مستند «نجات آمرلی» نفسگیر شروع میشود. استفاده از تصاویر مربوط به سربریدنها و اعدامهای دستهجمعی توسط داعش، با موسیقی خوب و تدوین کاردرست، مخاطب را پای کار میخکوب میکند.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس، مستند «نجات آمرلی» به کارگردانی رضا شفیعی از جمله آثاری است که در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور دارد که محسن صالحی خواه، به این اثر پرداخته است.
مستند «نجات آمرلی» نفسگیر شروع میشود. استفاده از تصاویر مربوط به سربریدنها و اعدامهای دستهجمعی توسط داعش، با موسیقی خوب و تدوین کاردرست، مخاطب را پای کار میخکوب میکند. خیلی زود تکلیف بیننده با کار معلوم میشود چون کارگردان خیلی سریع میرود سراغ اصل مطلب و اضافهگویی نمیکند.
وقتی اسم مستند نجات آمرلی باشد، برای مخاطبان حرفهای مستند، توقع از کار را بالا میبرد؛ چون آنهایی که اهل مستند هستند و به خصوص کارهای مربوط به محور مقاومت را پیگیری میکنند، یادشان هست که آمرلی یکی از نقاطی بود که حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شخصاً عملیات آزادسازی و شکست محاصرهاش را فرماندهی کردند. پس انتظار دارد که یک کار تر و تمیز از لحاظ فرمی و محتوایی تماشا کند.
اثر از یک پژوهش منسجم و خوب استفاده میکند که در خدمت خط داستانی مستند است. اما کارگردان با هوشمندی می داند کجا از موشنگرافیک استفاده کند که این تکنیک حامل پیام باشد و کار را از یکنواختی خارج کند. به قول معروف، موشن گرافیک سر جای خودش نشسته و تاثیرش را هم میگذارد.
نجات آمرلی با رعایت چند مساله میتوانست اثری عالی باشد. اول اینکه حضور فیزیکی کارگردان کار مقابل دوربین، خیلی توجیهی ندارد. شاید مخاطبی که چهره حامد هادیان را نشناسد، به این فکر کند که او مترجم است و میخواهد صحبتهای راویان عربزبان منطقه را ترجمه کند. اما اینطور نیست و حضور کارگردان مقابل دوربین، غیرمنطقی به نظر میرسد. زمانی که کارگردان میکروفون هاشاف را جلوی مصاحبه شونده میگیرد، تاثیر خوبی روی زیباییشناسی مصاحبه ندارد. اگر نجات آمرلی در زمان بحران و لبِ خط مقدم ساخته میشد، با این چشم نگاهش میکردیم که شرایط جنگیست و خیلی از شرایط مطلوب تولید را نمیتوان زیر آتش دشمن فراهم کرد. اما زمانی که کار در شرایطی عادی تولید شده، انتظار میرود که بعضی نکات ریز اما مهم، در فرم کار رعایت شوند. انتخاب موسیقی در بعضی پلانهای کار، میتوانست بهتر باشد.
این مستند، متنی کتابی، گیرا و گزارشی دارد که گاهی تنه به داستان و روایت نیز میزند. با توجه به پژوهش منسجم کار، متن از لحاظ محتوا و دیتا کمبودی ندارد اما میتوانست روانتر و شیرینتر هم باشد که مخاطب را بیشتر جذب کند. با توجه به اینکه حاج قاسم و ابومهدی، دو شهید بزرگ جبهه مقاومت، نقش بسزایی در شکستن محاصره آمرلی داشتند، انتظار میرفت که نقش پررنگی در داستان مستند نیز داشته باشند.
نجات آمرلی، مستندی کوتاه و جمعوجور است که در انتقال پیامش به مخاطب، موفق ظاهر میشود و تماشای آن را توصیه میکنم. این کار یادآور روزهای سخت جنگ با داعش و نجات مردم عراق با کمک رزمندگان حشد الشعبی تحت فرماندهی بزرگانی چون حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و هادی العامری است؛ روزهایی که نباید فراموش شوند.
با توجه به همهگیری بیماری کرونا، آثار منتخب یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار 11 تا 19 دی ماه به صورت مجازی و از طریق سایت عماریار Ammaryar.ir اکران میشوند. ویژه برنامه تلویزیونی جشنواره نیز هر شب، هر شب ساعت 21 از شبکه افق به روی آنتن می رود.
جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:
گفتوگوی روزنامه جامجم با عبدالحسین بدرلو، کارگردان فیلم مستند «کمیته» نسل امروز شاید تصوری از…
بررسی نقش سبک زندگی اقتصادی در سرعت پیشرفت اروپاییها مجموعه مستند 4 قسمتی «زندگی دیگران»…
از سوی دبیرخانه خانه مستند؛ اواخر دی ماه به عنوان آخرین فراخوان ثبت طرح از…
در روز شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس و همراهانشان درحالیکه همه در شوک…
مستند پرتره «بوسهای از ابومهدی» به کارگردانی وحید فراهانی در سالروز شهادت فرماندهان مقاومت آماده…
خانه مستند با 19 اثر در بخشهای مختلف یازدهمین جشنواره فیلم عمار حضور دارد. خانه…
مدیر خانه مستند، یک سوءتفاهم را دلیل عدم پخش مستند «نجات آمرلی» از آنتن شبکه…
مستند “خودکار” به کارگردانی محمد ثقفی و گویندگی نصرالله مدقالچی در فیلیمو عرضه اینترنتی شد….
چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدیمقدم به ایستگاه پایانی رسید و چهارشنبه سوم دی ماه، برگزیدگان بخشهای مختلف این جشنواره در بخش ملی، شهید آوینی، کارآفرینی و کرونا در مراسم اختتامیه آن معرفی شدند.
ماریا ماوتی، کارگردان مستند «اجه»، معتقد است شخصیت اصلی این مستند، تنها زمانی توانست موفق باشد که به سوی مادرش برگشت و از حمایتهای او برخوردار شد. «اجه» روایتی متفاوت از زندگی یک کارآفرین موفق در منطقه ترکمن صحراست.
«تجارتخانه بوشی» روایتی متفاوت از مردی است که خودش را وقف آدمهایی کرد که کسی منتظرشان نیست. این فیلم به کارگردانی محمدهادی نعمت الهی و تهیهکنندگی مهدی مطهر تولید شده است و در چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند سینما حقیقت حضور دارد.
کارگردان «دستمال سرخها»: شهدای جبهه غرب، مهجور مانده اند و باید به آنها پرداخت. حتی تصاویر و آرشیو کافی هم برای پرداختن به داستان مقاومت رزمندگان وجود ندارد. این کمبود تجهیزات برای دستمال سرخها هم وجود داشت، آنها از عراقیها غنیمت می گرفتند و مقاومت می کردند.