«مرزهای مقاومت» به شبکه مستند رسید

«مرزهای مقاومت» به شبکه مستند رسید

«مرزهای مقاومت» به شبکه مستند رسید
۱۶ فروردین ۱۴۰۱

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه مستند ۶ قسمتی مرزهای مقاومت به کارگردانی وحید فرجی تولید جدید شبکه مستند سیما با محوریت رژیم صهیونیستی چهارشنبه ۱۷ فروردین ساعت ۲۱ از تلویزیون پخش می‌شود.

وحید فرجی درباره سوژه این مجموعه گفت: مستند «مرزهای مقاومت» با محوریت تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ و ۶ جنگ بزرگ است که بین این رژیم غاصب با کشورهای عربی حاشیه فلسطین نظیر مصر، لبنان، سوریه و اردن رخ داده است. در هر قسمت از این مجموعه یکی از این جنگ‌ها به شیوه‌ای دقیق روایت شده و اتفاقات قبل، حین و بعد از آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: اولین جنگ مربوط به سال ۱۹۴۸ و شکل‌گیری رژیم صهیونیستی است و ۵ جنگ‌ بزرگ دیگر «بحران سوئز» در سال ۱۹۵۶، «جنگ ۶ روزه» در سال ۱۹۶۷، «جنگ یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳، تهاجم این رژیم به لبنان در سال ۱۹۸۲ (جنگ اول لبنان) و جنگ دوم لبنان مشهور به «جنگ ۳۳ روزه لبنان» را شامل می‌شود.

این مستندساز درباره شیوه روایت خود گفت: بخش قابل توجهی از تصاویر این مجموعه مستند آرشیوی است و در کنار آن کارهای گرافیکی نیز داریم. خوشبختانه توانستیم تصاویر آرشیوی خوبی را با محوریت رژیم صهیونیستی و جنگ‌های آن با اعراب منطقه گردآوری کنیم و بسیاری از تصاویری که در این اثر دیده می‌شود، جدید است.

فرجی درباره تحقیق و پژوهش «مرزهای مقاومت» هم گفت: ساخت چنین مستندی نیازمند تحقیق و پژوهش گسترده‌ای است. به ویژه آنکه پس از استخراج اطلاعات از منابع مختلف، باید آنها را کنار هم قرار داد و راستی‌آزمایی کرد. بخش عمده‌ای از پژوهش‌ها، تحقیق کتابخانه‌ای و ترجمه اطلاعات و اسناد از زبان‌های مختلف بود.

«مرزهای مقاومت» در ۶ قسمت ۵۶ دقیقه ای به اهتمام شبکه مستند سیما و مرکز فرهنگی میثاق تولید شده و از این هفته چهارشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می شود.

نویسنده و کارگردان این مجموعه وحید فرجی است و از دیگر عوامل آن می توان به تدوینگر: روح الله قاسمی و علی علایی، ترجمه: محمدباقر اسدی و منصور کیایی، گرافیک و موشن: علی زارعی، گوینده متن: نوید نوروزی اشاره کرد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: