مستند ما چیزی از مستند جهان، کم ندارد/ گفت و گو با «مجید مظفری»، بازیگر، تهیه کننده و کارگردان

صفحه اصلی > اخبار

مستند ما چیزی از مستند جهان، کم ندارد/ گفت و گو با «مجید مظفری»، بازیگر، تهیه کننده و کارگردان

مستند ما چیزی از مستند جهان، کم ندارد/ گفت و گو با «مجید مظفری»، بازیگر، تهیه کننده و کارگردان
08 شهریور 1398

بازیگر «کشتی آنجلیکا» با انتقاد از رویه توجه متولیان فرهنگی به استفاده از تصاویر مستند در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی گفت نگاه مثبت کمی در میان متولیان فرهنگی ما وجوددارد که این کم‌توجهی‌ها کار هنرمندان را سخت می‌کند.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، مجید مظفری با نیم قرن تجربه بازیگری در نقش‌های متعدد که در امر تهیه‌کنندگی و کارگردانی نیز فعالیت دارد، یکی از دغدغه‌هایش به تصویر کشیدن دیدنی‌ها و جاذبه‌های پایتخت در فیلم‌هایش است.

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اظهار کرد: پخش مستند‌های برگزیده از تلویزیون وقتی خوب است که نگاه جدی ما را به مستند، تغییر ندهد. از آن‌جا که تلویزیون در دسترس‌تر است و بدون هزینه و زحمتی می‌شود مستند‌ها را در آن به تماشا نشست ولی این امر نباید موجب تنزل سلیقه مخاطب و در نتیجه پرداخت قوی مستندساز شود.

وی با تاکید بر این که هرچه مستند سخت‌تر باشد، در شکوفایی کشور موثرتر است، افزود: خوشبختانه ما زمینه‌های طبیعی، صنعتی و گردشگری فراوانی در کشور برای به تصویر کشیدن داریم. صد البته وجود مستندسازان توانمندی که با نگاه خلاقانه می‌توانند به این موضوعات بپردازند را نباید نادیده بگیریم. در کنار هم قرار گرفتن این عناصر می‌تواند مستندهای جذابی را از کشورمان به جهانیان عرضه کند.

مظفری ادامه داد: به اعتقاد من، ما در دهه پنجاه، صنعت فیلم مستند قوی داشتیم و کارگردانان به نامی در تولید و ساخت مستندهای آن زمان نقش موثر و سازنده‌ای داشتند. ساخت مستند برای فیلم ساز آن زمان بسیار جدی بود و بهای بیش‌تری به مستند داده می‌شد اما امروزه با وجود پیشرفت ابزار و داشتن مستندسازهای خوش ذوق و تحصیل کرده، خیلی به این مقوله بها داده نمی‌شود.

این بازیگر که سابقه تهیه کنندگی و کارگردانی نیز دارد، با اشاره به جنبه‌های اقتصادی و صنعتی مستند پرداخت و توضیح داد: نقش مثبت و سازنده مستندها را در معرفی یک کشور نباید ندیده گرفت، یک مستند خوش ساخت می‌تواند انعکاس خوبی را هم در داخل و هم در خارج برای مخاطبان خود داشته باشد. یک فیلمساز خوش ذوق می‌تواند با پرداختن به چشم اندازها و جاذبه‌های گردشگری، نقش موثری در جذب توریست و رونق صنعت گردشگری ایفا کند.

وی با اشاره به سختی‌های مستند و استفاده از تصاویر مستند حتی در فیلم‌های سینمایی و تله فیلم‌ها، بیان کرد: امروز در سینمای جهان استفاده از تصاویر دیدنی‌ها و جذابیت های گردشگری باب شده است ولی متولیان فرهنگی ما مثل میراث فرهنگی یا وزارتخانه‌هایی چون وزارت صنایع، متاسفانه نگاه مثبت کمتری به این قضایا دارند که این کار هنرمندان را سخت می‌کند.

هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون افزود: امروز ما برای تصویربرداری پروژه‌های سینمایی در نقاط دیدنی و شاخص همین تهران با مشکل مواجه هستیم، چه برسد به اینکه بخواهیم از این مکان‌ها مستند بسازیم؛ مثلا بارها پلان‌هایی را در جاهایی چون پل طبیعت، موزه، فرودگاه بین‌المللی، پارک جنگلی یا دریاچه چیتگر طراحی کرده‌ایم ولی آن‌چنان ما را درگیر بروکراسی‌های اداری، نامه‌نگاری و کسب مجوز از ارگان‌های مختلف کردند که در کل قید تصویر برداری در آن مکان زیبا که شاخصه فرهنگی و توریستی داشت را زدیم.

مجید مظفری خاطر نشان کرد: چندی پیش یک کار تلفیقی مستند به همراه موسیقی داشتم که قرار بود تصاویر آن را در پل طبیعت ضبط کنیم. با وجود اینکه مجوزهای مختلفی را کسب کرده بودیم حتی به زاویه تصویر برداری ما هم ایراد گرفتند، بحث امنیتی را پیش کشیدند و آخر سر هم گفتند که برویم و از آن سوی پل تصویر بگیریم!

او به برنامه های مستند دیگر کشورها اشاره کرد و ادامه داد: من یک مستند خارجی را دنبال می‌کنم که در آن با بهانه آشپزی به مناطق مختلفی سفر می‌کنند و جذابیت‌ها و دیدنی‌های کشورشان را به تصویر می‌کشند. اتفاقا ایده‌ای به ذهنم رسید که می‌شود با همین آشپزی منطقه دیدنی قشم، آداب و رسوم، گویش، لباس و پوشش زیبای آن جا را به تصویر کشید ولی افسوس که گرفتن مجوز تصویربرداری در آن مناطق یا منطقه‌های مشابه مانند خارک، عسلویه، مناطق نفتی و … بسیار سخت و با مشکلات زیادی همراه است.

این هنرمند با تاکید بر اینکه «مستند ما چیزی از مستند جهان، کم ندارد» گفت: در حال حاضر ما هم مستندساز خوب داریم و هم امکانات فنی در خور. تنها مشکل ما همین کم لطفی در نگاه مسئولان است که می‌بایست قدری دست هنرمندان و فیلمسازان را باز بگذارند و برخی از ضوابط اداری را تعدیل کنند تا فیلم‌سازان با انرژی بیشتری به خلق اثر از سرزمین‌شان بپردازند.

مجید مظفری که خود از علاقه مندان و دنبال کنندگان فیلم‌های مستند است و گویندگی نریشن چند مستند را در کارنامه کاری خود دارد، در ادامه متذکر شد: به دلیل همین محدودیت‌ها، معمولا مستندسازی و تصویربرداری در برخی مناطق خاص به افراد خاصی که معمولا در آن مناطق کارمند هستند و بیشتر نگاه اداری دارند، معطوف شده است. در نتیجه معمولا فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از این گونه مناطق، تکراری و خلاقیت بصری در آن‌ها کم است که با یک بازنگری می‌توان از ایده‌های خلاق و استعدادهای جوان در معرفی این مکان‌ها بیشتر و بهتر بهره برد.

مجید مظفری

بازیگر فیلم‌های ماندگار «جنگ نفتکش‌ها» و «کشتی آنجلیکا» هم‌چنین ابراز کرد: زمانی عده‌ای نگران پخش سریال‌های نمایش خانگی بودند که با آمدن آن‌ها بیننده سریال‌های تلویزیون کم می‌شود یا اگر تله فیلم ساخته شود دیگر کسی سینما نمی‌رود ولی هر کدام از این‌ها جایگاه خود را دارند. مسلم است که مدیوم تلویزیون با مدیوم سینما متفاوت است ولی هر یک محاسن و معایبی دارند؛ مثلا زمان بندی برای دیدن فیلم در تلویزیون دست ما نیست ولی برای سینما باید خودمان وقت بگذاریم و زمان دیدن فیلم را تعیین کنیم و بهایی بپردازیم.

او در ادامه توضیح داد: چه بسا این اختصاص وقت و هزینه، ارزش دیدن آن فیلم را بیشتر کند یا بالعکس. وقتی فرصتی برای رفتن به سینما نداریم، به راحتی در منزل بتوانیم فیلم دلخواه خود را تماشا کنیم. بنابراین رد یا تایید هریک از این قاب‌ها دلیل بر انتخاب مطلق دیگری نیست ولی بسته به زمان و مکان، هر یک می‌تواند خوبی‌ها و بدی‌های خود را داشته باشد.

مجید مظفری، پخش فیلم‌های مستند را در قاب تلویزیون مثبت دانست و در ادامه گفت: دیدن فیلم‌های مستند در تلویزیون غیر ارادی است و هیچ هزینه‌ای هم ندارد، اما از محسنات پخش مستند‌های برگزیده در سینما هم نباید غافل بود چرا که رویداد‌های بزرگی چون جشنواره فیلم فجر در اعتباربخشی به مستند‌ها می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند و البته از تب و تاب فضای جشنواره و حس فیلم دیدن در آن برهه زمانی و انگیزه بخشی برای مخاطب و در نهایت فیلم ساز، نباید غافل شد.

وی همچنین به تعامل مسئولان و هنرمندان اشاره کرد و در پایان یادآور شد: جشنواره‌ها در هر قالبی می‌توانند بستر مناسبی برای تعامل هنرمندان و مسئولان شهرهای مختلف با یکدیگر باشند. از آنجا که سوژه‌های طبیعی، فرهنگی، صنعتی در شهرهای دیگر متنوع‌تر است، می‌شود همین جشنواره مستند را به آن جا کشاند تا مسئولان و هنرمندان مستند ساز بیشتری، جذب این اتفاق فرهنگی شوند و در تعامل با یکدیگر به ایده‌های جدیدی برسند.

گفتنی است جشنواره تلویزیونی مستند از 15 تیر با پخش مستندهای پذیرفته شده در بخش مسابقه، کار خود را در شبکه مستند آغاز کرده و پخش این آثار تا اواخر شهریورماه ادامه خواهد داشت.

مراسم اختتامیه جشنواره مستند در مهرماه برگزار خواهد شد.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

رقابت 12 مستند در بخش شهید آوینی سینما حقیقت
17 آذر 1401

رقابت 12 مستند در بخش شهید آوینی سینما حقیقت

12 مستند حاضر در سیزدهمین جایزه شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت اعلام شدند. به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، اسامی 12 مستند راه یافته به بخش جایزه...

مستندهای بلند، نیمه بلند و کوتاه پذیرفته شده در بخش ملی سینما حقیقت معرفی شدند
17 آذر 1401

مستندهای بلند، نیمه بلند و کوتاه پذیرفته شده در بخش ملی سینما حقیقت معرفی شدند

اسامی آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه ملی شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت اعلام شد. 16 مستند بلند، 15 مستند نیمه بلند و 20 مستند کوتاه در بخش ملی شانزدهمین...

درهای جشنواره به روی همه سینماگران و مستندسازان باز است
17 آذر 1401

درهای جشنواره به روی همه سینماگران و مستندسازان باز است

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» معتقد است درهای جشنواره به روی همه سینماگران و مستندسازان باز است. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین...

آغاز توزیع کارت اعضای صنوف مستند برای شرکت در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
16 آذر 1401

آغاز توزیع کارت اعضای صنوف مستند برای شرکت در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

نمایندگان صنوف سینمای مستند می‌توانند از پنجشنبه 17 آذرماه، کارت حضور در شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت را دریافت کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری...

مستند «ضیاالدین» درباره کودکیِ کدام شخصیت است؟
16 آذر 1401

مستند «ضیاالدین» درباره کودکیِ کدام شخصیت است؟

مستند ضیاءالدین، حقایقی کمتر شنیده شده از زندگی قرآنی رهبر معظم انقلاب و نقش ایشان در ترویج و نشر قرآن کریم را روایت می‌کند. به گزارش سایت خانه مستند...

مانع تراشی های مافیای فوتبال ایران در مسیر ساخت مستند «رویای مسی»
15 آذر 1401

مانع تراشی های مافیای فوتبال ایران در مسیر ساخت مستند «رویای مسی»

عضو هیات مدیره خانه مستند با اشاره به اینکه برخی از عوامل آموزشگاه‌ها و باشگاه‌های فوتبال با ساخت مستندهایی مثل رویای مسی مخالفت می‌کنند، گفت مافیای فوتبال اجازه ساخت...

برای ساخت مستندهای ورزشی، داستان خوب، مدیر خوب و بودجه خوب نداریم
15 آذر 1401

برای ساخت مستندهای ورزشی، داستان خوب، مدیر خوب و بودجه خوب نداریم

کارگردان مستندهای چیه این فوتبال و آن ده ثانیه گفت: با وجود سابقه‌ای که در ساخت آثار ورزشی دارم هیچ‌گاه نتوانستم با تیم‌های ملی همراه شوم و مستند بسازم؛...

نگاهی به اشتباهات عجیب داوری در فوتبال در مستند «دریبل»
14 آذر 1401

نگاهی به اشتباهات عجیب داوری در فوتبال در مستند «دریبل»

شبکه پرس تی‌ وی با پخش مستند دریبل (Dribble) اشتباهات داوری در بازی‌های جام جهانی فوتبال را زیر ذره‌بین برده است. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل...

پوستر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، رونمایی شد
13 آذر 1401

پوستر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، رونمایی شد

پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت توسط محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مهدی دوایی طراح پوستر و مدیر هنری این دوره رونمایی شد. به گزارش...