صفحه اصلی > اخبار
مستند «فصل سیب»، روایتی از یک مسجد و امام جماعت متفاوت
11 شهریور 1396

مستند «فصل سیب»، روایتی از یک مسجد و امام جماعت متفاوت

امیر مهریزدان گفت: یکی از مهم ترین اهداف ما هم در ساخت این مستند، به تصویر کشیدن و نشان دادن این موضوع بود که مساجد صرفا محلی برای اقامه نماز نیست.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از فردا، امیر مهریزدان کارگردان مستند «فصل سیب» که اثرش در قالب بسته فیلم ویژه جشنواره عمار در حال اکران در نقاط مختلف است، گفت: این مستند در مورد حجت السلام مهدی معراجی، امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) منطقه افسریه تهران است که تنها به فکر اقامه نماز و پیش نمازی کردن نیست.

وی در همین زمینه توضیح داد: این مسجد با امامت حجت الاسلام معراجی به پایگاهی تبدیل شده که در کنار کارهای خیری همچون تأمین جهیزیه، با جوانان و نوجوانان محله هم ارتباط گیری کرده است. همچنین دفتری هم برای رسیدگی به مسائلی از قبیل خمس و زکات مردم محل ایجاد شده است.

این مستندساز ادامه داد: نوع برخورد و عملکرد حجت الاسلام معراجی موجب شده تا اقشار مختلف مردم، به خصوص جوانان و نوجوانان در مسجد صاحب الزمان (عج) حضور داشته باشند، به همین خاطر او و این مسجد را برای ساخت مستند انتخاب کردم.

مهریزدان خاطرنشان کرد: وقتی برای مصاحبه با حجت الاسلام معراجی رفتم، کارمند مرکز امور مساجد شده بود، به همین دلیل، بعد از این سِمت، وقت چندانی برای گذران با بچه‌های مسجد نداشت اما با هزینه‌های شخصی و بودجه برنامه های فرهنگی مسجد، برنامه‌ها و اردوهای مختلفی برای بچه‌ها برگزار می‌کرد.

این مستندساز تصریح کرد: ساخت مستند «فصل سیب» را شهریورماه 94 آغاز کردیم که دی ماه همان سال هم برای در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش درآمد و الان در اکران مردمی این جشنواره است.

مهریزدان در همین باره بیان کرد: وقتی به منظور تولید مستندی درباره مساجد فعال تهران در عرصه فرهنگی، به مرکز امور مساجد مراجعه کردیم در ابتدا لیستی شامل 100 مسجد فعال به ما دادند اما بعد از یک ماه این لیست به 48 مسجد تغییر پیدا کرد و ما بعد از بررسی‌های فراوان پنج مسجد را انتخاب کردیم که در نهایت به مسجد صاحب الزمان (عج) رسیدیم.

این مستندساز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره اکران فیلم های عمار در مساجد یادآور شد: محل مناسب و ایده آل برای نمایش فیلم‌های جشنواره عمار، مساجد است. البته ملاحظاتی مانند نداشتن موسیقی شاد، جمله‌ها و صحنه‌های نامناسب هستند که باید به آنها توجه کرد.

وی در همین باره تأکید کرد: نمی‌توان منکر نقش مهم و موثر اکران فیلم های عمار در رشد و ارتقاء فرهنگ اسلامی مردم شد، زیرا وقتی مردم و نمازگزاران چنین فیلم‌هایی را تماشا کنند به فکر انجام فعالیت‌های فرهنگی در مسجد خود می‌افتند.

مهریزدان خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اهداف ما هم در ساخت این مستند به تصویر کشیدن و نشان دادن این موضوع بود که مساجد صرفا محلی برای اقامه نماز نیستند.

این مستندساز توضیح داد: نمایش فیلم با موضوع مساجد فعال در عرصه فعالیت های فرهنگی بسیار لازم و ضروری است. در حقیقت نتیجه این اکران‌ها باید به طرح مطالبه‌های مردم و نمازگزاران از ائمه جماعت مساجد منتهی شود.

مهریزدان در ادامه سخنانش اظهار کرد: نیاز به ایجاد نهضتی داریم تا نمازگزاران نقاط قوت مساجد خود را ثبت کنند و این مطالب نیز همواره در دسترس باشد. زیرا فیلمسازان مرتبط با جشنواره عمار بسیار مشتاق هستند از این سوژه‌ها استفاده کرده و بر اساس آنها فیلم یا مستند تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فیلمسازان و مستندسازان، سوژه‌ها و موضوعات مناسبی برای ساخت اثر در اختیار داشته باشند، دستشان برای ساخت تولیدات سینمایی و مستند بازتر است، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شوند.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

جشنواره فیلم‌های ورزشی می‌تواند مردمی‌تر برگزار شود
28 اردیبهشت 1401

جشنواره فیلم‌های ورزشی می‌تواند مردمی‌تر برگزار شود

کارگردان فیلم «درخت زیتون سعد» تاکید کرد که امیدوارم برگزاری جشنواره فیلم‌های ورزشی همچون موضوع آن در ادامه مردمی‌تر...

علی رمضانیان مطرح کرد: برای گرفتن یک سکانس، یک سال وقت گذاشتیم/ انسان‌ها خطرناک ترین بخش کوهستان هستند
27 فروردین 1401

علی رمضانیان مطرح کرد: برای گرفتن یک سکانس، یک سال وقت گذاشتیم/ انسان‌ها خطرناک ترین بخش کوهستان هستند

علی رمضانیان، کارگردان مجموعه مستند رخ خورشید در گفتگو با سایت خانه مستند، درباره حال و هوا و ژانر این مستند، گفت: رخ خورشید، یک مستند چهارقسمتی است و تولید آن از سال 1389 آغاز شد و تا سال 1395 به طول...

روایت زندگی پدر نوشت‌ افزار ایران در «خودکار» / گفتگو با محمد ثقفی، مستندساز
16 فروردین 1401

روایت زندگی پدر نوشت‌ افزار ایران در «خودکار» / گفتگو با محمد ثقفی، مستندساز

محمد ثقفی از فرآیند تولید مستند خودکار گفت و آخرین فعالیت‌های خود را در این عرصه تشریح...

«درخت سفید» پرتره‌ای از پدربزرگم است/ گفتگو با مرتضی فرشباف، کارگردان مستند
09 فروردین 1401

«درخت سفید» پرتره‌ای از پدربزرگم است/ گفتگو با مرتضی فرشباف، کارگردان مستند

مستند پرتره‌ درخت سفید، درباره دکتر بسکی است که او را به عنوان مرد سبز ایران و مرد طبیعت ایران...

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت فیلمت خیلی تلخ است/ روایت «آقای مدیر» از شهر تهران
23 اسفند 1400

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت فیلمت خیلی تلخ است/ روایت «آقای مدیر» از شهر تهران

علی نیکبخت کارگردان مستند آقای مدیر که با موضوع مشکلات شهر تهران ساخته شده است، از نقد ابراهیم حاتمی‌کیا بر تلخی این مستند...

«گرگینگی» روایتی از حمله گرگ‌ها به 10 کودک/ صحبت درباره این موضوع ممنوع است!
12 اسفند 1400

«گرگینگی» روایتی از حمله گرگ‌ها به 10 کودک/ صحبت درباره این موضوع ممنوع است!

در سال ۱۳۸۹ به بعد، سلسله اتفاقاتی در چند روستای نزدیک به هم در مرز استان‌های همدان و زنجان رخ داد. در آن مقطع حیوانات وحشی به این روستاها می‌آمدند، بچه‌های زیر ۶ سال را به دندان می‌گرفتند و می‌بردند و در عین ناباوری...

بزرگداشت دوبلور کاپیتان لینچ با رونمایی از مستند «ملک شهروز»
10 بهمن 1400

بزرگداشت دوبلور کاپیتان لینچ با رونمایی از مستند «ملک شهروز»

مراسم پاسداشت یک عمر فعالیت هنری شهروز مُلک‌آرایی، دوبلور پیشکسوت، شنبه ۹ بهمن با حضور مدیران شبکه مستند و جمعی از پیشکسوتان عرصه صدا و دوبله به همت شبکه مستند برگزار...

معرفی مستندهای چهلمین جشنواره فیلم فجر
09 بهمن 1400

معرفی مستندهای چهلمین جشنواره فیلم فجر

سهم سینمای مستند از چهلمین جشنواره فیلم فجر ، ۸ اثر است که موضوعات متنوعی را دستمایه روایت خود قرار داده‌ اند. این گزارش معرفی کوتاهی برای هرکدام از این مستندها خواهیم...

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم
22 آذر 1400

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم

حبیب الله والی‌نژاد در مراسم بزرگداشتش در پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: اگر اعتماد شهید آوینی نبود شاید من هیچ وقت خطر نمی‌کردم. ولی ایشان پای کارهای من ایستاد...