سیزدهمین جشنواره فیلم عمار به ایستگاه پایانی رسید

سیزدهمین جشنواره فیلم عمار به ایستگاه پایانی رسید

سیزدهمین جشنواره فیلم عمار به ایستگاه پایانی رسید
۲۳ دی ۱۴۰۱

اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور برخی مسئولین و خانواده شهدا در سینما فلسطین برگزار شد.

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که از ۱۵ دی ماه شروع به کار کرده بود؛ همزمان با سالروز ولادت دخت پیغمبر حضرت فاطمه الزهرا(س) در سالن یک سینما فلسطین به کار خود پایان داد.

اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور رئیس سازمان سینمایی، دبیر این دوره از جشنواره، معاون سیمای سازمان صداوسیما، خانواده شهدا، صاحبان اثر و برخی از هنرمندان سینما تلویزیون در سینما فلسطین تهران برگزار شد.

برگزیدگان بخش «آرمان روح‌الله»

در ابتدای مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره عمار، جایزه بخش ویژه «آرمان روح‌الله» به علت نگاه جامع به حادثه تروریستی شاهچراغ به مستند «پاییز حرم» به کارگردانی علی خسروی، دیگر لوح افتخار این بخش ویژه به مستند «خوبان عالم» به کارگردانی امید مدهج و حمیدرضا بهوندی اهدا شد و سومین لوح تقدیر نیز به مستند «برای بیرق» اثری از محمود شهبازی رسید.

همچنین فانوس این بخش از جشنواره به مستند «نقاب‌دارها» به کارگردانی محسن سلیم اهدا شد.

برگزیده بخش «حافظه ملی»

کابوس نیمه‌شب» به کارگردانی علی عارضی لوح تقدیر این بخش را دریافت کرد.

بخش «موزاییک مرگ بر آمریکا»

جایزه این بخش از جشنواره به فیلم «سفارت سیاه» به کارگردانی رضوانه فتحی اهدا شد.

شورجه، جمال سینمای انقلاب ایران و سینمای انقلاب است

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در بخش بزرگداشت جمال شورجه حضور یافت و ضمن تبریک ولادت دخت پیغمبر گفت: خوشحالم فرصتی فراهم شد تا در اختتامیه جشنواره عمار حضور داشته باشم. قصد صحبت نداشتم و به من گفتند که مراسم تجلیل از جمال شورجه است.

خزاعی ادامه داد: من شاگرد آقای شورجه بودم و زمانی که ایشان کارگردانی می‌کرد، من دستیار دوم او بودم. در کنار ایشان جدای از فیلم سازی، درس ایمان، اخلاق و فداکاری یاد گرفتم. در وصف ایشان همین بس که ایشان جمال سینمای انقلاب ایران و سینمای انقلاب است. افتخار می‌کنم که شاگرد ایشان بودم و سینمای ایران به ایشان افتخار می‌کند.

وی افزود: خوشحالم که او در جریان سینمای ایران حضور دارد و برایش دعا می‌کنیم که بهبودی ایشان زودتر حاصل شود و به فیلم سینمایی خود پایان دهد.

خزاعی گفت: شورجه الگوی کسانی است که می‌خواهند در عرصه سینمای انقلاب کار کنند. اگر قرار است اتفاقی در سینمای انقلاب بیفتد امروز این سینما نیاز به تخصص و تعهد شما دارد که شما جوانان باید به آن ورود کنید.

وی در پایان صحبت‌های خود با تاکید گفت: جشنواره عمار در این سال‌ها هم کارساز و هم جریان ساز بوده است.

تقدیر از استاد جمال شورجه

در ادامه این مراسم با حضور جمعی از مسئولین و دوستان از جمال شورجه تقدیر شد و چفیه شهید رسول خالقی‌پور که یکی از تنها یادگاری‌های این شهید والامقام به شمار می‌رود به وی تقدیم شد.

اصالت جشنواره عمار به مردمی بودنش است

جمال شورجه نویسنده و کارگردان ایرانی پس از دریافت جایزه خود ضمن سلام و عرض ادب به حاضران و خانواده شهدا از جمیع عماریون تشکر کرد و گفت: از حضور عماریان تشکر می‌کنم که شجره طیبه‌ای را غرس کردند که اکنون تبدیل به یک درخت تنومند شده است.

شورجه به خاطران خود اشاره کرد و افزود: خاطرم هست حدود ۵۰ الی ۴۵ سال پیش، زمانی که دانشجود بودیم؛ خدمت مقام رهبری رسیدیم، ایشان به ما گفت که همیشه سوژه‌ای که انتخاب می‌کنید ارزشمند باشد که هر چه قدر آن را صیقل بدهید باطنش باطن ارزشمندی باشد.

جمال شورجه در ادامه گفت: از مسئولین عمار تشکر می‌کنم که نهال عمار را تبدیل به درخت تنومندی کردند. امیدوارم سینمای ایران تبدیل به سینمایی بشود که همه حسرتش را بخورند. سینمایی که متشرع و با اخلاق است و با استکبار جهانی هم آوردی می‌کند.

شورجه با نگهداشتن یاد و خاطره دو هنرمند درگذشته گفت: یاد نادر طالب زاده و فرج الله سلحشور را گرامی می دارم؛ نادر طالب زاده بنیان گذار این جشنواره بود. اصالت این جشنواره به مردمی بودنش است.

وی ادامه داد: حضرت آقا فرمودند بروید مروارید انتخاب بکنید و از شما فیلمسازان خواهش می‌کنم که دنبال مروارید‌های انقلاب باشید. خانواده‌های شهدا و جانبازان در‌های گران سنگی هستند که در جامعه ما دیده نمی‌شوند، اما سینما و فیلم می‌تواند آن‌ها را نمایش بدهد و نام آنان را سر زبان‌ها بیندازد.

برگزیدگان بخش «نهضت جهانی مستضعفین»

لوح افتخار این بخش به اثر «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلام زاده اهدا شد و فانوس این بخش به اثر «برای آزادی» به کارگردانی فرهاد حاجی عباسی و آقا محمدلو رسید.

برگزیدگان بخش «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس»

لوح افتخار این بخش به اثر «هنرمند واحد ۵» به کارگردانی محمد صالح حجت الاسلامی رسید و لوح افتخار دیگر این بخش به اثر «مدرسه‌ای در دوردست» به کارگردانی سیدمحمدیوسف جلالی و حمیدرضا بهوندی و سومین لوح افتخار این بخش به اثر «پهلوانان نمی‌میرند» به کارگردانی سیدرضا بطحایی رسید.

جوایز بخش «ملت قهرمان»

لوح تقدیر این بخش از جشنواره به اثر «دل‌نگران آهوها» به کارگردانی ایمان ایزی و ابراهیم ضرغامی رسید و دیگر لوح تقدیر این بخش به «به نام پدر» ساخته قربان‌علی طاهرفر اهدا شد.

جوایز بخش «جنگ اقتصادی»

لوح تقدیر این بخش به «سورجان» به کارگردانی یوسف حسن‌زاده اهدا شد ودیگر لوح تقدیر این بخش به اثر «مادیون» به کارگردانی مرتضی اسفندیاری تقدیم شد.

جوایز بخش «رویای ایرانی»

لوح تقدیر این بخش به اثر «مردی با آرزو‌های بزرگ» به کارگردانی عباس وهاج رسید.

گرامیداشت یاد و خاطره نادر طالب زاده

سهیل اسعد دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مردمی عمار در بخش گرامیداشت یاد و خاطره نادر طالب زاده گفت: می‌خواهم چند کلمه‌ای در مورد استاد و پدرم معنوی ام سخن بگویم. همان طور که می‌دانید من آرژانتینی هستم. نگاهمان به انقلاب، قبل از آمدن به ایران، کاملا مثبت بود، چون سرتاپای انقلاب را نورانی می‌دیدیم و احساس می‌کردیم جمهوری اسلامی هیچ خلایی ندارد، اما وقتی یه ایران آمدیم و همه ابعاد این مملکت را دیدیم متوجه شدیم همانند هر مملکتی، هم چیز‌های خوب دارد و هم چیز‌های بد و در نتیجه فهمیدیم که باید مسائل را به صورت نسبی ببینیم.

