ماجرای قرار جمعی مادرها در مستند «مادرانه»/ گفت و گو با «علیرضا باغشنی» کارگردان مستند «مادرانه»

صفحه اصلی > اخبار

ماجرای قرار جمعی مادرها در مستند «مادرانه»/ گفت و گو با «علیرضا باغشنی» کارگردان مستند «مادرانه»

ماجرای قرار جمعی مادرها در مستند «مادرانه»/ گفت و گو با «علیرضا باغشنی» کارگردان مستند «مادرانه»
08 اسفند 1397

علیرضا باغشنی کارگردان مستند «مادرانه» گفت: این مستند با هدف قرار دادن مادران جوان صاحب فرزند و سپس تمامی مادران و دختران به دنبال الگوسازی مادران انقلابی در سطح جامعه است.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، مستند «مادرانه» به کارگردانی علیرضا باغشنی روایتگر تلاش جمعی مادرانی است که دست در دست کودکان خود برنامه‌های جمعی جذاب و بانشاط برای رشد و تربیت فرزندانشان برگزار می‌کنند.

کارگردان این مستند به خبرنگار تسنیم گفت: یکی از فعالیت هایی که علاقمند بودم درباره آن فیلم بسازم فعالیت های خودجوش مردمی است که نه به جایی متصل هستند و نه از جایی خط می گیرند. این افکار در ذهن من بود تا اینکه دوستانی که در حوزه مادری، بحث فرزند و بازی کار می کنند گروه مادرانه را در همین زمینه به من معرفی کردند.

وی افزود: این گروه در تهران حضور دارند و به صورت خودجوش فعالیت های فرهنگی خوبی انجام می دهند. ویژگی این گروه ها این بود که همه اعضای آنها جوان، انقلابی و متدین بودند. نکته مهم اینکه آنها در مورد هویت مادری در حال فعالیت بودند که این هویت تقریبا در جامعه امروز ما فراموش شده است. مادر بودن، دور افتاده و هویت هایی چون دانشجو، دکتر، مهندس، بازیگر بودن و … جای مادر بودن را پر کرده است.

باغشنی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر این بود فعالیت هایی که این مادران انجام می دهند جمعی و گروهی است. کنار هم جمع می شوند و برای مادری کردن با هم همکاری می کنند. البته در کنار این فعالیت ها، آنها زمینه های رشد فرزندان خود را نیز فراهم می کنند.

وی اضافه کرد: کارگردانی مستند «مادرانه» برعهده من بود. اما پشت صحنه این جریان، دوستانی قرار داشتند که در خانه هم بازی، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فعالیت می کنند و آنها بودند که به من در این زمینه کمک های فراوان و بسیار خوبی کردند. کشف اولیه گروه مادران نیز توسط آنها انجام شد.

این کارگردان با ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت های گروه های مادرانه یادآور شد: این گروه ها فعالیت های گسترده و برنامه های مختلفی را برگزار می کنند و من برای حضور در این جلسات از مشهد به تهران آمدم و از آنها خواستم فعالیت ها و اقدامات خود را برای من توضیح دهند.

باغشنی پیرامون پژوهش های انجام شده برای ساخت این مستند اظهار داشت: پژوهش مستند «مادرانه» از آبان ماه سال جاری آغاز شد و بعد از سه هفته در آذرماه وارد مرحله تصویربرداری ساخت آن شدیم. مرحله تصویربرداری 10 روز در تهران طول طول کشید و سپس کار تدوین آن در مشهد انجام شد و پس از 50 روز مستند آماده نمایش شد.

این کارگردان توضیح داد: مستند «مادرانه» پس از نهایی شدن، چهارشنبه اول اسفند ماه در مراسمی در سالن سوره حوزه هنری رونمایی و سپس اکران شد.

مستند مادرانه

این مستندساز با اشاره به سختی های موجود در مسیر تولید «مادرانه» تصریح کرد: یکی از سختی های این کار، حضور من به عنوان یک کارگردان مرد در جمع های زنانه بود که این مشکل یکی از بزرگ ترین مسائل ما در مسیر ساخت این مستند بود که البته به همراه همسر خود در این جمع ها حضور پیدا می کردم تا در نهایت این فیلم را به پایان رساندم.

وی خاطرنشان کرد: این مستند بستر رشد مادر و کودک در کنار یکدیگر را به تصویر کشیده است و آنها باید در کنار هم قرار داشته باشند، کنترل کردن فضایی که 15 خانم به همراه 30 تا 40 کودک در آن حضور داشته باشند کار بسیار سخت و دشواری بود که این موضوع مشکل دیگری در مسیر ساخت این مستند بود. البته خداوند کمک کرد و شاهد بودیم که در جریان ساخت این مستند، مادران و بچه ها خیلی حضور دوربین را احساس نکردند.

این کارگردان اضافه کرد: برای ساخت این مستند با چند گروه مادرانه روبرو بودیم و به دلیل اینکه برای تولید این فیلم محدودیت داشتیم از مادرانه هایی تصویربرداری کردیم که در زمان تصویربرداری ما برنامه و فعالیت شاخصی داشتند.

باغشنی پیرامون جمع آوری نظرات مخاطبان یادآور شد: در حوزه جذب و جمع آوری بازخوردهای مخاطبان سیستم خاصی ندارم ولی از همان برخوردهایی که به صورت حضوری با مخاطبان حاضر در مراسم رونمایی و اکران این مستند در حوزه هنری داشتم این نکته را دریافت کردم که در وهله اول مادران از تماشای این مستند رضایت کامل را داشتند.

وی در ادامه عنوان کرد: از آنجایی نظر عموم مردم اهمیت فراوانی دارد و هدف اصلی من از ساخت مستند «مادرانه» مردم عام جامعه است در نظرسنجی هایی که داشتم مخاطبان نظرات بسیار خوبی راجع به فیلم داشتند و تاثیرات بسیار خوبی را هم از تماشای آن گرفته بودند.

این کارگردان مادران جوان را مخاطبان اصلی این مستند دانست و اظهار داشت: مادران جوان صاحب فرزند کوچک که دغدغه رشد خود و بچه خود را دارند اصلی ترین و مهمترین قشر مورد هدف این فیلم را تشکیل می دهند. اولویت دوم مخاطبان این مستند را تمامی دختران و زنان، حتی آنهایی هم که هنوز ازدواج نکرده اند تشکیل می دهند. ما با این مستند قصد داریم هویت مادری آنها را به این قشر از مردم جامعه یادآوری کنیم. اولویت بعدی خانواده ها و زن وشوهرها هستند تا بتوانند شبیه به این موقعیت های فیلم را درون خانواده های خودشان ایجاد کنند. آخرین اولویت ما مجموعه های خانم ها هستند. زیرا داخل کشور مجموعه های مختلف فرهنگی، دینی و دانشجویی از زنان داریم و می خواهیم به آنها بگوییم که بیایند و جمعی را شبیه مادرانه برای خودشان ایجاد کنند.

باغشنی در پایان تصریح کرد: ساخت مستند «مادرانه» ابتدای راه فعالیت آینده ما در این حوزه است. ما در حوزه مادری و تربیت فرزند برنامه های متعددی را شاهد هستیم اما بحث مادر انقلابی به این شکل در آنها دیده نشده و یا خیلی کم دیده شده است.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

فیلم‌ های راه یافته به پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز اعلام شدند
08 تیر 1401

فیلم‌ های راه یافته به پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز اعلام شدند

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اسامی فیلم‌های راه‌ یافته به بخش مسابقه ی پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز توسط دبیرخانه این جشنواره...

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»
08 تیر 1401

انتشار نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت»

همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی، نسخه کامل مستند «بهشتی برای ملت» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از گروه...

«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید
08 تیر 1401

«انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید

دور تازه نمایش مستندهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، (اکران حقیقت) از سه شنبه ۱۴ تیرماه شروع می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...