الهام چرخنده مستند «از زمین تا بهشت» را در مورد شهدای اقلیت کارگردانی کرد

الهام چرخنده مستند «از زمین تا بهشت» را در مورد شهدای اقلیت کارگردانی کرد

الهام چرخنده مستند «از زمین تا بهشت» را در مورد شهدای اقلیت کارگردانی کرد
۱۲ شهریور ۱۳۹۵

مستند «از زمین تا بهشت» که محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است، با مضمون زمانه و زندگی شهدای اقلیت و خانواده، همسران و بازماندگان ایشان در مراحل پایانی تولید است.

الهام چرخنده درباره این مستند گفت: با توجه به آن که اطلاعات کاملی در خصوص شهدای اقلیت و بازماندگان ایشان موجود نبود، تولید این مستند تحقیقات و پژوهش گسترده ای لازم داشت و ما حدود یک سال برای تحقیقات این مستند وقت صرف کردیم. اکنون می توان گفت این مستند به لحاظ تحقیقات و جامعیت اطلاعات در نوع خود یک اثر منحصر به فرد است.

الهام چرخنده درباره مراحل تولید مستند نیز خاطرنشان کرد: این مستند در ۱۰ قسمت تولید شده و در حال حاضر آخرین مراحل فنی تولید را می‌گذرانیم و در حال تکمیل صداگذاری و تدوین مستند هستیم.

کارگردان مستند «از زمین تا بهشت» در پایان از پخش این مستند از شبکه افق سیما خبر داد.

پیش از این مهدی مطهر تهیه‌کننده مجموعه مستند “از زمین تا بهشت” نیز گفته بود: برای تهیه این مستند به خانه خانواده‌های این شهدا اعم از کلیمی، ارمنی و آشوری رفتیم و مرحله اول مصاحبه را با همه آنها انجام دادیم؛ خانم “الهام چرخنده” به دلیل ارادتی که به خانواده‌های شهدا داشت نیت کرده بود با ما همکاری کند و هنوز درباره دستمزد صحبتی با ایشان نکرده‌ایم.

مطهر درباره ساخت این مجموعه مستند که به زندگی شهدای خانواده‌های غیر مسلمان ایرانی می‌پردازد گفت: مستند تلویزیونی از زمین تا بهشت یک مستند ترکیبی است که بین برنامه ترکیبی تلویزیونی و برنامه مستند قرار می‌گیرد یعنی نه برنامه تلویزیونی مطلق است نه مانند مستندهای عمیق که چندین ماه درگیر موضوع باشیم.

وی در خصوص ایده ساخت این مجموعه اظهار داشت: بچه‌های تقریب مذاهب چند وقتی درگیر خانواده‌های شهدای غیر مسلمان بودند که تعداد زیادی از آنها در شهرهای مختلف به خصوص تهران، یزد و شمال حضور دارند. آنها این ایده را داشتند و ما هم که دغدغه کار در حوزه دفاع مقدس را داشتیم به این نتیجه رسیدیم به جای این که فقط در مورد خانواده‌های شهدای مسلمان فیلم بسازیم، می‌توانیم به خانواده‌های شهدای مسیحی، آشوری و ارمنی هم بپردازیم که در طول جنگ، شهید و اسیر و جانباز دادند.

تهیه‌کننده این مجموعه در خصوص مجری و کارگردان این مستند گفت: خانم «الهام چرخنده» را برای مجری‌گری و کارگردانی این کار انتخاب کردیم چون ایشان از قبل هم به این موضوعات علاقمند بودند اما جدیدا این علاقه خود را بیشتر ابراز می‌کنند البته ایشان قرار است کمتر در تصویر باشند اما هم اعتماد به نفسشان خوب است و هم می‌توانند به خوبی از خانواده شهدا اطلاعات بگیرند.

مطهر گفت: برای تهیه این مستند به خانه خانواده‌های این شهدا اعم از کلیمی، ارمنی و آشوری رفتیم و مرحله اول مصاحبه را با همه آنها انجام دادیم؛ تحقیقات بچه‌های تقریب مذاهب و فایل‌های عکس و ویدئوها هم به دست ما رسیده است؛ تنها مشکلی که وجود دارد این است که تا به حال کسی به خانواده‌های این شهدا نپرداخته و از سوی دیگر، خودشان هم جامعه بسته‌ای هستند و خیلی گاردشان برای مخاطب باز نیست که به راحتی جلوی دوربین قرار بگیرند.

وی در ادامه اظهار داشت: آنها شاید حس حماسی که ما نسبت به جنگ داریم را نداشته باشند اما خانواده‌هایی احساسی هستند و زندگی بسیار ساده‌ای دارند. روحیه‌ای که مادران و پدران شهید دارند در آنها نیز به ودیعه گذاشته شده و آنها نیز متأثر از فضای جنگ هستند اما با ادبیات خاص خودشان مثلا برای آنها وطن اولویت اصلی را دارد، دین خودشان مهم است اما نگاه دینی ما را ندارند.

تهیه‌کننده مجموعه مستند تلویزیونی “از زمین تا بهشت” خاطرنشان کرد: دو نکته خیلی در این مصاحبه‌ها جالب بود، یکی علاقه وافر این خانواده‌ها به امام (ره) که احساس خیلی خوبی به ایشان داشتند و امام را به عنوان رهبر قبول کرده بودند؛ چند خانواده هم که حضرت آقا به دیدارشان رفته بود با شور و شوق زیادی از این دیدار یاد می‌کردند.

مطهر افزود: نکته دیگر این است که آنها همه قبله را می‌شناسند و در خانه همه‌شان جانماز و چادر نماز وجود دارد. چند نفر از آنها قرآن می‌خواندند و یکی می‌گفت هفته‌ای یک بار باید ترجمه فارسی قرآن را بخوانم. همچنین به زیارت امام رضا (ع) می‌روند و با فرهنگ شیعی بسیار ممزوج شده‌اند و نسبت به این فرهنگ هیچ گاردی ندارند. این خانواده‌ها محاسن زیادی دارند که شاید در میان سایر خانواده‌های ایرانی کمتر دیده شود مثلا خیلی کمتر از سایر خانواده‌ها به دنبال تجمل هستند و به شدت ساده و بدون تفاخر زندگی می‌کنند.

وی در ارتباط با دستمزد الهام چرخنده در این کار گفت: خانم چرخنده به دلیل ارادتی که به خانواده‌های شهدا داشت، نیت کرده بود با ما همکاری کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های مستند مثل سینما و سایر برنامه‌های نمایشی نیست که پول خوبی در آن وجود داشته باشد؛ ما هنوز به صورت صریح با وی در خصوص دستمزد صحبت نکرده‌ایم.

مطهر در ادامه بیان داشت: خانم چرخنده اکنون برای تحقیق در مورد خانواده یک شهید با هزینه شخصی خودش به یزد سفر کرده و فرزندش را هم درگیر این مساله کرده و از پشت صحنه عکاسی می‌کند. به هر حال هنوز مشخص نیست چه مبلغی برای دستمزد ایشان در نظر گرفته شود و هنوز درباره این مساله صحبتی نکرده‌ایم.

وی در خاتمه بیان داشت: برای پخش مستند صحبت‌های اولیه را با شبکه افق انجام داده‌ایم.