رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز:

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
۰۱ آذر ۱۴۰۱

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکزگسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مهدی شامحمدی مستندساز و تهیه‌کننده که امسال با مستند «خونه مامان شکوه» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم، متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت، درباره این جشنواره و به صورت کلی سینمای مستند گفت: تا امروز بارها درباره مشکلات سینمای مستند صحبت کرده‌ام و فکر می‌کنم مشکلات آن واضح و مشخص است. به گواه آمار خانه سینما در سال‌های 96 تا 97، 85 درصد از جوایز سینمایی ایران در فستیوال‌های جهانی در اختیار سینمای مستند است اما پس از آن با رکود اقتصادی و تورم شاهد تضعیف سینمای مستند تا به امروز بودیم.

او ادامه داد: اتفاق عجیب در این بازه زمانی این بود که با توجه به اینکه تورم اقتصادی تاثیر مستقیم بر سینمای مستند داشته است اما بودجه تولیدات آن افزایشی نداشت. درحالی که دستمزدهای عوامل ساخت با توجه به آن تورم 300 درصدی افزایش پیدا کرده بود. به همین دلیل، فیلمسازان نامی و کار بلد سینمای مستند، این حوزه را رها کردند و فیلمسازان جوان و فیلم اولی نیز مجبور شدند در شرایط سخت آثار خود را تولید کنند.

این مستندساز درباره آفت‌های این شرایط بر سینمای مستند عنوان کرد: با ورود به این شرایط مراحل پست پروداکشن که به تازگی در سینمای مستند به صورت حرفه‌ای انجام می‌شد مانند اصلاح رنگ و نور، صداگذاری، تولید تیتراژ و ساخت موسیقی برای اثر، کنار گذاشته شد و به پله ابتدایی بازگشتیم.

او ادامه داد: متاسفانه کرونا نیز دلیلی شد تا مدیران رکود در سینمای مستند را به علت شیوع آن توجیه کنند.

این تهیه‌کننده درباره جشنواره سینماحقیقت بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» در برخی دوره‌ها شرایط بسیار مطلوبی را تجربه کرده است و اگر دقت کنیم در چند سال اخیر تعداد خیلی کمی از برگزیدگان سالیان دور را در آن می‌بینیم که همچنان مشغول فعالیت هستند. بدون تعارف در تمام دنیا مهم‌ترین جشنواره‌ ایرانی که شناخته می‌شود، جشنواره «سینماحقیقت» است و دلیل آن آثار درخشانی است که تنها در این جشنواره می‌توان آن‌ها را تماشا کرد. متاسفانه برخوردهای سلیقه‌ای مدیران به این جشنواره و سینمای مستند ضربه زده است.

شامحمدی در پایان تاکید کرد: من و تمام همکارانم در این سال‌ها بارها گفتیم که کیفیت فنی آثار مستند به دلیل کمبود بودجه افت کرده است و تولیدات مستندهای سینمای کاهش پیدا کرده‌اند. «سینماحقیقت» در پانزده سال گذشته نقشه راه مستندسازان بوده به همین دلیل برای تماشای آثار خوب و افزایش دوباره آثار مستند سازمان‌هایی مانند مرکز گسترش، حوزه هنری، صدا و سیما و … باید برای بودجه این آثار فکری کنند.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: