سپاس

04 آبان 1395