روایتی متفاوت از ساخت تجهیزات نظامی در مستند «سلاح ایرانی»

روایتی متفاوت از ساخت تجهیزات نظامی در مستند «سلاح ایرانی»

روایتی متفاوت از ساخت تجهیزات نظامی در مستند «سلاح ایرانی»
۳۰ بهمن ۱۴۰۱

مجموعه مستند «سلاح ایرانی»، که روایتی متفاوت از ساخت سلاح و تجهیزات نظامی در داخل کشور است، از شنبه ۲۹ بهمن ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از شهرآرانیوز، داود مرادیان، تهیه کننده مجموعه «سلاح ایرانی» که از امروز (۲۹ بهمن) از شبکه مستند پخش می‌شود، درباره این مستند گفت: سلاح ایرانی، یک مجموعه مستند ۱۵ قسمتی است که هم اکنون، ۵ قسمت آن بعد از ۲ سال آماده شده است. همین اتفاق نشان می‌دهد که محدودیت‌های زیادی برای ساخت این اثر داشتیم، به‌ویژه آنکه در چند ماه اخیر تنش‌های زیادی در منطقه بود و به همین دلیل محدودیت‌ها روز به روز بیشتر هم می‌شد.

وی با اشاره به اهمیت ساخت این مستند گفت: پیشرفت نظامی زمانی اتفاق می‌افتد که از نظر تکنولوژیکی در لبه‌های جهانی حرکت کنید تا بتوانید چیزی در مقیاس مقابله جهانی بسازید. به همین دلیل سراغ این موضوع رفتیم و سعی کردیم به مخاطب نشان بدهیم که بومی سازی سلاح بسیار مهم‌تر از خرید آن از کشور‌های دیگر است، چرا که تاکتیک‌هایی که براساس سلاح بومی شکل می‌گیرد بسیار کارآمدتر از تاکتیک‌هایی است که با خرید سلاح‌های خارجی می‌توان به آن دست پیدا کرد.

مرادیان درباره فرم روایی این مستند گفت: در این مستند، اطلاعات به تنهایی به مخاطب نمی‌دهیم و این مجموعه، مستندی داستان‌گو است. بدین معنی که وقتی می‌خواهیم درباره شناور‌های سپاه صحبت کنیم، از تجربیات جنگ جهانی دوم آغاز کرده و مرحله به مرحله پیش می‌رویم تا مخاطب به یک نتیجه کلی درست و دقیق برسد. برای معرفی شناور‌های ارتش نیز همین است.

وی ادامه داد: برای معرفی هرکدام از تجهیزات نظامی، مجموعه داستان‌هایی را تعریف می‌کنیم که خودباوری در آن‌ها موضوعیت دارد. این تکنیک به ما کمک کرد تا مخاطب نسبت به اطلاعاتی که به او داده می‌شود زاویه نگیرد و آن اطلاعات در ناخودآگاه او رسوخ کند.

تهیه‌کننده مستند «سلاح ایرانی» درباره ساخت این مستند گفت: ساخت این مستند نزدیک به ۲ سال زمان برد، اما پژوهش آن توسط یک گروه و در مدت زمان کمتری به نتیجه رسید. این مستند، یک خسته نباشید بزرگ به نیرو‌های نظامی کشورمان است.

«سلاح ایرانی» تولید جدید شبکه مستند سیما است و از شنبه ۲۹ بهمن، هر شب ساعت ۲۰ از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: