مروری بر تاریخ ابریشم در ایران در مستند «راه ابریشمی»

مروری بر تاریخ ابریشم در ایران در مستند «راه ابریشمی»

مروری بر تاریخ ابریشم در ایران در مستند «راه ابریشمی»
۲۳ بهمن ۱۴۰۱

کارگردان «راه ابریشمی» از ساخت این مجموعه که حدود ۲ سال طول کشیده است و به صنعت و تجارت ابریشم می‌پردازد، سخن گفت.

محمدرضا رمزی، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مستند «راه ابریشمی» درباره پخش این اثر از شبکه چهار سیما به خبرنگار مهر بیان کرد: از امروز ۲۳ بهمن به مدت ۱۰ روز از ساعت هشت و نیم شب روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

وی اضافه کرد: این مجموعه مستند، مروری دارد بر تاریخ ابریشم در ایران و خاستگاه ابریشم که جلگه گیلان است. گیلان مرکز تولید ابریشم در ایران است و البته معضلاتی را هم سپری کرده است.

رمزی یادآور شد: این مجموعه در ۱۰ قسمت و هر قسمت در ۲۵ دقیقه تولید شده است. ما در دو قسمت ابتدایی به زیبایی‌های ابریشم نگاهی داریم که یک پروسه ۴۵ روزه دارد و کشاورز، تخم آن را می‌گیرد و به پیله تبدیل می‌کند و بعد به کرم جوان تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به مراسم کشاورزان در گیلان برای کرم ابریشم تصریح کرد: کشاورزان یک مراسم آیینی دارند به نام کج چینی که هر ساله در جلگه گیلان و همزمان با فصل برداشت ابریشم انجام می‌شود. ابریشم از محصولات استراتژیک ایران است که زمان صفویه، اوج فروش آن بود.

این مستندساز اضافه کرد: محصول ابریشم ایران، آنقدر مشهور بوده است که مارکوپولو وقتی به ایران می‌آید می‌گوید ونیزی‌ها به دنبال ابریشمی بودند که در گیلان به عمل می‌آمده است. ۲۵۰۰ قبل از میلاد مسیح، ابتدا چینی‌ها ان را کشف کردند. جاده ابریشم باعث شد ابریشم و علم تولید آن به اروپا و ایران منتقل شود و این مسیر، مسیر تجارت ابریشم شد.

وی درباره اهمیت ابریشم در دوره‌هایی از تاریخ بیان کرد: در دوره صفویه حتی به جای مالیات، از مردم، پیله ابریشم دریافت می‌کردند چون تولید و فروش بسیار خوبی داشت. بعد از قاجار، افول کرد و به تدریج بیماری‌های مرتبط با پیله ابریشم هم در این مزارع گسترش پیدا کرد.

رمزی در پایان درباره ساخت این مستند ۱۰ قسمتی بیان کرد: بخشی از این مستند به مشکلات کشاورزان در صنعت ابریشم می‌پردازد. طی این سال‌ها کارخانه‌های ریسندگی از بین رفته است و مشکلاتی پیش آمده است. ما برای این مستند به چند استان از جمله خراسان، اصفهان، قم رفته‌ایم و ساخت این مجموعه در مجموع حدود ۲ سال طول کشید. تحقیقات ما از سال ۹۷ شروع شد، توقف‌های زیادی هم داشتیم که عمده آن به کرونا برمی‌گشت.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: