خانه مستند

خانه ای برای مستند و مستندسازان | تماشا و دانلود مستند

صفحه اصلی > اخبار
نگاهی به مجموعه مستند «رویای امریکایی»
24 تیر 1396

نگاهی به مجموعه مستند «رویای امریکایی»

محمدصادق کوشکی، سهراب صلاحی و سلیم غفوری در مورد تاثیری که فیلم های مستند منتقدانه نسبت به نظام امپریالیستی در جامعه می تواند داشته باشد سخن گفتند.

سازمان سینمایی حوزه هنری در سال های اخیر به واسطه «مرکز مستند سوره» ده ها فیلم مستند را تولید کرده که مهم ترین موضوعات چالشی داخلی، منطقه ای و بین المللی را به تصویر کشیده است همچون:«A157» و «در برابر طوفان» و.. که این فیلم ها در فستیوال های مختلف مورد تشویق وتحسین قرار گرفتند؛ اما چندی پیش در اقدامی هوشمندانه و با رویکردی بین المللی جدیدی تولید چند مجموعه قوی و غنی از بهترین مستندهای جهان را تحت عنوان «رویای آمریکایی» در یک بسته به مخاطب ارائه داده است. این مجموعه شامل مستندهای«چهار سوارکار»، «فوروارد ۱۳»، «شیرجه»، «نقض» و «جاسوسی» است که از تهیه کنندگان آن خریداری شده و با دوبله و زیرنویس فارسی به مخاطب عرضه گردید.

در خصوص تاثیر گذاری این مستندهای بین المللی می توانند داشته باشند با چند کارشناس گفت و گو کردیم که از نظر می گذرانید:

محمدصادق کوشکی: اقدام بی نظیر حوزه هنری قابل تقدیر است

دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: شناخت جامعه و حتی نخبگان ما از آمریکا شناخت بسیار محدود و غیردقیقی است؛ علی رغم این که آمریکا در تاریخ معاصر و سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان دشمن درجه یک، اقدامات خصمانه و طراحی هایی متعددی را برای جلوگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی به مرحله اجرا درآورده است ولی ما شناخت دقیقی از کشور آمریکا، مناسبات حاکم بر این جامعه و به ویژه، هیات حاکمه این کشور و اندیشه های حاکم بر هیات حاکمه نداریم.

وی با اشاره به ساخت این مستندها در ادامه گفت: یکی از اقدامات موثری که در جهت پرکردن این خلاء صورت گرفته، تلاش مرکز مستند سازمان سینمایی حوزه هنری در قالب انتخاب فیلم های مستند جدیدی است که توسط فیلمسازان آمریکایی در جهت معرفی این کشور، هیات حاکمه آن و مناسبات و اندیشه های حاکم بر آن است، این اقدام حوزه هنری نه تنها می تواند موجبات افزایش دانش عمومی مردم نسبت به آمریکا را فراهم کند بلکه به عنوان یک ابزار مهم پژوهش، قابلیت بهره برداری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورمان را دارد.

محمدصادق کوشکی و رویای امریکایی

کوشکی ادامه داد: این فیلم ها به عنوان ابزارهایی جهت مشاهده غیرمستقیم جامعه آمریکا به کارگرفته می شود و از سوی دیگر دقت در گزینش این آثار و تلاش برای ترجمه دقیق و باکیفیت آن، نکته مهمی است که این آثار را برای مصرف کنندگان آن قابل اعتماد می سازد؛ همچنین جدید بودن این آثار و نگاه انتقادی حاکم بر آنها که نمایانگر نگرش بخش اندیشمند و متفکر جامعه آمریکا به این کشور و مناسبات حاکم بر آن است، ویژگی دیگر این آثار است و این روندی است که توقع می رود حوزه هنری با کیفیت بیشتر و با دقت افزون تری ادامه دهد تا آنجا که بتوان ادعا کرد، خلاء حاکم بر جامعه ما و فقر اطلاعات و دانش پایه در خصوص آمریکا توسط انتشار چنین آثاری رفع شده و فضا را جهت مقابله دقیق تر با این دشمن درجه یک ملت ایران مساعد سازد.

وی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: این اقدام حوزه هنری از این جهت در نوع خود بی نظیر بوده که تاکنون رخ نداده و قابل تقدیر است و همین دقت نظر، توقع جامعه مخاطب را از دست اندرکاران آن افزایش می دهد و در حقیقت می توان گفت که مرکز مستند حوزه هنری با این اقدام خود، گام مهمی در جهت عمل به وظایف هنری و اطلاع رسانی خود برداشته و امید می رود با بهره گیری از اتاق های فکر و متخصصان حوزه مطالعاتی آمریکای شمالی، کیفیت علمی این طرح افزایش پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها: چرا از توانایی‌های بین المللی مهم ایران، فیلم مستند ساخته نمی‌شود؟

دکترسهراب صلاحی، دبیرکل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها بیان کرد: در زمان پیشروی آمریکایی ها در عراق؛ آنها مدعی بودند که می خواهند نزدیک به یکصد سال در عراق بمانند و امپراطوری آمریکا را جهانی کنند؛ اما بعدها دیدیم که توسط ایران شکست خوردند و بارها هم اعلام شد که جمهوری اسلامی، اولین عامل شکست آمریکا در عراق بوده و بعد از جنگ جهانی دوم در عرصه بین الملل، هیچ واقعه ای به اندازه شکست آمریکا در عراق برایشان سهمگین نبود.

وی ادامه داد: برای من پرسش است که چرا چنین مباحثی در داخل کشور بین روشنفکران ما و در آکادمی ها و محافل علمی ایران مطرح نمی شود و مورد بحث و بررسی قرار نمی گیرد؟ ضمن این که بسیاری از منتقدین اروپایی به غرب و تمدن فرومانده غربی نقد صریح دارند ولی ما از تحلیل های آنها هم استفاده نمی کنیم.

دکترصلاحی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: متاسفانه مشکلی که ما امروز با آن روبرو هستیم این است که گروهی از شبه روشنفکران در ایران هستند که ذهنشان به زمان جنگ سرد برمی گردد و به نوعی فسیل شده اند و اصلا قبول ندارند که آمریکا خطا می کند. آنها معتقد هستند در هر صورت آمریکا شوروی را شکست داده و کشور مدرن به حساب می آید و باید همه با آمریکا بسازیم و بازی آن را بپذیریم و ذیل پرچم قدرتش بایستیم.

دکتر سهراب صلاحی و رویای امریکایی

دبیرکل مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها با بیان این که این افراد، آمریکا را قدرت اصلی جهان می دانند گفت: سوال من این است که آمریکا قرار بود نزدیک به یکصد سال در عراق بماند و نتوانست بماند؛ حتی تعدادی در دولت ایران تصمیم داشتند با آقای بوش ملاقات داشته باشند اما بوش در پاسخ گفت ما به عراق نیامدیم تا با ایران مذاکره کنیم بلکه می خواهیم ایران را تنبیه کنیم. آنها معتقد بودند که راه رسیدن به ایران از عراق می گذرد و بدون مهار انقلاب اسلامی، آنها کارشان در منطقه حل نمی شود.

وی توضیح داد: حال صحبت اینجاست وقتی ایران در لبنان و عراق، آمریکا را شکست می دهد چرا در داخل ایران عده ای بر طبل ترس می کوبند و می گویند با آمریکا باید بسازیم؟ آیا این افراد نمی بینند آقای ترامپ چه افتضاحی در جهان علیه آمریکا رقم می زند؟

دکتر صلاحی در پایان با اشاره به این که بن بست تمدن غرب بعد از جنگ جهانی دوم کاملا آشکار شد گفت: بزرگ ترین شکست تاریخی آمریکا این بود که درعراق نتوانست کاری از پیش ببرد که چنین شکستی به تدبیر و هوشمندی رهبر انقلاب اسلامی بر می گردد. چرا مسئولین ما درمذاکرات از این دستاورد بزرگ بهره نمی برند و در جلساتشان به این موضوع اشاره نمی کنند؟ چرا در قالب مستندهای موثق به ثبت و روایت آن نمی پردازیم؟

وی با اشاره یه این که ایران، قدرت فرامنطقه ای به حساب می آید بیان کرد: از صحنه شکست آمریکا از عراق، هزاران فیلم مستند باید ساخته شود که اگر آمریکا درعراق شکست نمی خورد الان پیشروی کرده عربستان،سوریه، ایران و روسیه را هم در دست خود گرفته بود.

به اعتقاد وی، اقدام حوزه هنری در انتشار و توزیع مستندهای افشاگرانه علیه نظام سلطه از زوایای مختلف دارای اهمیت است: نخست این که چون برآمده از متن خلاقیت ها و مشاهدات نخبگان غرب است تاثیرگذارتر و قابل وثوق تر است، دوم این که از شعاع تاثیرگذاری وسیع تری برخوردارند و رسانه ها و بنگاه های پخش در مقیاس بزرگ تری این آثار را عرضه می کنند، همچنین می تواند هنرمندان و نخبگان داخلی را ترغیب و تشجیع کند تا به دور از شعار و با نگاهی واقع بینانه تری به فرسودگی و فساد قدرت در غرب پی ببرند.

دکتر صلاحی تصریح کرد: در زمینه گسترش این گونه آثار، هر چه کار کنیم کم است و تلاش حوزه هنری جای تشکر دارد.

مدیر شبکه مستند: باید با استفاده از مستندهای فراملی، عملکرد نظام سلطه را به چالش بکشیم

سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما نیز بیان کرد: باید هم از ظرفیت فیلمسازان داخلی و هم خارجی استفاده کنیم تا بتوانیم عملکرد نظام سرمایه داری را به چالش بکشیم .

وی ادامه داد: قطعا در این میان استفاده از فیلم های مستند فیلمسازان خارجی که نگاه منتقدانه به مسائل کشور خود دارند ،دوبله و نشان دادن آن درتلویزیون و شبکه نمایش خانگی یا اکران آن در دانشگاه ها تاثیر گذار است .

غفوری در بخش دیگری از صحبت خود توضیح داد: بحث نقد عملکرد غرب توسط فیلمسازان غربی از آن جهت که آنها نگاه مستقلی دارند و دستشان در روایت یکسری مسائل، بازتر است و با نگاه انتقادی می توانند بعضی وقایع را به درستی نشان دهند و از جهت دیگر فیلمساز امریکایی مقیم آن کشور، دسترسی اش به مدارک و اسناد و شخصیت ها سهل تر است، راحت تر و با شرایط بهتری می توانند راجع به موضوعات فیلم بسازند.

سلیم غفوری و رویای امریکایی

وی ادامه داد: اما به این موضوع هم باید توجه کنیم که بسیاری از موضوعات و چالش ها هم هست که فیلمسازان غربی نمی توانند به آن ورود کنند مثل واقعه حمله به هواپیمای مسافربری که نزدیک به ۲۹۰ نفر از هموطنان ما شهید شدند. فیلمساز آمریکایی با نگاه انتقادی راجع به این موضوع نمی تواند فیلم بسازد. اینجا وظیفه مستند سازان ایرانی بیشتر دیده می شود.

غفوری همچنین گفت: موضوعات مختلف زیادی هستند که هیچ فیلمساز غربی به سراغ ساخت آن نمی توانند بروند که در این موارد، نقش فیلمسازان داخلی به خوبی روشن می شود به عنوان نمونه فیلم A157 که با هوشمندی و درایت آقای نورانی پور ساخته شد که از محصولات حوزه هنری است و تاثیرپذیری آن از فیلمسازان خارجی به مراتب بیشتر است. این فیلم هم در داخل و هم در دنیا مورد تحسین و تمجید قرار گرفت.

منبع: سوره سینما

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم
22 آذر 1400

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم

حبیب الله والی‌نژاد در مراسم بزرگداشتش در پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: اگر اعتماد شهید آوینی نبود شاید من هیچ وقت خطر نمی‌کردم. ولی ایشان پای کارهای من ایستاد...

تلویزیون، جایگاهی برای بیشتر دیده شدن مستند/گفتگو با مدیر شبکه مستند
21 آذر 1400

تلویزیون، جایگاهی برای بیشتر دیده شدن مستند/گفتگو با مدیر شبکه مستند

محسن یزدی، مدیر شبکه مستند با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینما حقیقت» گفت: «سینماحقیقت» به جهت اعتبار بین مستندسازان با فاصله از دیگر جشنواره‌های حوزه مستند بالاتر قرار گرفته...

بزرگداشت پرشور «ارد عطارپور» در سینما حقیقت پانزدهم
20 آذر 1400

بزرگداشت پرشور «ارد عطارپور» در سینما حقیقت پانزدهم

استقبال مستندسازان و دوستداران سینمای مستند از مراسم بزرگداشت ارد عطارپور به پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گرما...

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون
19 آذر 1400

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون

مستند «ریتم کند» به مسائل بیماران مبتلا به سندروم داون از منظری تازه و متفاوت نگاه کرده...

مروری بر جوایز و افتخارات خانه مستند در ادوار جشنواره سینما حقیقت
19 آذر 1400

مروری بر جوایز و افتخارات خانه مستند در ادوار جشنواره سینما حقیقت

خانه مستند در ادوار مختلف سینما حقیقت، حضوری درخشان و پررنگ داشته که در ادامه به فهرستی از جوایز و افتخارات کسب شده در دوره های مختلف جشنواره، پرداخته شده...

«ننه مخمل» علیه «ننه مخمل»/ گفت و گو با امیرحسین خلیل زاده، کارگردان
18 آذر 1400

«ننه مخمل» علیه «ننه مخمل»/ گفت و گو با امیرحسین خلیل زاده، کارگردان

کارگردان مستند «ننه مخمل» معتقد است که گاهی سوژه در مستند علیه خود عمل...

چرا این گروه چریکی را کسی نمی شناسد؟ / «دستمال سرخ‌ ها» یا طرفداران پرسپولیس!
04 مهر 1400

چرا این گروه چریکی را کسی نمی شناسد؟ / «دستمال سرخ‌ ها» یا طرفداران پرسپولیس!

محسن تیموری، گردآورنده خاطرات گروه «دستمال سرخ‌ها» می‌گوید زمانی که از کسی می‌پرسیم «دستمال سرخ‌ها» را می‌شناسید می‌گویند همان طرفداران پرسپولیس...

اینجا فقط برای تشریح جنازه‌ها نیست!/ در پزشکی قانونی چه می‌گذرد؟
20 شهریور 1400

اینجا فقط برای تشریح جنازه‌ها نیست!/ در پزشکی قانونی چه می‌گذرد؟

حسین فریدون جاه کارگردان مستند سینمایی «کاشف» که به معرفی سازمان پزشکی قانونی پرداخته است، به ارایه توضیحاتی درباره این مستند...

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟
20 شهریور 1400

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟

چندی پیش خبری مبنی بر آغاز به کار اکران آنلاین سایت خانه مستند منتشر شد که مستند سینمایی «کاشف» به کارگردانی حسین فریدون‌جاه و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر نخستین مستند حاضر در این اکران بود. پیش از این خانه مستند تولیدات خود را از طریق پلتفرم‌های دیگر به اکران آنلاین درمی‌آورد. درباره این اتفاق با مهدی مطهر مدیر خانه مستند گفتگویی...

قاتل و مقتول شدن از هیچ کسی دور نیست/ گفتگو با محمدحسین حیدری، کارگردان مستند «مهین»
23 مرداد 1400

قاتل و مقتول شدن از هیچ کسی دور نیست/ گفتگو با محمدحسین حیدری، کارگردان مستند «مهین»

- مستند با بازسازی صحنه‌ها و راش‌هایی از صحنه بازجویی و بازسازی صحنه قتل توسط مهین قدیری، مخاطب را با وقوع جنایت و چگونگی قتل‌ها آشنا می‌کند و آن‌طور که کارگردان تأکید دارد در پی کشف این معماست که چطور مادری تبدیل به قاتل سریالی شده...

قصد تخریب میرحسین موسوی یا بزرگ‌ نمایی آیت‌ الله خامنه‌ای را نداشتیم / گفتگو با عوامل مستند «امتحان»
22 تیر 1400

قصد تخریب میرحسین موسوی یا بزرگ‌ نمایی آیت‌ الله خامنه‌ای را نداشتیم / گفتگو با عوامل مستند «امتحان»

در این فیلم ما اشاره داریم که در آن زمان امام به عنوان رهبر مسائلی را می‌دیدند که رئیس جمهور و نخست وزیر نمی‌توانستند آن را ببینند و کل حرف فیلم همین است که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور وقت از امتحانی که در آن در مقابل حرف‌های امام قرار گرفتند، سربلند بیرون...

«امتحان» ارتباطی با میرحسین موسوی ندارد/ گفتگو با عوامل مستند «امتحان»
22 تیر 1400

«امتحان» ارتباطی با میرحسین موسوی ندارد/ گفتگو با عوامل مستند «امتحان»

کارگردان مستند «امتحان» با بیان اینکه مستندش ارتباطی به شخصیت میرحسین موسوی ندارد گفت: پیش از تولید فیلم، با پژوهشگران و تاریخ‌دانان مشورت کردیم و به ما گفتند موضوع مستند شما ارتباطی به وقایع سال ۸۸ ندارد. بنابراین تلاش کردیم سمت آن...