وی ادامه داد: آن گرما و حرارت ما داشت کم می شد تا اینکه با حاج نادر آشنا شدیم و متوجه شدیم که پیشتر گفتمان انقلاب را در خود صحبت کردن و تریبون‌ها می‌دیدیم، اما در رفتار خیلی‌ها این انقلاب و نور را نمی‌دیدیم. حاج نادر تنها کسی در زندگی من بود که رفتارش از گفتارش بلیغ‌تر بود. این موضوع خیلی حرف است. حاج نادر بدون کلام و با زبان و اخلاص و تفکرش می‌توانست انسان را قانع کند. این اولین درس برای من از ایشان بود.

وی در مورد خصوصیات نادر طالب‌زاده گفت: حرکت او با بصیرت بود. صاحب رویت بود. صاحب نگاه عمیق بود. اول نگاه می کرد و حقایق را درک می‌کرد و سپس تصمیم می‌گرفت. حاج نادر قدرت جذب داشت. شخصیت‌هایی که به ما نزدیک شدند، کسانی بودند که در طول تاریخ افراد جذابی بودند، اما او این قدر جذاب بود که توانست همه شان را جذب کند. او قدرت ایجاد فصل مشترک داشت و افرادی که دارای تفاوت بودند را به واسطه فصل مشترک هایشان کنار هم می‌آورد. حاج نادر عمق عرفانی داشت و معنویت و ارتباط انسان با خدا مهم ترین نکته زندگی او بود.

تقدیر از چهار بانوی کارآفرین ایرانی

در ادامه مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم عمار از بانوان فعال و کارآفرین قدردارنی شد که بی بی فاطمه حقیر السادات؛ مریم گل آبادی؛ معصومه سابکی و فاطمه مطلق این بانوان زحمتکش و کارآفرین بودند.

برگزیدگان بخش مستند «نقد درون گفتمانی»

در این بخش لوح افتخار این بخش به اثر «هپکوتیزم» به کارگردانی سعید ساروقی رسید. همچنین دیگر لوح تقدیر برای پژوهش مستند «شاهدان عینی» به داوود مبصری اهدا شد و فانوس این بخش به «نیوجرسی» ساخته علی ظهیری رسید.

برگزیدگان بخش «تیزر فرهنگی»

لوح افتخار این بخش به اثر «حوض خون» به کارگردانی محمد بیباسی رسید و فانوس این بخش به «هزار نان گرامی» به کارگردانی امیرحسین نوروزی داده شد.

برگزیدگان بخش «داستانی کوتاه»

لوح افتخار این بخش به اثر «محافظ» به کارگردانی محمدجواد موحد و جواد شهاب رسید و فانوس این بخش به دلیل «خلاقیت در پرداخت رشادت‌ها و بازتولید نقش کنش‌مند زنان پزشک در جبهه‌ی مقاومت» به اثر «اسماء» به کارگردانی آقای «مصطفی آقامحمدلو» اهدا شد.

برگزیدگان بخش «داستانی بلند»

ضمن تقدیر از اثر «روحینا» به کارگردانی «عبدالرضا صادقی جهانی»، فانوس این بخش به اثر «نگهبان» به کارگردانی «حمید بیات» تقدیم شد.

برگزیدگان بخش «داستانی سریالی»

لوح افتخار این بخش به اثر «آقای قاضی» به کارگردانی آقای «سجاد مهرگان» اهدا شد.

برگزیدگان بخش «بازیگری»

ضمن تقدیر از بازی خوب سرکارخانم «نازنین رحیمی»، لوح افتخار این بخش را به آقای «مهدی زمین‌پرداز» برای بازی در اثر «نگهبان» و «روحینا» تقدیم شد.

برگزیده بخش «دستاورد فنی»

در بخش دستاورد فنی نیز دیپلم افتخار این بخش ضمن تقدیر از تصویربردار اثر «اسماء» به آقای «احمد گودرزی» برای تصویربرداری اثر «محافظ» اهدا شد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: