قدردانی شبکه مستند از جواد انصافی با رونمایی از مستند «شادی بان»

قدردانی شبکه مستند از جواد انصافی با رونمایی از مستند «شادی بان»

قدردانی شبکه مستند از جواد انصافی با رونمایی از مستند «شادی بان»
۰۱ اسفند ۱۴۰۰

مراسم پاسداشت جواد انصافی و رونمایی از مستند «شادی‌بان» به همت شبکه مستند در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، آیین پاسداشت جواد انصافی بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما و رونمایی از مستند شادی‌بان تولید جدید شبکه مستند به کارگردانی و تهیه کنندگی ابوالفضل توکلی شب گذشته ۳۰ بهمن به حضور جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این مراسم پاسداشت، چهره‌هایی نظیر رضا بفشه‌خواه، آتش تقی‌پور، جواد انصافی و … حضور داشتند.

در این مراسم ابوالفضل توکلی کارگردان مستند «شادی‌بان» با اشاره به ساخت فیلم درباره جواد انصافی گفت: شخصا به هنرهای سنتی نمایشی علاقه زیادی دارم و هم‌نسلان من با بسیاری از کارهایی که آقای جواد انصافی در تلویزیون انجام می‌دادند، خاطرات بسیاری دارند.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی جواد انصافی در بسیاری از نمایش‌های سنتی ایرانی از گذشته تا به امروز عنوان کرد: وقتی که یاد استاد انصافی افتادم با خود گفتم که چه قدر خوب می‌شود مستندی از او بسازم. سال ۱۳۹۹ بود که برای اولین بار با او صحبت و این موضوع را مطرح کردم. همان مهربانی که در کارهایش به چشم می‌خورد در کلام و سخنش نیز وجود داشت. او پذیرفت اما گفت بهتر است صبر کنیم تا سالن‌ها باز شود و بتوانیم بخشی از مستند را در سالن‌های تئاتر ضبط کنیم.

این مستندساز بیان کرد: برهمین اساس، مدتی صبر کردیم تا زمانی که به دلیل افت همه‌گیری ویروس کرونا سالن‌های تئاتر فعالیت خود را از سر گرفتند و بلافاصله تولید مستند «شادی‌بان» را آغاز کردیم.

توکلی درباره نامگذاری این مستند هم توضیح داد: در همان روزهای ابتدایی که نخستین مصاحبه‌ها را از آقای انصافی می‌گرفتم، ناخودآگاه اسم «شادی‌بان» به ذهنم رسید، چرا که او فردی است که نمایش‌های سنتی آیینی را آموخته و در دانشگاه به نسل‌های بعدی انتقال داده است. خیلی مهم است که او این آموخته‌ها را به صورت کتاب درآورده و کتاب‌هایش تبدیل به مرجعی مهم برای آموزش در دانشگاه‌های کشور شده است. به همین دلیل نام فیلم را «شادی‌بان» گذاشتم چرا که او از شادی‌های ما محافظت می‌کند.

این مستندساز با گلایه از وضعیت سخت اهالی تئاتر گفت: متاسفانه در تئاتر، فقر مادی داریم اما اساتیدی نظیر آقایان بنفشه‌خواه، آتش تقی‌پور، انصافی و … واقعا با جان و دل برای این هنر نمایشی زحمت می‌کشند. فکر می‌کنم میزانسن پایان فیلم به خوبی گویای این است که تئاتر ما نیاز به حمایت‌های بیشتری دارد.

آتش تقی‌پور بازیگر تلویزیون و تئاتر دیگر سخنران این جلسه بود که طی سخنانی اظهار کرد: جواد انصافی شخصیت بسیار مهربانی دارد. او نه تنها برای اطرافیانش دلسوزی می‌کند، حتی نسبت به کسانی که برای اولین بار آنها را می‌بیند، مهربان است و آنان را راهنمایی می‌کند. او به فکر همه هست و این رفتارش برایم بسیار ارزشمند است. جواد انصافی علاوه بر اینکه هنرمندی توانمند است، در درون نیز انسانی والا و دلسوز است که برای همه خیر و خوبی می‌خواهد، در حالی که شاید افراد دیگر فقط به فکر خودشان باشند.

این بازیگر تلویزیون و تئاتر بیان کرد: آقای انصافی بچه‌هایی تربیت کرده است که همه‌شان هنرمند هستند و در رشته‌های مختلف نوازندگی، بازیگری و … فعالیت دارند. گاهی اوقات احساس می‌کنم که عمر جواد انصافی طولانی است و هیچ وقت از ما دور نخواهد شد چرا که فرزندان او چراغ این کار را روشن نگه می‌دارند و پرانرژی این مسیر را ادامه می‌دهند.

تقی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جواد انصافی هنرمندی است که همیشه به فکر مردمش است و دوست دارد آنها را بخنداند. البته این خنده به تنهایی نیست بلکه در نمایشنامه‌هایش زبان بسیار گویایی نسبت به مسائل دارد، انتقاد می‌کند و نکاتی را مطرح می‌کند که شاید خیلی از هنرمندان قدرت مطرح کردنش را نداشته باشند. دقت داشته باشید که طنز هم نوش است و هم نیش و اگر یکی از آنها را حذف کنیم کارکرد خود را از دست می‌دهد.

جواد انصافی در پایان این مراسم خاطرنشان کرد: خوشحالم که در جمع صمیمی هنرمندان بزرگ کشور هستم و خوشحالم که آقای توکلی مستندی از من ساختند. او برای این کار زحمات زیادی کشید.

این بازیگر پیشکسوت عنوان کرد: تمام تلاش من در این سال‌ها این بوده است که همه شاد باشند و شادی را به دل همه ایرانیان بیاورم. باید بگویم که در ۱۲ سال گذشته هیچ کاری که شاد نباشد را نپذیرفتم.

در بخش پایانی این مراسم، با حضور رضا بنفشه‌خواه، آتش تقی‌پور و ابوالفضل توکلی از یک عمر فعالیت هنری جواد انصافی قدردانی و تندیس شبکه مستند به این هنرمند اهدا شد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: