چنین صحنه های انسانی، کمتر در تاریخ تکرار می شود/گفت و گو با کارگردان مستند «تنگ نای»

صفحه اصلی > اخبار

چنین صحنه های انسانی، کمتر در تاریخ تکرار می شود/گفت و گو با کارگردان مستند «تنگ نای»

چنین صحنه های انسانی، کمتر در تاریخ تکرار می شود/گفت و گو با کارگردان مستند «تنگ نای»
26 فروردین 1399

کارگردان مستند «تنگ‌نای» می‌گوید خیلی از عوامل بیمارستانی می‌توانستند به بهانه‌های مختلف مرخصی بگیرند و سرکار نیایند اما کار انسانی‌شان کمتر در تاریخ تکرار می‌شود.

مهدی امینی، کارگردان و مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد فیلم جدید خود با موضوع کرونا گفت: مستند «تنگ‌نای» اثری مستند با موضوع ویروس کرونا است که این روزها در بیمارستان کامکار قم تصویربرداری می‌شود؛ این مرکز درمانی اولین بیمارستانی بود که به مبتلایان کرونا خدمات‌رسانی می‌کرد و با حضور در این بیمارستان سعی کردیم روایتی متفاوت را به مخاطبان ارائه دهیم؛ در این فیلم مستند با چند شخصیت محوری گفت‌وگو می‌کنیم و حال و هوای آنان را در این روزهای سخت به تصویر می‌کشیم.

وی ادامه داد: یک پزشک، یک پرستار، چند تن از کادر خدمات، نیروهای جهادی و تعدادی از بیماران از جمله کسانی‌اند که سراغشان رفته‌ایم و قصه این فیلم از نگاه آنان روایت می‌شود؛ تلاش کرده‌ایم تمامی متن و حاشیه بیماری کرونا از ترس و اضطراب گرفته تا زحمات کادر درمانی برای بهبود بیماران را به نمایش دربیاوریم.

او اضافه کرد: یکی از نکات قابل تأملی که برای بیماران کرونایی در بیمارستان وجود دارد، احساس تنهایی است؛ به دلیل محدودیت‌ها بیماران با ترس تنهایی روبه‌رو هستند اما کادر درمان و نیروهای جهادی دست به دست هم داده‌اند که این فضای تنهایی از بین برود؛ در حقیقت با این کار هم کادر درمان و نیروهای جهادی خسته نمی‌شوند و هم امیدواری را در بیماران تقویت می‌کنند.

امینی در مورد سختی ساخت فیلم مستند در این شرایط گفت: به نظرم کلیدواژه‌ای اساسی به نام «همذات‌پنداری» وجود دارد که اگر در تیم تولید نسبت به عوامل بیمارستانی و بیماران ایجاد شود سختی‌های کار کمتر می‌شود؛ این مسئله از این جهت مهم است که باعث می‌شود تیم مستندساز خود را جدای از این عوامل نبیند در حالی که اگر بخواهد فاصله‌گذاری کند موفق نمی‌شود؛ درست است که اضطراب و ترس از بیمار شدن وجود دارد و اصلاٌ هم شوخی نیست اما هر چقدر که این همذات‌پنداری قوی‌تر باشد از فشارها کاسته می‌شود.

این مستندساز با اشاره به اینکه مستند «تنگ‌نای» اثری سینمایی است نه تلویزیونی، بیان داشت: تصویربرداری ما همچنان در بیمارستان کامکار قم ادامه دارد؛ به دلیل محدویت‌ها با تیمی جمع‌ و جور و با کمترین تجهیزات وارد بیمارستان شدیم؛ بالأخره بیماران و کادر درمانی نیاز به آرامش دارند و فضای بیمارستان باید در همان آرامش طبیعی خود باقی بماند؛ من و آقای جواد یقوری در تیمی دو نفره برای تصویربرداری وارد بیمارستان می‌شویم و 6 نفر این اثر را تدوین می‌کنند.

او به زحمات کادر درمانی و خدماتی بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: دقت کنید که خیلی از عوامل بیمارستانی می‌توانستند به بهانه‌های مختلف مرخصی بگیرند و در چنین شرایطی سرکار نیایند چرا که به هر حال خطر جانی جدی است؛ به نظرم زحمات مجموعه کادر بیمارستانی هیچ‌وقت نباید فراموش شود و کار انسانی آنان باید به تصویر کشیده شود؛ ممکن است عده‌ای بگویند که در برابرش حقوق می‌گیرند اما اگر کسی میلیون‌ها تومان داشته اما در دنیا حضور نداشته باشد چه فایده‌ای دارد؟ ممکن است عده‌ای بگویند که این مستند، سوژه‌ای تکراری دارد و بس است، اما باید بگویم که کمتر چنین صحنه‌های انسانی در تاریخ تکرار می‌شود. هر کس زاویه نگاهی دارد و می‌خواهیم نگاه ما به زحمات آنان نیز ثبت و ضبط شود.

سایر عوامل ساخت این مستند عبارتند از: تیم تدوین حسین نصیرپور، سیدرسول نبوی، جلال یقموری، امین محقق، نصرالله یقینی، مجتبی طاهری.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

پوستر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، رونمایی شد
13 آذر 1401

پوستر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، رونمایی شد

پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت توسط محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مهدی دوایی طراح پوستر و مدیر هنری این دوره رونمایی شد. به گزارش...

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!
12 آذر 1401

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!

مهدی صادقی کارگردان مستند بازگشت‌های بزرگ، ضمن اشاره به روایت پیروزی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران در مقابل آمریکا در سال ۹۸،‌ از حسرت تکرار نشدن این اتفاق در جام‌جهانی...

آغاز توزیع کارت رسانه‌ها برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
12 آذر 1401

آغاز توزیع کارت رسانه‌ها برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

نمایندگان رسانه‌ها می‌توانند از فردا یکشنبه 13 آذرماه، کارت حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت را دریافت کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری...

کدام شبکه های صدا و سیما، میزبان سینما حقیقت هستند؟
12 آذر 1401

کدام شبکه های صدا و سیما، میزبان سینما حقیقت هستند؟

دو ویژه برنامه در شبکه افق و شبکه چهار سیما هر روز و همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، برنامه ویژه‌ای برای این رویداد دارند. به گزارش سایت خانه...

پردیس سینمایی ملت، به رنگ حقیقت در می آید
12 آذر 1401

پردیس سینمایی ملت، به رنگ حقیقت در می آید

پردیس سینمایی ملت که میزبان برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است، این روزها آماده پذیرایی از مخاطبان این رویداد می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد...

برگزاری هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
12 آذر 1401

برگزاری هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره...

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت
09 آذر 1401

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت

مستند کوتاه روزهای بی‌خبری به سه جشنواره بین‌المللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» در ادامه موفقیت‌های...

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند
08 آذر 1401

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند

اعضای هیات داوران پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد معرفی شدند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، اعضای...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...