مخاطبان مستندهای جشنواره فیلم فجر با جشنواره سینما حقیقت متفاوت هستند/ گفت و گو با سیدسلیم غفوری

صفحه اصلی > اخبار

مخاطبان مستندهای جشنواره فیلم فجر با جشنواره سینما حقیقت متفاوت هستند/ گفت و گو با سیدسلیم غفوری

مخاطبان مستندهای جشنواره فیلم فجر با جشنواره سینما حقیقت متفاوت هستند/ گفت و گو با سیدسلیم غفوری
12 دی 1397

یک عضو هیأت انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر بر این باور است که جشنواره سینماحقیقت، مخاطب خاص‌تری نسبت به جشنواره فیلم فجر دارد و وجود بخش مستند در این جشنواره موجب ایجاد ارتباط بهتر بین سینمای مستند و مخاطبان عام می‌شود.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس، سیدسلیم غفوری عضو هیأت انتخاب بخش مستند سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در گفت‌و‌گو با ستاد خبری جشنواره درباره جایگاه فیلم‌های مستند در جشنواره فجر و نسبت بخش مستند جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینما حقیقت گفت: جشنواره سینماحقیقت، جشنواره تخصصی سینمای مستند است که در سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و مستندسازان همراه شده است، اما یک نکته‌ای وجود دارد که این جشنواره مخاطب خاص‌تری نسبت به جشنواره فجر دارد. در جشنواره فجر تمام اهالی سینما و حتی بخش زیادی از مردم علاقه‌مند به سینما که جامعه خیلی وسیع‌تری را شامل می‌شود، برای دیدن فیلم‌ها به سالن‌های سینما مراجعه می‌کنند.

او ادامه داد: همچنین اهالی رسانه با وجود آنکه توجه زیادی به جشنواره سینماحقیقت دارند، اما توجه رسانه‌ای به جشنواره فیلم فجر بسیار بیشتر از سینماحقیقت است. بنابراین آثاری که در جشنواره فجر به نمایش در می‌آید امکان دیده شدن خیلی بیشتری را دارند و اساسا حضور تعدادی از فیلم‌های مستند در این جشنواره می‌تواند به رشد سینمای مستند و توجه عمومی‌تر به این سینما و گسترش آن کمک کند.

این مدیر تلویزیونی تاکید کرد: تعداد آثار محدودی از بخش مستند به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کند، امسال ۵ فیلم در بخش مستند حضور دارند. این آثار که به لحاظ موضوعی و ساختاری باید کیفیت داشته و قابل توجه باشند، باعث توجه عمومی به سینمای مستند شده و ضریب نفوذ سینمای مستند را به شکل عام‌تر آن گسترش می‌دهند و موجب می‌شود مخاطب عمومی سینما در خارج از جشنواره توجه بیشتری به سینمای مستند داشته باشد.

او در پاسخ به اینکه آیا به این ترتیب از بستر جشنواره فجر برای نمایان‌تر کردن ارزش‌های سینمای مستند استفاده می‌شود، گفت: جشنواره فجر فضایی را به وجود می‌آورد که مخاطب سینمای مستند گسترش پیدا کند و افرادی که آثار مستند را می‌بینند، در طی سال هم در جستجوی دیدن آثار مستند چه در تلویزیون و چه در سینما باشند و موجب گسترش مخاطب سینمای مستند چه به لحاظ توجه رسانه‌ای و چه به لحاظ مخاطب عمومی سینما می‌شود.

۱۰ درصد مستندها شانس حضور در فجر را دارند

او درباره سختی‌های انتخاب فیلم در بخش مستند گفت: انتخاب و داوری آثار کار بسیار سختی است چون فیلمسازان متوقع هستند. برای همه فیلمسازان مهم است که در جشنواره حضور پیدا کنند، ولی ما محدودیت داریم. بنابراین از میان آثار متقاضی حدود ۱۰ درصد آثار شانس حضور در این رویداد هنری را دارند. هر کاری هم کنیم همین است، بنابراین آن‌هایی که اثرشان به جشنواره راه پیدا نمی‌کند حتما دلخور می‌شوند ولی ما هم موظف هستیم در داوری به شکلی عمل کنیم که کمترین ضریب خطا را داشته باشیم و آثاری را که انتخاب می‌کنیم به لحاظ موضوع، فرم و ساختار واقعا برترین آثار باشد یعنی هم موضوع و سوژه درست پرداخته شده باشد و هم کار از نظر سینمایی دارای کیفیت باشد.

او در پاسخ به این سئوال که دست سینمای مستند برای جشنواره فیلم فجر تا چه اندازه پر بود، گفت: مانند همه جشنواره‌های دیگر، طبعا بعضی آثار خیلی خوب، بعضی آثار خوب و بعضی هم متوسط است و مطلق نیست. اگر همه آثار در یک درجه کیفی باشد انتخاب خیلی پیچیده می‌شود، آنچه که به ما امکان انتخاب می‌دهد این است که کیفیت آثار متفاوت است ولی به این معنا نیست که اگر بعضی از آثار انتخاب نمی‌شود، اثر بدی هستند. بالاخره رقابت است و ما در این عرصه مجبوریم بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت
09 آذر 1401

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت

مستند کوتاه روزهای بی‌خبری به سه جشنواره بین‌المللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» در ادامه موفقیت‌های...

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند
08 آذر 1401

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند

اعضای هیات داوران پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد معرفی شدند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، اعضای...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند
02 آذر 1401

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند

به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، پنج مستند جذاب فوتبالی به‌صورت رایگان اکران آنلاین خواهد شد. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما
29 آبان 1401

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما

مستند ورزشی دریبل به کارگردانی پدرام بهرامی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، امشب، ۲۹ آبان ماه بعد از ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود. به گزارش...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...