
برگزاری کارگاه شیوه های نوین در مستندسازی توسط مستندساز ترکیه ای در جشنواره شبدیز
نشست تخصصی با عنوان شیوه های نوین در فیلم سازی مستند با حضور «تحسین ایشبیلن» مستندساز، تهیه کننده و مدیر جشنواره ازمیر ترکیه روز پنجشنبه در جریان برگزاری جشنواره شبدیز در تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایرنا؛ این مستندساز ترکیه ای در این نشست تخصصی گفت: به واسطه تغییر ابزار، زبان و نگاه سینما هم تغییر کرده است و در نتیجه به بیان جدیدتری رسیده است.
تحسین ایشبیلن افزود: زمانی که تلویزیون نبود سینما و پرده سینما و در نهایت مدیوم سینما را داشتیم. از آنجا که پرده سینما بزرگ بود مدیوم های تعریف شده و پلان بندی و نوع روایت هم تغییر می کرد. تلویزیون که وارد شد با صفحات کوچکش پلان بندی ها به ناچار تغییر کرد.
وی با اشاره به اینکه در لانگ شات های تلویزیون، تعاریف آدم ها تغییر می کرد و نامشخص می ماند، گفت: تکنولوژی نوع نگاه ما را تغییر داد و تلویزیون تغیرات زیادی را به زندگی ها وارد کرد ولی تغیرات حاصله ار ورود کامپیوتر به زندگی ها بیشتر از آن بود.
تحسین ایشبیلن در ادامه، دو مستند نانوک و جمهوریت بسته که به فاصله 90 سال فاصله از هم ساخته شده اند را معرفی کرد و به تفاوت هایی که به واسطه قدرت گرفتن تکنولوژی ایجاد شده است اشاره نمود.
وی افزود: در تعاریف کلاسیک کارگردان فیلم را می سازد و از فیلم به تماشاگر می رسد اما در مدیوم های تعریف شده جدیدتر، فیلم بی واسطه تر به تماشاگر می رسد که سینمای تعاملی عنوان می شود.
ایشبیلن در ادامه به مدیای جدید نیز اشاره کرد و گفت: مدیای جدید بسیار گسترده است از اینستاگرام تا فیس بوک همه در این دسته بندی قرار می گیرند و در این نوع از مدیا ما تماشاگر صرف نداریم بلکه کسی را داریم که با این مدیا کار می کند.
وی به این پرسش که چرا مخاطبی که می تواند به راحتی مستندی را ببیند باید خودش را در داد و ستد با فیلم و فیلمساز قرار دهد، اینچنین پاسخ گفت: در حال حاضر مخاطب نمی خواهد در موقعیت راحت تری قرار بگیرد و در واقع می خواهد که در پروسه جواب گیری شریک باشد. در حقیقت با مخاطبی روبرو هستیم که بسیار خوانده است و به درکی رسیده است که خواهان همراهی است.
او توضیح داد: اولین قدم این است که ما بفهمیم مدیای جدید با فرهنگ فیلمسازی چه ارتباطی دارد و شیوه استفاده از آن را یاد بگیریم و نتیجه ارتباطی آن دو را بفهمیم و به کار گیریم.
تحسین ایشبیلن به تعاریف کلاسیک و خطی و غیر خطی در روایت های مستند و درام های داستانی نیز پرداخت و گفت: اولین و اساسی ترین بیس مدیای جدید وجود اینترنت است. در واقع این مدیا باید در بستر اینترنت اتفاق بیفتد.
وی اظهار داشت: آفرینندگی شما به عنوان فیلمساز به شما این اجازه را می دهد که در این مدیوم از همه چیز اعم از عکس، فیلم و گرافیک استفاده کنید و هر چیزی را خلق کنید و بیافرینید.
وی افزود: هر روزه نرم افزارهای جدید به این سیستم اضافه می شود و در واقع به معنای خلق موقعیت بهتر و فرصت جدیدتر است و ما به عنوان فیلمساز راش هایی را در اختیار داریم که در تدوین، بنا به ضرورت به حذف آن می انجامد اما در این سیستم مخاطب و تماشاگر است که انتخاب می کند و پلان ها را مثل پازل کنار هم می چیند، اگرچه پرخطر است.
در این نشست به فرق های این دو شیوه هم اشاره شد. از عمر خیام تا ناظم حکمت ما قصه می گوییم. در حقیقت این تغییر ناپذیر است اما می خواهیم که شیوه را تغییر دهیم.
این مستندساز ترکیه ای در ادامه گفت: واقعیت این است که مخاطب از تماشاگر مطلق بودن به انتخابگری می رسد اما هنوز انتخاب های مارا (فیلمساز) انتخاب می کنند اما روزی می رسد که مخاطب ما انتخاب های بیشتر و جدیدتری خواهد داشت و به انتخاب های ما اضافه خواهد کرد و در شیوه بیان ما به خاطر تکنولوژی و با کمک آن اتفاقات جدیدی رخ می دهد.
تحسین ایشبیلن در پایان به سوالات فیلمسازهای حاضر در نشست پاسخ داد.
دومین جشنواره فیلم و عکس شبدیز روز سه شنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در تالار انتظار آغاز شد و تا روز جمعه ادامه دارد.
در مجموع یک هزار و 900 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این تعداد 50 تک عکس و پنج مجموعه عکس، 100 عنوان فیلم و 13 عنوان فیلمنامه در جشنواره ارائه می شود.
جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:
نظرات کاربران


تمدید مهلت ارسال آثار به سیزدهمین جشنواره فیلمهای ورزشی ایران
31 اردیبهشت 1401خبرهای مشابه

معرفی هیات انتخاب سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ورزشی
هیات انتخاب سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران بنابر معرفی علی روئینتن، رئیس هیات انتخاب و داوری جشنواره به دبیر جشنواره انتخاب و معرفی...

«ضد» ریشههای نژادپرستی در تاریخ آمریکا را بررسی میکند/ «گریم سیاه» دامن سیاستمداران را گرفت
جدیدترین قسمت مجموعه مستند «ضد» امشب 2 خرداد با موضوع ناگفتههایی از ریشههای نژادپرستی در تاریخ آمریکا از شبکه مستند پخش...

مستندی از سرمربی آلمانی فوتبال با روایت غزل شاکری در شبکه مستند
مستند «آقای معمولی» ساخته صالح بهشتی با روایتی متفاوت از یورگن کلوپ سرمربی تیم لیورپول، هر هفته سه شنبه ها از شبکه مستند سیما روی آنتن...

تمدید مهلت ارسال آثار به سیزدهمین جشنواره فیلمهای ورزشی ایران
ثبتنام آثار برای حضور در سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران تا پایان روز هفتم خرداد تمدید...

جشنواره فیلمهای ورزشی میتواند مردمیتر برگزار شود
کارگردان فیلم «درخت زیتون سعد» تاکید کرد که امیدوارم برگزاری جشنواره فیلمهای ورزشی همچون موضوع آن در ادامه مردمیتر...

مدیر خانه مستند خبر داد؛ دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند از خردادماه آغاز میشود/ حمایت ویژه از کار اولیها
دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند از پنجم خردادماه در سایت این مرکز بازگشایی میشود و علاقهمندان و همچنین مستندسازان میتوانند طرحهای خود را در این سامانه ثبت...

نگاهی به تاریخ یمن در مستند «مردان یمنی» پرس تیوی
به گزارش سایت خانه مستند، مستند «مردان یمنی» به کارگردانی محمد بنکدار تاریخ و ریشههای یمن و تاثیر آن در روابط امروزی این کشور با کشورهای همسایه و منطقه را مورد واکاوی قرار...

اعلام اسامی نامزدهای نهایی دو بخش جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»
به گزارش سایت خانه مستند، با نزدیک شدن به زمان برگزاری نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی «پژواک»، اسامی ده نامزد نهایی بخش گزارشی و روایی جشنواره اعلام...

زندگی 6 مادر شهید سوژه «رخ مادر» شد/ رونمایی از پوستر مجموعه مستند
پوستر مجموعه مستند «رخ مادر» به تهیهکنندگی امیرحسین اکاتی که به زندگی مادران شهدا میپردازد، رونمایی...