آثار مستند دینی، صرفا به نمایش مراسم مذهبی نپردازند/ گفت و گو با محسن نقی زاده، روحانی مستندساز

صفحه اصلی > اخبار

آثار مستند دینی، صرفا به نمایش مراسم مذهبی نپردازند/ گفت و گو با محسن نقی زاده، روحانی مستندساز

آثار مستند دینی، صرفا به نمایش مراسم مذهبی نپردازند/ گفت و گو با محسن نقی زاده، روحانی مستندساز
12 شهریور 1396

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن (ایکنا)، سینمای مستند، ژانری از هنر هفتم است که در سال‌های اخیر به نوعی مغفول واقع شده است. به ویژه در حوزه اکران، ما شاهد اتفاقات خوبی در این سبک سینمایی نبوده‌ایم، درصورتی‌که به گواه بسیاری از بزرگان سینمای جهان اگر مستند به درستی مد نظر قرار گیرد می‌تواند درآمدزایی نیز داشته باشد. در این میان موضوعات دینی یکی از پرمخاطب‌ترین مضامین در این سبک سینمایی است که در کشور ما به طرز صحیحی از آن بهره برده نمی‌شود و تنها در تصویرسازی مناسک خلاصه می‌شود.

در همین راستا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین محسن نقی‌زاده، فیلمساز برگزیده جشنواره عمار انجام داده‌ایم که به شرح ذیل است:

درباره جذابیت مستند تا به امروز، اظهار نظرهای متفاوتی شده است، حتی دوست‌داران این گونه، مستند را در بیان و تبلیغ آموزه‌های دینی، موفق‌تر از سینمای داستانی می‌دانند. شما به عنوان فیلمسازی که در حوزه سینمای دینی کار کرده‌اید، پیرامون این موضوع چه نظری دارید؟

جواب کاملاً دقیقی به این موضوع نمی‌توان داد، چون هر یک را باید در ظرف و مکان خاص خود سنجید. در سینمای مستند به واسطه خاصیت و ویژگی‌های این گونه، تماشاگر با واقعیت سر و کار دارد و به نوعی واقع‌نگری، ویژگی اصلی اثر است، اما در سینمای داستانی درام‌پردازی ایجاب می‌کند که برخی دخل و تصرف‌ها در قصه صورت پذیرد. حال این دو ویژگی را کنار هم بگذارید آیا با یک میزان می‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد؟

مطلب دیگری که می‌بایست به آن اشاره کنم این است که در سینمای داستانی، دست کارگردان تا حدودی بازتر از سینمای مستند است، چون ویژگی درام چنین امری را طلب می‌کند، ولی این اتفاق در حوزه مستند قابل روی دادن نیست و سازنده باید کاملاً به متن و اتفاق روی داده وفادار باشد، و الا تماشاگر آن را قبول نمی‌کند. با این توضیح، من مستند‌سازی را در بحث ساخت، دشوارتر از سینمای داستانی می‌دانم.

با توجه به سخنان شما در سینمای مستند، موضوع و معنا در درجه بالای اهمیت قرار دارد، چون قرار است درباره آن واقع‌نگاری شود. با این توضیح موضوعات دینی با توجه به ظرفیتی که دارند می‌تواند اتفاق خوبی برای سینمای مستند باشد. آیا این‌گونه فکر نمی‌کنید؟

به مطلب درستی اشاره کردید، اما این نکته را نباید از یاد ببرید که بالا بودن ظرفیت، به معنای آن نیست که موضوعات دینی و قرآنی به صرف عنوانی که دارند باعث ارتقای کیفیت می‌شوند، چون در حوزه مستندهای دینی، کارهای بسیاری را داریم که در آنها تنها واقعه تاریخی روایت می‌شود. برای مثال به کارهایی که درباره محرم است، اشاره‌ای مختصر می‌کنم. در این تولیدات بیشتر به نمایش دسته‌های عزاداری توجه می‌شود، درصورتی که معتقدم موضوعات بسیار بهتری وجود دارد که به واسطه آن می‌توان فرهنگ عاشورا را در کشور اشاعه داد.

سینمای مستند در مقایسه با سینمای داستانی یک مزیت ویژه دارد، آن هم واقعیتی است که به صورت دست‌‌نخوره به بیننده منتقل می‌شود، این ویژگی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان گونه که گفتید مهم‌ترین ویژگی مستند، واقع‌نگری این سبک سینمایی است، برای همین معتقدم که آثار مستند، اطلاع رسانی خوبی دارند، در صورتی‌که در فیلم داستانی، ایجاد حس بیش از هر چیزی دارای اهمیت است. با این توضیح اگر در حوزه مستند، فیلم‌های دینی به شکل خوبی تولید شوند می‌توان آگاهی مردم را افزایش داد.

در حوزه مستند سرمایه‌گذاری به چه طریق است؟ آیا بخش خصوصی بیشتر در حوزه مستند دینی سرمایه گذاری می‌کند یا بخش دولتی؟

شاید این گفته من کمی دور از تصور باشد، اما معتقدم در مستند، وضعیت بهتری در امر تولید حاکم است، برای همین کارگردان با فراغ بال بهتری فیلم خود را می‌سازد، اما درباره بخش‌هایی که در حوزه مستند سرمایه‌گذاری می‌کنند باید بگویم که بیشتر بخش‌های دولتی و نظامی در این زمینه فعال هستند. برای مثال اگر قرار است فیلمی درباره مدافعان حرم ساخته شود، مطمئناً سپاه در تولید آن نقش دارد. درباره موضوعات دینی نیز سفارش دهندگان عموماً دولتی هستند، البته این‌که می‌گویم سفارش، به نوعی زیر سؤال بردن این روش نیست، چون در همه جای دنیا ابتدا سفارشی داده می‌شود، سپس فیلم مربوطه جلوی دوربین می‌رود. این اتفاق نیز به هیچ وجه بد نیست، به شرطی‌که سفارش دهنده، خود را محق نداند.

در انتهای این گفت‌وگو سوالی درباره مدافعان حرم مطرح می‌کنم. آیا پرداختن به مدافعان بیشتر باید به جنگ آنها معطوف شود یا این که زندگی خانوادگی آنها می‌تواند محل مناسب‌تری برای کار کردن باشد؟

اشکالی ندارد که درباره هر دو روش فیلم ساخته شود، اما رویکرد مفیدتر این است که در آن به سبک زندگی مدافعان حرم پرداخته می‌شود، چون این‌که یک منطقه در سوریه آزاد شود موضوع جذابی برای همه تماشاگران نیست، اما اگر زندگی آنها را به دقت مد نظر قرار دهیم توانسته‌ایم هدف آنها را در جامعه اشاعه دهیم، به ویژه در شرایطی که برخی تبلیغات خارجی با تبلیغات منفی خود می‌خواهد آرمان‌های مدافعان حرم را زیر سوال برند.

پ.ن. تصویر خبر، برگرفته از خبرگزاری مهر است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

اکران آنلاین، نیاز به آسیب شناسی دارد
27 مرداد 1401

اکران آنلاین، نیاز به آسیب شناسی دارد

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مجید عزیزی (کارگردان و تهیه‌کننده مستند) درباره تاثیر اکران‌های آنلاین...

اکران آنلاین میزان مخاطبان مستند را افزایش داد
19 مرداد 1401

اکران آنلاین میزان مخاطبان مستند را افزایش داد

در این دوران که به نوعی بیماری کرونا کمتر شده است باید مثل گذشته فیلم بسازیم و فیلم‌هایمان را به جشنواره سینما حقیقت برسانیم. به گزارش سایت خانه مستند...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
25 خرداد 1401

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...