مستند «نجات آمرلی» نفسگیر شروع میشود. استفاده از تصاویر مربوط به سربریدنها و اعدامهای دستهجمعی توسط داعش، با موسیقی خوب و تدوین کاردرست، مخاطب را پای کار میخکوب میکند.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس، مستند «نجات آمرلی» به کارگردانی رضا شفیعی از جمله آثاری است که در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارد که محسن صالحی خواه، به این اثر پرداخته است.
مستند «نجات آمرلی» نفسگیر شروع میشود. استفاده از تصاویر مربوط به سربریدنها و اعدامهای دستهجمعی توسط داعش، با موسیقی خوب و تدوین کاردرست، مخاطب را پای کار میخکوب میکند. خیلی زود تکلیف بیننده با کار معلوم میشود چون کارگردان خیلی سریع میرود سراغ اصل مطلب و اضافهگویی نمیکند.
وقتی اسم مستند نجات آمرلی باشد، برای مخاطبان حرفهای مستند، توقع از کار را بالا میبرد؛ چون آنهایی که اهل مستند هستند و به خصوص کارهای مربوط به محور مقاومت را پیگیری میکنند، یادشان هست که آمرلی یکی از نقاطی بود که حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شخصاً عملیات آزادسازی و شکست محاصرهاش را فرماندهی کردند. پس انتظار دارد که یک کار تر و تمیز از لحاظ فرمی و محتوایی تماشا کند.
اثر از یک پژوهش منسجم و خوب استفاده میکند که در خدمت خط داستانی مستند است. اما کارگردان با هوشمندی می داند کجا از موشنگرافیک استفاده کند که این تکنیک حامل پیام باشد و کار را از یکنواختی خارج کند. به قول معروف، موشن گرافیک سر جای خودش نشسته و تاثیرش را هم میگذارد.
نجات آمرلی با رعایت چند مساله میتوانست اثری عالی باشد. اول اینکه حضور فیزیکی کارگردان کار مقابل دوربین، خیلی توجیهی ندارد. شاید مخاطبی که چهره حامد هادیان را نشناسد، به این فکر کند که او مترجم است و میخواهد صحبتهای راویان عربزبان منطقه را ترجمه کند. اما اینطور نیست و حضور کارگردان مقابل دوربین، غیرمنطقی به نظر میرسد. زمانی که کارگردان میکروفون هاشاف را جلوی مصاحبه شونده میگیرد، تاثیر خوبی روی زیباییشناسی مصاحبه ندارد. اگر نجات آمرلی در زمان بحران و لبِ خط مقدم ساخته میشد، با این چشم نگاهش میکردیم که شرایط جنگیست و خیلی از شرایط مطلوب تولید را نمیتوان زیر آتش دشمن فراهم کرد. اما زمانی که کار در شرایطی عادی تولید شده، انتظار میرود که بعضی نکات ریز اما مهم، در فرم کار رعایت شوند. انتخاب موسیقی در بعضی پلانهای کار، میتوانست بهتر باشد.
این مستند، متنی کتابی، گیرا و گزارشی دارد که گاهی تنه به داستان و روایت نیز میزند. با توجه به پژوهش منسجم کار، متن از لحاظ محتوا و دیتا کمبودی ندارد اما میتوانست روانتر و شیرینتر هم باشد که مخاطب را بیشتر جذب کند. با توجه به اینکه حاج قاسم و ابومهدی، دو شهید بزرگ جبهه مقاومت، نقش بسزایی در شکستن محاصره آمرلی داشتند، انتظار میرفت که نقش پررنگی در داستان مستند نیز داشته باشند.
نجات آمرلی، مستندی کوتاه و جمعوجور است که در انتقال پیامش به مخاطب، موفق ظاهر میشود و تماشای آن را توصیه میکنم. این کار یادآور روزهای سخت جنگ با داعش و نجات مردم عراق با کمک رزمندگان حشد الشعبی تحت فرماندهی بزرگانی چون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و هادی العامری است؛ روزهایی که نباید فراموش شوند.
با توجه به همهگیری بیماری کرونا، آثار منتخب یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار 11 تا 19 دی ماه به صورت مجازی و از طریق سایت عماریار Ammaryar.ir اکران میشوند. ویژه برنامه تلویزیونی جشنواره نیز هر شب، هر شب ساعت 21 از شبکه افق به روی آنتن می رود.
جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:
مجموعه مستند «مسیر نو» به کارگردانی وحید فرجی با پرداختن به اهمیت تولید انرژی از…
شبکه سه سیما اینشبها مستندی درباره شهید آوینی با نام آقا مرتضی پخش میکند، چهره ای که در همه این سالها لایههایی از غبار روی شخصیت چندوجهیاش بوده و عدهای دوست نداشتند واقعیتهای زندگی او مطرح شود.
خبرگزاری فارس در گزارش خود به حاشیه های مختلف پیرامون این مستند می پردازد.
مخالفان مستند «آقامرتضی» از نمایش محدودیت تراشی «صدا و سیمای هاشمی برادر» و دولت سازندگی برای سید مرتضی آوینی و طرح آن برای نخستین بار در سیمای ملی بیشتر هراسیدهاند.
در این گزارش، مشرق نیوز به حاشیه های این مجموعه مستند پرداخته است.
مستند «آقا مرتضی» که چند شبی است از شبکه 3 پخش میشود، حاشیههای بسیاری آفریده؛ از اشاره به ماجرای دوستی غزاله علیزاده و سیدمرتضی آوینی تا سیمایی که از شهید آوینی در سالهای دهه شصت بهدست میدهد و بخشهایی از کارنامه او را که در سالهای اخیر کمتر پخش شده است، پیش چشم میگذارد.
«آقامرتضی» عنوان مجموعهای هفت قسمتی است که پخش تلویزیونی آن در آستانه سالگرد شهادت شهید آوینی واکنشهای بسیاری به همراه داشت؛ واقعیت درباره ابهامات و اتهامات مطرح شده درباره این مستند چیست؟
خبرگزاری مهر در گزارشی مفصل به تحلیل ماجرا و گفتگو با تهیه کننده اثر پرداخته است.
مستند «آقا مرتضی» از تولیدات خانه مستند که نگاهی جامع به زندگی شهید آوینی دارد، از 15 فروردین، هر شب ساعت 20 از شبکه 5 سیما پخش می شود. پخش این اثر، حواشی و اعتراضاتی را به دنبال داشته و خانه مستند بیانیه ای در این رابطه منتشر کرده که در ادامه می خوانید.
درباره شهید آوینی، مستندهای بسیاری ساخته شده اما «آقا مرتضی» از همان قسمت اول، از نگاه و رویکردی تازه خبر داد. قسمت اول این مستند، حاوی اطلاعاتی بود که کمتر شنیده بودیم یا اگر می دانستیم، اطلاعاتمان از جریان های رسمی دریافت نشده بود…
سیدعباس سیدابراهیمی، کارگردان مستند «آقا مرتضی» که در روزهای اخیر با اعتراض های بسیاری از سوی خانواده این شهید همراه شده، به بیان توضیحاتی درباره این حواشی و اعتراضات پرداخته است
انتشار یک نامه از سوی حسین معززی نیا خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما درباره مستندی پیرامون شهید آوینی، بازتابهای مختلفی داشت؛ تهیهکننده و کارگردان مستند «آقا مرتضی» به این ادعای حقوقی پاسخ دادند.
سیدعباس سیدابراهیمی، کارگردان مجموعه 7 قسمتی «آقا مرتضی»، درباره روند ساخت این مستند و ادعاهایی مبنی بر سرقت معنوی از مستند «انحصار ورثه» توضیحاتی ارایه داد.
مستند «آقا مرتضی» روایتی تازه و بدون سانسور از زندگی و فعالیت های شهید سید مرتضی آوینی به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی و تهیه کنندگی مهدی مطهر است.
این مستند که از تولیدات خانه مستند است، از 14 فروردین ماه، هر شب ساعت 20 از شبکه 5 سیما پخش می شود.
اکران آنلاین فیلم مستند «کاشی شماره 29» به کارگردانی جابر تواضعی، در پلتفرم هاشور آغاز شد. این فیلم به فعالیتهای هنری و آموزشی عباس اکبری و خانه سفال کاشان میپردازد که در زمینه آموزش و گسترش فعالیتهای مرتبط با سفال، کاشی و سرامیک در کاشان فعالیت میکند