همکاری سازمان سینمایی و بنیاد شهید برای برای ساخت آثار سینمایی و مستند

همکاری سازمان سینمایی و بنیاد شهید برای برای ساخت آثار سینمایی و مستند

همکاری سازمان سینمایی و بنیاد شهید برای برای ساخت آثار سینمایی و مستند
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در نشست مشترکی با امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تولید فیلم‌های سینمایی، مستند و کوتاه با موضوع شهدا تبادل نظر کردند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار در جامعه، بیان کرد: جامعه به فداکاری نیازمند است و جامعه‌ای که ارکان آن بر اساس فداکاری نباشد مرده است. برای توسعه فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی مردم باید حضور داشته باشند و لازم است که ما در این عرصه میدانی وارد شویم و همه دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

به گفته امیرحسین قاضی زاده هاشمی، شهدا و شان حماسی آن‌ها بهترین الگو برای پویایی، تحول و اعتلای جامعه امروز هاست. ایجاد انرژی مثبت و ظرفیت‌های تازه با بهره گیری از میراث ارجمند شهیدان در جامعه قابل تحقق است. در این راستا، به طور قطع، سینما و ابزارهای تصویری می‌توانند در ثبت و روایت و شناسایی این لگوها بیش‌ترین تاثیر و نقش را داشته باشند.

وی افزود: شهدا قهرمانان نسل نو تمدن اسلامی به شمار می‌آیند و باید در کنار پرداختن به قهرمانان تاریخی و دینی این قهرمانان ارزش و انسانی و اخلاقی را به نسل‌های امروز و فردا معرفی کنیم. گرامی‌داشت مقام شهدا و حفظ این فرهنگ حفظ امنیت آینده است. خوشبختانه، شهدا در بین اقوام و مناطق مختلف کشور وجود دارند و معرفی آن‌ها به وحدت ملی و انسجام اجتماعی کمک می‌کند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شهدا ظرفیت آفرین هستند، خاطرنشان کرد: اگر سراغ ویژگی‌های بزرگ شهدا برویم از منابع غنی بی‌نیاز می‌شویم. در میان ۲۲۸ هزار شهید انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شخصیت‌های بزرگ، ویژه، تاریخی و بی‌نظیر را مشاهده می‌کنیم که هر کدام آن‌ها می‌تواند برای تاریخ یک ملت کافی باشد که به او افتخار کند.

وی با بیان اینکه برای ساخت ۳۰ فیلم و سریال در هر استان در باره شخصیت‌ها و شهدای قهرمان برنامه‌ریزی شده است، از آمادگی بنیاد شهید برای همکاری گسترده با سازمان سینمایی در عرصه‌های مختلف خبر داد و تصریح کرد: ما آمادگی هرگونه همکاری برای فرهنگ‌سازی و انتقال دستاوردهای معنوی و فرهنگی شهدا و شناسایی قهرمانان نسل نو تمدن اسلامی را داریم و در کنار سازمان سینمایی قرار می‌گیریم.

قاضی زاده هاشمی همچنین از تلاش برای ساخت چند فیلم سینمایی و مستند و کوتاه با مرجعیت سازمان سینمایی پیرامون شهدا خبر داد.

رئیس سازمان سینمایی نیز در ادامه گفت: شهدا نقش و جایگاه ممتازی در تاریخ معاصر این سرزمین دارند و حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای معنوی آن‌ها باعث تحکیم جامعه و رشد معنوی آن می‌شود.

محمد خزاعی ادامه داد: البته فراموش نکنیم فیلمسازی پیرامون زندگی شهدا سختی‌ها و حساسیت‌های خودش را دارد. خیلی‌ها کوشیدند در این عرصه‌ها ورود کنند ولی موفق نبودند تا موفق نشدند. روایت زندگی یک شهید با حفظ شاخص‌های و وجاهت معنوی و عرفانی و حماسی آن شهید بر پرده سینما بسیار سخت و حساس است. از این رو کار هر سینماگری نیست.

به گفته وی، داشتن منابع برای این حوزه شرط کافی نیست چرا که به پشتوانه‌های فرهنگی، حرفه‌ای و اعتقادی هم نیاز دارد.

رئیس سازمان سینمایی بر ضرورت پرداختن به شهدا به عنوان قهرمانان معاصر جامعه تاکید کرد و اظهار کرد: سازمان سینمایی آمادگی هر گونه همکاری در این زمینه را با مراکز و دستگاه‌های علاقمند دارد و وظیفه خودش می‌داند.

وی با بیان اینکه تشکیل کارگروه مشترک بین سازمان سینمایی و بنیاد شهید ازجمله توافقات صورت گرفته در این نشست بود، افزود: این کارگروه موظف شده است پیرامون متون، ایده‌ها، قصه‌ها و زندگی‌های مختلف بررسی و ارزیابی نماید و چند نمونه واجد شرایط برای ساخت فیلم در عرصه‌های سینما و آثار مستند معرفی کند.

خزاعی با استقبال از رویکرد بنیاد شهید در این دوره اظهار امیدواری کرد دستاورد این همکاری تولید آثار ماندگار و تاثیرگذار با موضوع شهدا باشد.

رییس سازمان سینمایی در پایان گفت: در گام اول مقرر شده نگارش ۱۰ فیلمنامه سینمایی و ساخت ۳ فیلم سینمایی و بیش از ۱۰ مستند سینمایی به صورت مشترک پیش‌بینی شود.