روایتی از قیام مردم تبریز در مستند «چهلمین روز»

روایتی از قیام مردم تبریز در مستند «چهلمین روز»

روایتی از قیام مردم تبریز در مستند «چهلمین روز»
۲۸ بهمن ۱۴۰۰

مستند «چهلمین روز» عنوان جدیدترین برنامه گروه سیاسی شبکه دو سیماست که به مناسبت 29 بهمن (سالروز قیام مردم تبریز) به روی آنتن این شبکه می‌رود.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، مستند «چهلمین روز» عنوان جدیدترین برنامه گروه سیاسی شبکه دو سیماست که به مناسبت 29 بهمن (سالروز قیام مردم تبریز) به روی آنتن این شبکه می‌رود.

این برنامه در قالب مستند تصویری، در ابتدا ایستادگی مردم تبریز از قیام مشروطه را به تصویر می کشد و طی روایت های گوناگون، ایستادگی غیورمردان و غیورزنان آذری را در برابر سلطه بیگانگان در تهاجم روسیه و همچنین در جریان انقلاب که مقابل استبداد ایستادگی کردند را به تصویر خواهد کشید. آخرین بخش این مستند، روایتگر قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم می‌باشد.

قیام مردم تبریز در 29 بهمن 1356 علیه محمدرضا پهلوی یکی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود که اعتراضات پی‌درپی مردمی در سراسر ایران را به دنبال داشت و باعث زیادتر شدن شعله انقلاب و ضعیف‌تر و شکننده‌تر شدن رژیم پهلوی شد. جرقه سلسله قیام های مردمی در ۱۳۵۶ از قیام مردم قم در 19 دی همین سال زده شد و پس از آن، به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم، چند تن از روحانیان سرشناس شهر تبریز اعلامیه‌ای منتشر و در آن اعلام کردند به مناسبت چهلمین روز واقعه قم، مجلس یادبودی در مسجد میرزایوسف مجتهدی تبریز برگزار خواهد شد، بنابراین در 29 بهمن 1356 که با چهلم فاجعه قم در 19 دی همزمان بود در بسیاری از شهرهای کشور، به ویژه در قم مجالس ختم و سوگواری همراه با اعتراضاتی آغاز شد. پس از قیام مردم تبریز، سخنرانان و خطیبان با بیان آتشین خود، ماجرای تبریز را با شرح و بسط در خور توجه، در تمام شهرها پخش کردند و به یک معنا، نخستین الگوی مبارزاتی عرضه شد و با تداوم حماسه‌ها تا 22 بهمن 1357، پیروزی انقلاب اسلامی را به ارمغان آورد.

مستند «چهلمین روز» که کاری از گروه سیاسی به تهیه کنندگی محسن اولیایی است، جمعه 29 بهمن همزمان با سالروز قیام مردم تبریز در سال 56، ساعت 17:15 به مدت 20 دقیقه روانه آنتن شبکه دو خواهد شد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید: