اکران آنلاین مستند، امری اجتناب‌ناپذیر است

رضا عاطفی، کارگردان مستند «پدرم ایران، مادرم ایران»؛

اکران آنلاین مستند، امری اجتناب‌ناپذیر است

اکران آنلاین مستند، امری اجتناب‌ناپذیر است
۳۰ شهریور ۱۴۰۱

رضا عاطفی، کارگردان مستند «پدرم ایران، مادرم ایران» معتقد است، اکران آنلاین امری اجتناب‌ناپذیر است اما مهم‌تر از تبلیغات نیازمند ارایه درست به مخاطب است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایلنا، رضا عاطفی، کارگردان مستند «پدرم ایران، مادرم ایران»، که سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه در طرح «اکران حقیقت» به نمایش درآمد، درباره تاثیر اکران‌های آنلاین بر افزایش مخاطبان سینمای مستند گفت: پس از کرونا روی آوردن به اکران‌های آنلاین اتفاقی اجتناب ناپذیر بود و نکته دیگری که این اواخر از مهم ترین رویکردهای انجمن کارگردانان سینمای مستند و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بوده، افزایش مخاطبان مستند است. هدف ما همیشه این بوده که مستند از میان مخاطبان خاص خود فراتر رفته و در میان عموم مردم جا بیفتد.

او ادامه داد: طرح «اکران حقیقت» مرکز گسترش نیز در این مدت توانست در میان مستندسازان و علاقه‌مندان به سینمای مستند موفق باشد اما همچنان برای ورود مخاطب عام به علاقه‌مندان به مستند راه باقی است. برای علاقه‌مندی عموم مردم به سینمای مستند باید آشنایی درستی با این گونه از سینما از طریق متولیان آن برای مردم رخ دهد و جایی مانند مرکز گسترش باید پایگاه‌های اجتماعی که مردم بیش از همه با آن‌ها در ارتباط هستند را شناسایی و از آن طریق مردم را با سینمای مستند آشنا کند. به هر صورت مردم تا ندانند که چنین امکانی برای تماشای مستند شکل گرفته است علاقه‌مند به تماشای آثار سینمای مستند نمی‌شوند.

این مستندساز در ادامه صحبت‌های خود درباره اکران‌های آنلاین، بیان کرد: اکران‌های آنلاین مانند کارت عابر بانک می‌ماند، زمانی مردم ورود این کارت‌ها و تراکنش از آن طریق را به رسمیت نمی‌شناختند اما امروز عضوی غیرقابل حذف از کیف پول مردم است. درباره نمایش آثار به صورت آنلاین نیز، از زمانی که پلتفرم‌ها پا به این عرصه گذاشته‌اند، راه برای گسترش مخاطبان آن به ویژه در حوزه مستند باز است. امروز مردم بیش از پیش اکانت‌های پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی را خریداری می‌کنند و مخاطب آثار آن‌ها هستند، حتی شاید بیشتر از تلویزیون و اگر دقت کنیم خواهیم دید که در این پلتفرم‌ها آثار سینمای ایران و دنیا در هر گونه‌ای چقدر با بسته‌بندی‌های درست به مخاطب ارایه می‌شود.

او ادامه داد: به همین دلیل باید بگویم که راه برای گسترش مخاطبان سینمای مستند از طریق اکران‌های آنلاین برای متولیان آن باز است و آن‌ها تنها باید در ابتدا به مردم بگویند چنین امکانی فراهم شده است و سپس از طریق معرفی درست و خوب آثار، مخاطب را برای تماشای آن علاقه‌مند کند.

عاطفی درباره عملکرد درست برای افزایش مخاطبان مستند از طریق اکران آنلاین عنوان کرد: من فکر می‌کنم مهم‌تر از تبلیغات چگونگی ارایه آثار به مردم است. همانطور که در پلتفرم‌ها شاهد هستیم، بسته‌های متفاوتی بر اساس ژانر، تاریخ تولید و کشور تولیدکننده فراهم شده و مردم آثار مطابق سلیقه خود را از میان آن‌ها انتخاب می‌کنند. در بحث آثار مستند نیز باید یک بسته‌بندی درستی اتفاق بیفتد و در دسترس مردم قرار گیرد تا به تدریج این گونه از سینما نیز در سبد خانواده‌ها قرار گیرد. البته که ارایه درست و خوب آثار مستند به مخاطبان نیز اتفاقی پر هزینه است که در ابتدای کار بدون حمایت‌های دولتی امکان ندارد.

این مستندساز در پایان تاکید کرد: معتقدم آثار مستند بسیار قوی و درستی ساخته شده است که ارزش سرمایه‌گذاری داشته و مردم آن‌ها را دوست خواهند داشت و قطعا با بازگشت سرمایه رو به رو خواهیم بود. اما تنها راه برای رسیدن به این نقطه حمایت از مستند در اکران‌های آنلاین به شکل درست و از طریق تبلیغات گسترده و آشنایی مردم با چنین امکانی است و فکر می‌کنم شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام در قدم‌های ابتدایی می‌تواند دریچه خوبی برای این شکل از معرفی آثار مستند و پلتفرم‌های ارایه آن‌ها باشد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: