نگاهی به مجموعه مستند «رویای امریکایی»

صفحه اصلی > اخبار

نگاهی به مجموعه مستند «رویای امریکایی»

نگاهی به مجموعه مستند «رویای امریکایی»
24 تیر 1396

محمدصادق کوشکی، سهراب صلاحی و سلیم غفوری در مورد تاثیری که فیلم های مستند منتقدانه نسبت به نظام امپریالیستی در جامعه می تواند داشته باشد سخن گفتند.

سازمان سینمایی حوزه هنری در سال های اخیر به واسطه «مرکز مستند سوره» ده ها فیلم مستند را تولید کرده که مهم ترین موضوعات چالشی داخلی، منطقه ای و بین المللی را به تصویر کشیده است همچون:«A157» و «در برابر طوفان» و.. که این فیلم ها در فستیوال های مختلف مورد تشویق وتحسین قرار گرفتند؛ اما چندی پیش در اقدامی هوشمندانه و با رویکردی بین المللی جدیدی تولید چند مجموعه قوی و غنی از بهترین مستندهای جهان را تحت عنوان «رویای آمریکایی» در یک بسته به مخاطب ارائه داده است. این مجموعه شامل مستندهای«چهار سوارکار»، «فوروارد ۱۳»، «شیرجه»، «نقض» و «جاسوسی» است که از تهیه کنندگان آن خریداری شده و با دوبله و زیرنویس فارسی به مخاطب عرضه گردید.

در خصوص تاثیر گذاری این مستندهای بین المللی می توانند داشته باشند با چند کارشناس گفت و گو کردیم که از نظر می گذرانید:

محمدصادق کوشکی: اقدام بی نظیر حوزه هنری قابل تقدیر است

دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: شناخت جامعه و حتی نخبگان ما از آمریکا شناخت بسیار محدود و غیردقیقی است؛ علی رغم این که آمریکا در تاریخ معاصر و سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان دشمن درجه یک، اقدامات خصمانه و طراحی هایی متعددی را برای جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی به مرحله اجرا درآورده است ولی ما شناخت دقیقی از کشور آمریکا، مناسبات حاکم بر این جامعه و به ویژه، هیات حاکمه این کشور و اندیشه های حاکم بر هیات حاکمه نداریم.

وی با اشاره به ساخت این مستندها در ادامه گفت: یکی از اقدامات موثری که در جهت پرکردن این خلاء صورت گرفته، تلاش مرکز مستند سازمان سینمایی حوزه هنری در قالب انتخاب فیلم های مستند جدیدی است که توسط فیلمسازان آمریکایی در جهت معرفی این کشور، هیات حاکمه آن و مناسبات و اندیشه های حاکم بر آن است، این اقدام حوزه هنری نه تنها می تواند موجبات افزایش دانش عمومی مردم نسبت به آمریکا را فراهم کند بلکه به عنوان یک ابزار مهم پژوهش، قابلیت بهره برداری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورمان را دارد.

محمدصادق کوشکی و رویای امریکایی

کوشکی ادامه داد: این فیلم ها به عنوان ابزارهایی جهت مشاهده غیرمستقیم جامعه آمریکا به کارگرفته می شود و از سوی دیگر دقت در گزینش این آثار و تلاش برای ترجمه دقیق و باکیفیت آن، نکته مهمی است که این آثار را برای مصرف کنندگان آن قابل اعتماد می سازد؛ همچنین جدید بودن این آثار و نگاه انتقادی حاکم بر آنها که نمایانگر نگرش بخش اندیشمند و متفکر جامعه آمریکا به این کشور و مناسبات حاکم بر آن است، ویژگی دیگر این آثار است و این روندی است که توقع می رود حوزه هنری با کیفیت بیشتر و با دقت افزون تری ادامه دهد تا آنجا که بتوان ادعا کرد، خلاء حاکم بر جامعه ما و فقر اطلاعات و دانش پایه در خصوص آمریکا توسط انتشار چنین آثاری رفع شده و فضا را جهت مقابله دقیق تر با این دشمن درجه یک ملت ایران مساعد سازد.

وی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: این اقدام حوزه هنری از این جهت در نوع خود بی نظیر بوده که تاکنون رخ نداده و قابل تقدیر است و همین دقت نظر، توقع جامعه مخاطب را از دست اندرکاران آن افزایش می دهد و در حقیقت می توان گفت که مرکز مستند حوزه هنری با این اقدام خود، گام مهمی در جهت عمل به وظایف هنری و اطلاع رسانی خود برداشته و امید می رود با بهره گیری از اتاق های فکر و متخصصان حوزه مطالعاتی آمریکای شمالی، کیفیت علمی این طرح افزایش پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها: چرا از توانایی‌های بین المللی مهم ایران، فیلم مستند ساخته نمی‌شود؟

دکترسهراب صلاحی، دبیرکل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها بیان کرد: در زمان پیشروی آمریکایی ها در عراق؛ آنها مدعی بودند که می خواهند نزدیک به یکصد سال در عراق بمانند و امپراطوری آمریکا را جهانی کنند؛ اما بعدها دیدیم که توسط ایران شکست خوردند و بارها هم اعلام شد که جمهوری اسلامی، اولین عامل شکست آمریکا در عراق بوده و بعد از جنگ جهانی دوم در عرصه بین الملل، هیچ واقعه ای به اندازه شکست آمریکا در عراق برایشان سهمگین نبود.

وی ادامه داد: برای من پرسش است که چرا چنین مباحثی در داخل کشور بین روشنفکران ما و در آکادمی ها و محافل علمی ایران مطرح نمی شود و مورد بحث و بررسی قرار نمی گیرد؟ ضمن این که بسیاری از منتقدین اروپایی به غرب و تمدن فرومانده غربی نقد صریح دارند ولی ما از تحلیل های آنها هم استفاده نمی کنیم.

دکترصلاحی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: متاسفانه مشکلی که ما امروز با آن روبرو هستیم این است که گروهی از شبه روشنفکران در ایران هستند که ذهنشان به زمان جنگ سرد برمی گردد و به نوعی فسیل شده اند و اصلا قبول ندارند که آمریکا خطا می کند. آنها معتقد هستند در هر صورت آمریکا شوروی را شکست داده و کشور مدرن به حساب می آید و باید همه با آمریکا بسازیم و بازی آن را بپذیریم و ذیل پرچم قدرتش بایستیم.

دکتر سهراب صلاحی و رویای امریکایی

دبیرکل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها با بیان این که این افراد، آمریکا را قدرت اصلی جهان می دانند گفت: سوال من این است که آمریکا قرار بود نزدیک به یکصد سال در عراق بماند و نتوانست بماند؛ حتی تعدادی در دولت ایران تصمیم داشتند با آقای بوش ملاقات داشته باشند اما بوش در پاسخ گفت ما به عراق نیامدیم تا با ایران مذاکره کنیم بلکه می خواهیم ایران را تنبیه کنیم. آنها معتقد بودند که راه رسیدن به ایران از عراق می گذرد و بدون مهار انقلاب اسلامی، آنها کارشان در منطقه حل نمی شود.

وی توضیح داد: حال صحبت اینجاست وقتی ایران در لبنان و عراق، آمریکا را شکست می دهد چرا در داخل ایران عده ای بر طبل ترس می کوبند و می گویند با آمریکا باید بسازیم؟ آیا این افراد نمی بینند آقای ترامپ چه افتضاحی در جهان علیه آمریکا رقم می زند؟

دکتر صلاحی در پایان با اشاره به این که بن بست تمدن غرب بعد از جنگ جهانی دوم کاملا آشکار شد گفت: بزرگ ترین شکست تاریخی آمریکا این بود که درعراق نتوانست کاری از پیش ببرد که چنین شکستی به تدبیر و هوشمندی رهبر انقلاب اسلامی بر می گردد. چرا مسئولین ما درمذاکرات از این دستاورد بزرگ بهره نمی برند و در جلساتشان به این موضوع اشاره نمی کنند؟ چرا در قالب مستندهای موثق به ثبت و روایت آن نمی پردازیم؟

وی با اشاره یه این که ایران، قدرت فرامنطقه ای به حساب می آید بیان کرد: از صحنه شکست آمریکا از عراق، هزاران فیلم مستند باید ساخته شود که اگر آمریکا درعراق شکست نمی خورد الان پیشروی کرده عربستان،سوریه، ایران و روسیه را هم در دست خود گرفته بود.

به اعتقاد وی، اقدام حوزه هنری در انتشار و توزیع مستندهای افشاگرانه علیه نظام سلطه از زوایای مختلف دارای اهمیت است: نخست این که چون برآمده از متن خلاقیت ها و مشاهدات نخبگان غرب است تاثیرگذارتر و قابل وثوق تر است، دوم این که از شعاع تاثیرگذاری وسیع تری برخوردارند و رسانه ها و بنگاه های پخش در مقیاس بزرگ تری این آثار را عرضه می کنند، همچنین می تواند هنرمندان و نخبگان داخلی را ترغیب و تشجیع کند تا به دور از شعار و با نگاهی واقع بینانه تری به فرسودگی و فساد قدرت در غرب پی ببرند.

دکتر صلاحی تصریح کرد: در زمینه گسترش این گونه آثار، هر چه کار کنیم کم است و تلاش حوزه هنری جای تشکر دارد.

مدیر شبکه مستند: باید با استفاده از مستندهای فراملی، عملکرد نظام سلطه را به چالش بکشیم

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما نیز بیان کرد: باید هم از ظرفیت فیلمسازان داخلی و هم خارجی استفاده کنیم تا بتوانیم عملکرد نظام سرمایه داری را به چالش بکشیم .

وی ادامه داد: قطعا در این میان استفاده از فیلم های مستند فیلمسازان خارجی که نگاه منتقدانه به مسائل کشور خود دارند ،دوبله و نشان دادن آن درتلویزیون و شبکه نمایش خانگی یا اکران آن در دانشگاه ها تاثیر گذار است .

غفوری در بخش دیگری از صحبت خود توضیح داد: بحث نقد عملکرد غرب توسط فیلمسازان غربی از آن جهت که آنها نگاه مستقلی دارند و دستشان در روایت یکسری مسائل، بازتر است و با نگاه انتقادی می توانند بعضی وقایع را به درستی نشان دهند و از جهت دیگر فیلمساز امریکایی مقیم آن کشور، دسترسی اش به مدارک و اسناد و شخصیت ها سهل تر است، راحت تر و با شرایط بهتری می توانند راجع به موضوعات فیلم بسازند.

سلیم غفوری و رویای امریکایی

وی ادامه داد: اما به این موضوع هم باید توجه کنیم که بسیاری از موضوعات و چالش ها هم هست که فیلمسازان غربی نمی توانند به آن ورود کنند مثل واقعه حمله به هواپیمای مسافربری که نزدیک به ۲۹۰ نفر از هموطنان ما شهید شدند. فیلمساز آمریکایی با نگاه انتقادی راجع به این موضوع نمی تواند فیلم بسازد. اینجا وظیفه مستند سازان ایرانی بیشتر دیده می شود.

غفوری همچنین گفت: موضوعات مختلف زیادی هستند که هیچ فیلمساز غربی به سراغ ساخت آن نمی توانند بروند که در این موارد، نقش فیلمسازان داخلی به خوبی روشن می شود به عنوان نمونه فیلم A157 که با هوشمندی و درایت آقای نورانی پور ساخته شد که از محصولات حوزه هنری است و تاثیرپذیری آن از فیلمسازان خارجی به مراتب بیشتر است. این فیلم هم در داخل و هم در دنیا مورد تحسین و تمجید قرار گرفت.

منبع: سوره سینما

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
25 خرداد 1401

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند
24 خرداد 1401

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند

مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند....

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
24 خرداد 1401

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده...