مستند اشغال جزایر به روایت داوود مرادیان

مستند اشغال جزایر به روایت داوود مرادیان
۱۸ آذر ۱۴۰۴

مستند« اشغال جزایر» به روایت داوود مرادیان، به ادعای بی اساسی می پردازد که سه جزیره ابوموسی، تنگ بزرگ و کوچک را از آن امارات متحده عربی می داند. مستند ساز با درایت و حوصله، روایت خود را در چند زاویه به هم پیوسته قرار داده و لنز دوربینش را از گستره جغرافیای منطقه گرفته تا حقوق بین الملل، چرخانده تا مخاطب به درستی پی به حقانیت مالکیت و حاکمیت ایران بر این سه جزیره، ببرد.

مرادیان، با بهره گیری از اسناد تاریخی و جغرافیایی و هم چنین به کمک روایت های حقوقی در طی پانصد سال گذشته، سعی دارد که بیهوده بودن این ادعا را از هر منظری به تصویر بکشد؛ استفاده از مدارک حقوقی به جا مانده و هم چنین تلاش حکومت های متفاوت در ایران از دوره نادری تا به امروز، در این مستند به خوبی، نشانگر این است که جزایر سه گانه، در طول تاریخ همیشه جزیی لاینفک از خاک ایران بوده و حتی با اشغال نظامی استعمارگران پرتغالی و انگلیسی، این پاره های تن ایران، طبق گفته خود آنها و نقشه هایشان، همیشه به رنگ ایران خواهند بود.

مستند«اشغال جزایر» که عنوانش را از روی اشغال این جزیره ها توسط استعمارگران انگلیسی برداشته، به کمک گفتگویی که با حقوقدان های موثر در این زمینه داشته، سیر بازپس گیری این مناطق اشغال شده را از استعمار انگلستان، در طی حدود صد سال تلاش بین المللی، به نمایش می گذارد؛ هم چنین مستندساز کوشش می کند که با نشان دادن تصاویر منابع تاریخی اقوام مستقر شده در این منطقه و نقشه های جغرافیایی خود استعمارگران، در دعاوی بین المللی، ،اثر خود را به یک سند کم نظیر تصویری بدل سازد.

مرادیان، با بهره گیری از تصاویر آرشیوی و تاکید بر مالکیت ایران بر جزایر، سعی دارد روشنایی لنزش را به ابهاماتی بتاباند که طرف مقابل، خود آنها را ساخته و مبنای ادعای دروغینش قرار داده است. کمک گرفتن از دست نوشته های وزیرمختارهای انگلیسی در دوره قاجار و سفرایشان دردوره پهلوی و هم چنین جلسات حقوقی که در این زمینه بین متخصصان ایرانی و خارجی برگزار شده، بیان گر این است که طرح مالکیت نیز به نفع ایران قابل پیگیری بوده و هیچ شبهه و تردیدی در این موضوع وجود نخواد داشت.

نکته مثبت دیگر در مستند« اشغال جزایر» استفاده ی تصویری محیطی و منطقه ای از خود جزایر سه گانه است که باعث می شود مخاطب، از منظر جغرافیایی و زمین شناسی، پیوستگی خاک آنجا را با فلات ایران درک نماید؛ در پایان هم فیلمساز با چرخش دوربینش به سمت دوران معاصر و نشان دادن قدرت نظامی ایران در منطقه، فکر هر گونه تجاوز مجدد به این جزایر را از سر مدعیان دروغین، دور می سازد.