تبلیغات، رکن اصلی آشنایی مردم با سینمای مستند است

فرشاد اکتسابی، مستندساز در گفتگو با ایلنا؛

تبلیغات، رکن اصلی آشنایی مردم با سینمای مستند است

تبلیغات، رکن اصلی آشنایی مردم با سینمای مستند است
۲۳ شهریور ۱۴۰۱

فرشاد اکتسابی مستندساز معتقد است، اکران‌های آنلاین، شیوه خوبی برای نمایش آثار مستند است اما مشروط به اینکه تبلیغات خوبی را با خود به همراه داشته باشد.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایلنا، فرشاد اکتسابی مستندساز درباره تاثیر اکران‌های آنلاین بر سینمای مستند گفت: از دو سال گذشته که بحث اکران‌های آنلاین به میان آمد و مخاطبان امکان این را پیدا کردند که به صورت آنلاین آثار مستند را تماشا کنند، افراد زیادی که در شهرستان‌ها حضور داشتند نیز توانستند به این آثار دسترسی پیدا کنند و این اتفاق مثبت و خوبی بود، به ویژه در خصوص آثار حاضر در جشنواره نیز این اتفاق بسیار امیدوار کننده بود.

او ادامه داد: اکر این اکران‌ها در پلتفرم‌های اختصاصی نیز رخ دهند فکر می‌کنم سینمای مستند، شاهد اقبال بیشتری باشد. همچنین اگر در کنار این اکران‌های آنلاین امکاناتی فراهم شود که آثار مستند را در سینماها نیز اکران کرد، باز هم شاهد جذب مخاطبان هستیم، به هر صورت سالن‌هایی الان در دسترس هستند که ظرفیت کم‌تری دارند و در سانس‌های اختصاصی و مختلف شرایط پخش آثار مستند در آن‌ها فراهم است. اهمیت اکران در سالن‌های سینما از آن جهت است که تأثیرگذاری بیشتری نسبت به صفحه مانیتور دارد و ارتباطی که مخاطب با مستند و حال و هوای آن پیدا می‌کند نیز ملموس‌تر و محسوس‌تر است.

این مستندساز درباره تاثیر عملکرد وی او دی ها بر افزایش تماشای مستند در میان مخاطبان بیان کرد: نمایش آثار مستند در چنین وی او دی‌هایی، اتفاق مثبت و رو به جلویی‌ست اما نکته مهم‌تر این است که افراد کمی هستند که با سایتی مانند هاشور آشنا باشند و اصلا بدانند از چه طریقی می‌توانند مستند ببینند. تبلیغات رکن اصلی آشنایی مردم با سینمای مستند است که فکر می‌کنم به آن پرداخته نمی‌شود.

او افزود: باید برای اکران‌های آنلاین تبلیغات داشته باشیم و من فکر می‌کنم این تنها مشکلی‌ست که این شیوه نمایش آثار دارد. این را باید بدانیم که مردم در ابتدا باید بدانند آثار مستند در کجا و به چه صورت درحال نمایش هستند و برای رسیدن به چنین نقطه‌ای مثبت‌ترین راه تبلیغات درست است.

این کارگردان مستند درباره طرح «اکران حقیقت» که به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی آغاز شد و همچنان ادامه دارد و آثار مستند متعددی از این طریق درحال نمایش هستند، عنوان کرد: فکر می‌کنم یکی از مستندهای من در میان اولین آثار اکران شده در طرح «اکران حقیقت» باشد. من معتقدم تمامی این امکان‌هایی که برای نمایش آثار مستند درحال اجرا هستند، موثر، خوب و تاثیرگذارند چراکه مهم این است مردم آثار مستند را ببینند؛ حال از هر طریقی. همچنین این را نیز باید درنظر گرفت که اکران آثار متنوع در ژانرهای متنوع نیز برای مخاطبانی با ذائقه‌های متفاوت خوشایندتر است و این باعث جذب مخاطبان بیشتری هم می‌شود.

او ادامه داد: درنهایت نتیجه این عملکردها بررسی می‌شود و در این موضوع هم من باز معتقدم اگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد، نتیجه قابل قبول و مطلوب خواهد بود. این را نیز باید بدانیم که این تبلیغات باید در سطح عموم مردم شکل بگیرد، نه تنها برای افراد متخصص و اهالی سینما چرا که ما خودمان از فعالیت‌ها و آثار یکدیگر با خبر هستیم و می‌خواهیم مردم فیلم ما را تماشا کنند.

اکتسابی در پایان درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: به تازگی مستند نیمه بلند جدیدی با عنوان «فصل‌های پس از جدایی» ساخته‌ام که آن را برای حضور در جشنواره سینماحقیقت ارسال کرده‌ام.

برای اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: