دردسرهای مستندسازی در ایران/گفت و گو با کارگردان مستند «از میدان تا میدان»

صفحه اصلی > اخبار

دردسرهای مستندسازی در ایران/گفت و گو با کارگردان مستند «از میدان تا میدان»

دردسرهای مستندسازی در ایران/گفت و گو با کارگردان مستند «از میدان تا میدان»
01 بهمن 1397

در نشست هفته گذشته «رشت؛ شهرِ باران، نگرانِ آینده» مستند «از میدان تا میدان» ساخته علیرضا صادقی‌مقدم نیز برای مدعوین پخش شد.

این مستند، چهارشنبه نوزدهم دی‌ماه همزمان با روز رشت در خانه گفتمان شهر با حضور مشاهیر گیلانی و مسئولان شهری و مدیران بازآفرینی کشور رونمایی شد.

صادقی‌مقدم در گفت‌وگو با «ایرناپلاس» درباره این مستند می‌گوید: ما تولید اثر را از شهریورماه97 شروع کردیم و تا آذرماه نیز تکمیل شد. تقریباً 20 نفر عوامل داشتیم و این فیلم برای حضور در جشنواره ثبت‌نام شده و‌ منتظر اعلام پذیرشش هستیم. «میدان تا میدان » برای مخاطب خاصی ساخته نشده و‌ تقریباً همه اقشار می‌توانند مخاطبش باشند.

وی درباره سوابق کاری خودش این‌چنین می‌گوید: من تقریباً از سال 77 شروع کردم و با احتساب «میدان تا میدان» تا الان تقریباً چهار فیلم مستند ساخته ام و مدت‌هاست که در حوزه برنامه‌سازی تلویزیونی فعالیت دارم.

چرا رشت؟

این کارگردان جوان درباره دلیل انتخاب شهر رشت برای این مستند اضافه می‌کند: من در رشت به دنیا آمدم و بیش از نیمی از عمرم را در رشت زندگی کردم. اصالتاً اهل یکی از محله‌های قدیمی رشت هستم که الان تقریباً از بین رفته و همیشه دغدغه این اتفاق را داشتم و ‌دوست داشتم فیلمی از این اتفاق ناگوار ( تخریب محله‌ها) بسازم که به پیشنهاد و ‌همکاری شرکت بازآفرینی شهری، این اتفاق افتاد.

وی ادامه می‌دهد: شهرها و محله‌ها بخشی از هویت آدم‌ها را تشکیل می‌دهند. وقتی قرار باشد این منبع هویتی تغییر شکل بدهد و به سمتی برود که هیچ سنخیتی با هویت آدم‌ها نداشته باشد، هیچ اسمی جز فاجعه نمی‌شود روی آن گذاشت و چه انگیزه‌ای می‌تواند مهم‌تر از نجات هویت واقعی آدم‌ها باشد؟

مشکلات مستندسازی

صادقی‌مقدم از مشکلات مستندسازی در ایران این‌چنین حرف می‌زند: مستند، ویترین ندارد، سوپراستار ندارد، البته من فقط دارم درباره ایران حرف می‌زنم. در خیلی از کشورهای دنیا مستند بخش مهمی از سینما و تلویزیون را تشکیل می‌دهد. ایران سرشار از سوژه‌های بکر است. مستند و‌ مستندسازی علی رغم هزینه پایینی که برای مدیران کشور دارد، به‌شدت برای آقایان غریبه است و ‌ظاهراً اعتقادی به آن ندارند.

وی در این رابطه ادامه می‌دهد: به نظر من یک مستند خوب می‌تواند مخاطب خاص خودش را داشته باشد، اما واقعاً نمی‌دانم چرا در ایران اجازه رشد به فیلم‌های مستند و سازنده‌های آن‌ها داده نمی‌شود. ما تجربه‌های خوبی در این حوزه داشتیم که متأسفانه ادامه پیدا نکرد. به‌طور مثال، سفرهای دکتر میلانی که از شبکه یک پخش می‌شد، یک مستد روان و‌ کم‌هزینه اما پربیننده بود. اما نهایتاً چه اتفاقی برایش افتاد ؟ جای خودش را به رپرتاژهای قابلمه و ‌کفش راحتی داد! در ایران ظاهراً اعتقادی به مستند وجود ندارد. اما در مورد «میدان تا میدان »، خوشبختانه چون کار تحت حمایت یک شرکت دولتی بود، خیلی سخت نگذشت.

پیشنهاد برای بهتر شدن اوضاع مستندسازی

صادقی‌مقدم در پایان برای تقویت وضعیت مستند پیشنهاداتی نیز دارد: به نظر من بهترین اتفاق این است که اتفاقاتی مثل شبکه مستند و جشنواره سینما حقیقت تقویت بشوند. حتی برای ادارات و‌ سازمان‌ها در سال، یک ردیف بودجه‌ای برای ساخت مستند فاخر تعریف بشود تا مستند خوب، جای برنامه‌های مشارکتی خالی از محتوا را ‌بگیرد. در دهه شصت ما هر هفته‌ منتظر شنبه‌ها می‌ماندیم تا از شبکه دو، مستند ببینیم، اما الان به‌غیر از شبکه مستند، پخش فیلم مستند به حاشیه رفته است. البته تجهیزات، خیلی تأثیری در ساختار مستندهای ایرانی ندارد. عموماً مشکل نبود مستند خوب در کارنامه ایرانی‌ها دو مورد بوده است: اول، نبود افراد خلاق و‌ فرار آن‌ها به سمت سینمای داستانی و دوم، نداشتن تهیه‌کننده تخصصی در حوزه مستند.

جهت اطلاع سریع از آخرین اخبار مستند، به رسانه های اجتماعی خانه مستند بپیوندید:

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

پوستر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، رونمایی شد
13 آذر 1401

پوستر شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، رونمایی شد

پوستر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینما حقیقت توسط محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مهدی دوایی طراح پوستر و مدیر هنری این دوره رونمایی شد. به گزارش...

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!
12 آذر 1401

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!

مهدی صادقی کارگردان مستند بازگشت‌های بزرگ، ضمن اشاره به روایت پیروزی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران در مقابل آمریکا در سال ۹۸،‌ از حسرت تکرار نشدن این اتفاق در جام‌جهانی...

آغاز توزیع کارت رسانه‌ها برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
12 آذر 1401

آغاز توزیع کارت رسانه‌ها برای حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

نمایندگان رسانه‌ها می‌توانند از فردا یکشنبه 13 آذرماه، کارت حضور در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت را دریافت کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری...

کدام شبکه های صدا و سیما، میزبان سینما حقیقت هستند؟
12 آذر 1401

کدام شبکه های صدا و سیما، میزبان سینما حقیقت هستند؟

دو ویژه برنامه در شبکه افق و شبکه چهار سیما هر روز و همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، برنامه ویژه‌ای برای این رویداد دارند. به گزارش سایت خانه...

پردیس سینمایی ملت، به رنگ حقیقت در می آید
12 آذر 1401

پردیس سینمایی ملت، به رنگ حقیقت در می آید

پردیس سینمایی ملت که میزبان برگزاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است، این روزها آماده پذیرایی از مخاطبان این رویداد می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد...

برگزاری هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
12 آذر 1401

برگزاری هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره...

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت
09 آذر 1401

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت

مستند کوتاه روزهای بی‌خبری به سه جشنواره بین‌المللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» در ادامه موفقیت‌های...

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند
08 آذر 1401

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند

اعضای هیات داوران پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد معرفی شدند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، اعضای...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...