مستند «امیر من؛ علی» روایتی از آزادسازی شهر آمرلی عراق از چنگال داعش

صفحه اصلی > اخبار

مستند «امیر من؛ علی» روایتی از آزادسازی شهر آمرلی عراق از چنگال داعش

مستند «امیر من؛ علی» روایتی از آزادسازی شهر آمرلی عراق از چنگال داعش
17 تیر 1396

مستند «امیر من علی» درباره شهر آمرلی عراق و مصیبت‌هایی است که طی سال‌های اخیر بر مردم شیعه و سنی این شهر رفته است. آمرلی خلاصه‌ای از عبارت «امیری علی» یعنی امیر من حضرت علی(ع) است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، مستند «امیر من علی» در قالب بسته ویژه جشنواره عمار به مناسبت فتح شهر موصل عراق و پاک شدن این کشور از شر داعش،‌ در نقاط مختلف کشور اکران می‌شود.

محمدرضا نوری همدانی کارگردان مستند «امیر من علی» اظهار داشت: من طلبه هستم و دروس طلبگی خواندم. همیشه در ذهنم بود که باید از صحبت روی منبر فراتر بروم و اثری تولید کنم که مخاطبش جهانی باشد. البته دلیل این تفکر، بیشتر علاقه‌ای بود که از بچگی به فیلمسازی داشتم.

وی ادامه داد: من موضوعاتی را انتخاب می‌کنم که به درد انقلاب بخورد، از هر زاویه‌ای که می‌خواهد باشد؛ داستان مقاومت، اقتصاد مقاومتی یا هر چیز دیگری که می‌خواهد باشد ولی در آن مقاومت باشد.

نوری همدانی درباره انگیزه ساخت مستند «امیر من علی» یادآور شد: در اوایل سال 93 یکی از دوستان به من زنگ زد و گفت می‌خواهیم به عراق برویم. تو هم همراه ما می‌آیی؟ همه آن تفکرات در ذهنم تداعی شد، جواب مثبت دادم و با آنها همراه شدم.

این مستندساز ادامه داد: داعش تازه شکل گرفته بود؛ به «جرف الصخر» و چند جای دیگر برای مصاحبه رفتیم، عراقی‌ها به ما گفتند که شهری به اسم آمرلی در محاصره است. چند وقت بعد دوباره به عراق برگشتیم. متأسفانه هفت روز بعد از آزادی آمرلی رسیدیم. محاصره، تمام و آمرلی آزاد شده بود، فقط توانستیم قصه آمرلی و آزادی این شهر را از زبان مردم بشنویم.

نوری همدانی در ادامه سخنانش اظهار داشت: بعضی وقت‌ها آدم‌ها برای زیارت طلبیده می‌شوند، ولی من احساس می‌کنم که برای ساخت این مستند طلبیده شدم که به عراق بروم، این اتفاق واقعا تقدیر بود؛ شرایط برایم فراهم شده بود و من فقط آن را انتخاب کردم. برای تولید این کار بدون حامی مالی رفته بودم، ولی خوشبختانه یکی از آشنایان، تجهیزاتی در اختیارمان قرار داد تا از آنها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: دو نفر بودیم، با دو دوربین و بدون لپ‌تاپ. قصدمان این بود که فقط تصویر بگیریم. البته تصویر هم نه به معنی مستند سازی؛ بلکه رفته بودیم فقط مصاحبه بگیریم که الحمدلله مصاحبه‌های خوبی هم گرفتیم.

این مستندساز اضافه کرد: زمانی که به عراق رفتیم هلیکوپترها برای کمک حضور داشتند. یکی از دوستانمان که در آنجا بود، رفت با آنها صحبت کرد که هلیکوپتر بلند شود تا تصاویر هوایی بگیریم. این وسیله هم این‌گونه برایمان فراهم شد. همه چیز را خدا می‌رساند.

کارگردان مستند «امیر من علی» بیان کرد: چهار روز بود که مشغول فیلمبرداری بودیم. مریض شدم و دیگر نتوانستیم آنجا بمانیم؛ تصمیم گرفتیم که برگردیم؛ وقتی در هواپیما نشستم 40 درجه تب داشتم. به ایران که رسیدیم تا یک هفته در تب می‌سوختم و هرشب کابوس آمرلی را می‌دیدم.

نوری همدانی خاطرنشان کرد: فیلم‌هایمان ناقص بود و هر جایی که می‌بردیم به ما می‌گفتند این تصاویر به درد نمی‌خورد و باید آنها را دور بیندازی. ولی در وجودم این بود که باید یک راه حلی باشد که از این فیلم‌ها استفاده کنیم؛ من این همه زحمت کشیده بودم باید یک کار مفیدی از آن در می‌آوردم. پیش خیلی از آدم‌های بزرگ رفتیم و همه می‌گفتند تصاویر خوب نیست. یک نفر بود که سبک خاصی داشت و آن هم آقای مهدی نقویان بود. اگر به سبک مستند «امیر من علی» نگاه کنید به شیوه آقای نقویان یعنی تلفیقی از کار میدانی و داستان پردازی تهیه شده است.

وی تأکید کرد: آقای مهدی نقویان، کلیتی از داستان را برایم نوشت. حدود 9 صفحه شد. این 9 صفحه را تبدیل به 2 صفحه کردم و سناریویی را خودم اضافه کردم تا شد 5 صفحه و داستان مستند «امیر من علی» شکل گرفت.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
25 خرداد 1401

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند
24 خرداد 1401

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند

مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند....

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
24 خرداد 1401

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده...