سینمایی که هر روز نحیف تر می شود/ گفت و گو با «امید عبدالهی» فیلمساز عرصه فیلم کوتاه و مستند
سینمایی که هر روز نحیف تر می شود/ گفت و گو با «امید عبدالهی» فیلمساز عرصه فیلم کوتاه و مستند

امید عبدالهی فیلمساز عرصه فیلم کوتاه و مستند، ضمن مرور مصائب پیش روی خود برای ورود به عرصه کارگردانی سینمای بلند، تاکید کرد سینمای تجربهگرا و هنری روزبهروز نحیفتر و کمرنگتر میشود.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری دانشجو، امید عبدالهی فیلمساز عرصه فیلم کوتاه و مستند درباره جدیدترین فعالیتهای خود گفت: به تازگی فیلمبرداری فیلم کوتاه داستانی «حرفهای شبانه» را به پایان رساندهام. این فیلم ۱۵ دقیقهای در حال حاضر در مرحله پس از تولید قرار دارد. «حرفهای شبانه» داستان پدری را روایت میکند که با دختر جوانش دچار تنشهایی شده و در پی حل این تنشها است. ماجرای این فیلم کوتاه در یک شب میگذرد.
وی افزود: پرداختن به روابط افراد در خانواده از موضوعهای مورد علاقه من است و فیلمهایی که تاکنون ساخته ام عموماً در این حوزه بودهاند. در واقع بحث خانواده و مسائل مرتبط با آن همیشه برایم جذاب و مهم بوده است و اصولاً سعی میکنم به سراغ چنین مضامینی بروم، البته فیلم کوتاه «حرفهای شبانه» از نظر فرم و ساختار هم در راستای فیلمهای قبلی من است.
برای جشنوارهها فیلم نمیسازم
عبدالهی توضیح داد: من اصولاً برای جشنوارهها فیلم نمیسازم، یعنی هیچوقت از ابتدا فیلمم را با هدف اینکه به فلان جشنواره بفرستم نساختهام. هرچند مهم ترین و شاید تنها محل دیدن آثار کوتاه، همین جشنوارهها هستند. طبیعتاً من هم بعد از تمام شدن مراحل ساخت فیلم باید آن را به جشنوارهها بفرستم، اما منظورم این است که از ابتدا نگاهم به جشنوارهها نیست.
این کارگردان درباره ساخت نخستین فیلم بلندش اظهار کرد: تقریباً ۲ سالی میشود که فرآیند نگارش ۲ فیلمنامه بلند را پشت سر گذاشتم و در این مدت پیگیر ساخت یکی از آنها با نام «این روزهای نازنین» بهعنوان اولین فیلم بلند سینماییام بودهام. اما متاسفانه موانع زیادی سر راه ما وجود دارد، چون که من علاقهای ندارم به هر قیمتی و با هر شرایطی فیلم بسازم.
وی ادامه داد: وقتی یک فیلمساز چنین طرز تفکری دارد، نمیخواهد درگیر سینمای گیشه محور بشود و تلاش میکند فیلمهایش را با نگاه خاص خودش بسازد، با چالشهای مهمی از جمله پیدا کردن سرمایه، تهیهکننده مورد نظر و… مواجه است. راستش من در این مدت با چند تهیهکننده هم وارد مذاکره شدم و حتی در مقاطعی مراحل اولیه پیش تولید را شروع کردیم، ولی هر بار به شکلی کار به سرانجام نرسید.
توافقهایی که با تهیهکنندگان برهم میخورد!
عبدالهی در مورد دلایل به سرانجام نرسیدن پروژه فیلم بلندش توضیح داد: من دوست نداشتم بازیگران و ساختارهایی از بیرون کار به پروژه تحمیل شود و به همین علت توافقهایی که با برخی دوستان تهیهکننده داشتیم به هم خورد. درواقع در آخرین لحظات مذاکره، شرایطی برای من میگذاشتند که نمیتوانستم بپذیرم؛ برای مثال میگفتند اگر بازیگر مدنظر ما در فیلمت نباشد، ما سرمایه گذاری نمیکنیم و، چون این موضوع باعث میشد من از شیوه فیلمسازیام دور شوم. در نتیجه از ادامه تولید پروژه صرف نظر میکردم.
وی گفت: در حال حاضر شرایط حمایت از فیلم اول فیلمساز در سازمان سینمایی خیلی روشن و کارآمد نیست. به نظرم به عنوان یک فیلم اولی این حق را دارم که از یک فاند فرهنگی برخوردار شوم و فیلم خودم را بسازم.
عبدالهی تاکید کرد: من فیلمنامهام را به بنیاد سینمایی فارابی هم ارائه دادهام، اما دست اندرکاران این بنیاد بعد از بررسی آن اعلام کردند ساخت چنین فیلمهایی در اولویتهایشان نیست و به این ترتیب از آنجا هم دست خالی برگشتیم. این در حالی است که بودجهای که من برای ساخت فیلمم میخواهم، شاید یک سوم یا حتی یک چهارم بودجه یک فیلم در حال اکران در سینمای بدنه و تجاری باشد و ما برای همین مقدار سرمایه هم باید به آب و آتش بزنیم.
توزیع بودجههای حمایتی سینما، قانونمند نیست
این کارگردان تصریح کرد: نکته جالب این است که بنیاد سینمایی فارابی گاهی به فیلمهایی بودجه میدهد که به نظرم اصلاً در حیطه وظایفش نیست، یعنی فیلمهایی که در چرخه اکران میتوانند سرمایه خودشان را بازگردانند. در اصل وظیفه نهادهایی مثل فارابی، اعطای بودجه به فیلمهای هنری و فرهنگی است. این سینمای هنری است که باید از یارانههای دولتی استفاده کند و این روند در همه جای جهان متداول است.
وی تاکید کرد: متاسفانه توزیع بودجههای حمایتی در سینمای ایران، هیچ وقت شکل درست و قانون مندی نداشته است. مثلاً در حال حاضر هدف دوستان در بنیاد سینمایی فارابی این است که همه فیلم هایشان به فروش خوبی برسند و به زعم آنها باید به چنین فیلمهایی کمک کرد. قطعاً این رویکرد باعث میشود که سینمای تجربهگرا و هنری ایران، روز به روز نحیفتر و کمرنگتر شود. همان سینمایی که سرچشمه جهانی شدن سینمای ایران است. از طرفی شرایط برای فیلمسازانی مثل من هم که از مسیر فیلم کوتاه وارد سینما شدهاند و در سینما به دنبال یک نوع نگاه تجربیتر هستند، سخت میشود و همچنان باید در پی جذب بودجههای اندک باشیم.
عبدالهی در پایان اظهار کرد: اتفاقاً فیلم بلند «این روزهای نازنین» یک فیلم اجتماعی با قصهای پرکشش در رابطه با یک خانواده است که ممیزیهای خاصی ندارد و فقط باید با شرایط و مختصاتی که مد نظر من است، ساخته شود، اما من از دوستان بخش خصوصی توقعی ندارم. اگر واقعبینانه به شرایط حال حاضر سینمای ایران نگاه کنیم بدیهی است که سرمایه گذاران بخش خصوصی به جای ساخت چنین آثاری، به سراغ فیلمهای کمدی و اصطلاحاً فیلمهایی که فروششان از همان ابتدا تضمین شده است، بروند. به همین دلیل معتقدم مهم ترین فرصت ما بهرمند شدن از حمایتهای فرهنگی متولیان فرهنگ و هنر است که امیدوارم سازوکار اجرایی آن به یک ساختار عادلانه و متعادل برسد.
آخرین فیلم به نمایش درآمده از امید عبدالهی مستند بلند «سفر سهراب» است که به زندگی و آثار سینماگر فقید ایرانی، سهراب شهیدثالث میپردازد.
این مستند سال گذشته در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شد و مورد استقبال مخاطبان و تحسین منتقدان قرار گرفت.
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:
نظرات کاربران


درخشش مستند «مراد» در جشنواره امریکایی
11 تیر 1401
سرزمین آبها از شبکه مستند پخش میشود
11 تیر 1401خبرهای مشابه

به یاد مهدی آذریزدی برگزار میشود؛ ملاقات با «آن مرد دیگر در را باز نکرد» در خانه هنرمندان ایران
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» روز سهشنبه ۱۴ تیرماه ساعت ۱۸ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، اکران خواهد...

درخشش مستند «مراد» در جشنواره امریکایی
مستند «مراد» برنده تندیس برنز پنجاه و پنجمین دوره جشنواره بین المللی «ورد فست» هیوستون آمریکا...

سرزمین آبها از شبکه مستند پخش میشود
مجموعه مستند ۶ قسمتی «سرزمین آبها» به تهیهکنندگی و کارگردانی مرتضی نصرالهی تولید جدید شبکه مستند سیماست که از شنبه ۱۱ تیر هر هفته پخش...

فیلم های راه یافته به پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز اعلام شدند
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اسامی فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه ی پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز توسط دبیرخانه این جشنواره...

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»
همزمان با سالروز شهادت آیتالله سیدمحمد حسینی بهشتی، نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت» در دسترس علاقهمندان قرار گرفت به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از گروه...

«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید
دور تازه نمایش مستندهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، (اکران حقیقت) از سه شنبه ۱۴ تیرماه شروع میشود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهشمحور درباره نابودی میراثی هزارساله
به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلمهای ورزشی
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالتهای نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموششده تاریخ
امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیهکننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سهشنبه 31 خردادماه و همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران بهصورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...