مرگ آگاهی، کیفیت حضور است/ گفت و گو با کارگردان مستند «خانه ای برای تو»
مرگ آگاهی، کیفیت حضور است/ گفت و گو با کارگردان مستند «خانه ای برای تو»

تهیهکننده مستند «خانهای برای تو» میگوید: از روزی که «مرگ آگاهی کیفیت حضور است» در این مستند چراغ راهمان شد، این امید بود که همانند یک مساوی در کنار مرگ آگاهی نشسته بود.
«خانهای برای تو» روایت داوود جوان ۳۰ ساله گیلانی است که کمتر از یک سال از ازدواجش میگذرد و در شغلش دچار ورشکستگی شده است. او همزمان متوجه میشود که به سرطان پیشرفتهای دچار شده و در این شرایط برای زندگیاش تصمیمات جدیدی میگیرد.
این مستند به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و تهیهکنندگی مهدی شاهمحمدی در مرکز مستند سوره حوزه هنری تولید شده است.
این مستند در بخش مسابقه ملی سینما حقیقت حضور دارد و امروز دوشنبه ۱۹ آذر ماه ساعت ۱۶ در سالن چهار و جمعه ۲۳ آذرماه در سالن یک پردیس سینمایی چهارسو به نمایش درخواهد آمد.
به همین مناسبت با مهدی شامحمدی، تهیهکننده این مستند به گفتوگو نشستیم تا از چند و چون تولید این مستند باخبر شویم.
ایده خانهای برای تو از کجا آمد و اصلا چرا خانهای برای تو؟
ایده اصلی خانهای برای تو از مرگ آگاهی مرتضی آوینی میآید که دورانی را با همین موضوع مرگآگاهی به عنوان دغدغه ذهنیام پشت سر گذاشته بودم؛ تا آنجایی که به کلام امیرالمومنین برخورد کردم که میفرمودند: مرگ آگاهی، کیفیت حضور است و این کلام از این بزرگوار بر دغدغههای من افزود که به دنبال این موضوع بروم و معمولا این مرگ آگاهی کیفیت حضور است بر کسانی متجلی میشود که میفهمند تا چند روز دیگر بیشتر زنده نیستند.
هدف شما از ساخت این مستند چیست؟
من به دنبال تولید فیلمی بودم که مخاطب و بیننده فیلمم وقتی سالن سینما را ترک میکند، «مرگ آگاهی، کیفیت حضور است» را تجربه کرده باشد.
فرایند تولید این مستند چگونه بود؟
بعد از ساعتها و روزها تأمل با آقای یزدی، مدیر مرکز مستند سوره به این جمعبندی رسیدیم که این پروژه را شروع کنیم که مهدی بخشی مقدم با ساخت مستند موفق «۱۰۶روز بعد» برای ساخت این پروژه استقبال کرد و با بخشی مقدم این کار را آغاز کردیم.
برای شروع کار به چند نفر نیازمند بودیم که مطلع باشند برای چند ماه دیگر از دنیا خواهند رفت تا با این حال و روز بیشتر آشنا شویم. برای همین باید به چند مرکز که بیماران سخت را پذیرش کرده بودند و احتمال مرگشان زیاد بود، ملاقات میکردیم و به سوپروایزرهای بیمارستانهایی که بخش آنکولوژی داشتند، سپردیم تا اینکه از بیمارستان مسیح دانشوری با ماتماس گرفتند و داوود قصه ما را معرفی کردند. البته قصه داوود را همزمان با چند نفر دیگر جلو بردیم، اما بعد از مدتی کوتاه متوجه شدیم که باید قصه پیرامون داوود بچرخد. البته ناگفته نماند که همین روایتی کوتاه از ابتدای این پروژه که خدمتتان گفتم خودش روایتی سنگین و سخت بوده است.
تصویربرداری این مستند چه میزان زمان برد؟
از آغاز تصویربرداری پروژه تا پایان آن ۲۶ ماه به طول انجامید و در این ۲۶ ماه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کردیم اما پشت سر گذاشتن این مشکلات جز با تلاش و سختکوشی دوستانم در عوامل این مستند به دست نمیآمد.
حین تولید، عکسالعمل خانواده داوود با تیم تولید چگونه بود؟
در این مستند ما از عواملی بهره بردیم که هر کدام از آنها در بخش خود بهترینند و در سینما مستند ایران جزو بهترینها به حساب میآیند. در طول این مدت، رفاقت و همدلی فراوانی بین تیم ما و خانواده داوود شکل گرفت که در داوود قصه ما نیز خیلی تاثیر میگذاشت تا جایی که خواهر داوود با ما تماس میگرفت و میگفت چرا شما دیگر پیش داوود نمیآیید؟ چرا که هرقت شما اینجا پیش ما هستید روحیه داوود فوقالعاده خوب میشود. این خبر برای تیم ما یعنی خبر بسیار خوب؛ چرا که ما بار روانی برای خانواده داوود نیستیم و برعکس داوود با بودن ما انرژی و روحیه فراوان میگیرد.
در مدتی که با داوود (سوژه اصلی مستند) و خانوادهاش در ارتباط بودید، مطمئنا تصاویر زیادی را جمعآوری کردید. ملاکتان برای انتخاب تصاویر چه بود؟
ما اتاق فکری برای تیممان داشتیم که دائم با جلسه گذاشتن و راش دیدن کارها نمیگذاشتیم از نقشه راهی که برای خودمان ترسیم کرده بودیم، فاصله بگیریم. برای همین بعد از هر جلسه ضبطمان دو تا سه جلسه اتاق فکر داشتیم تا فاصله از هدف اصلی فیلم نگیریم. البته این تعداد از جلسات در زمان تدوین فیلم خیلی بیشتر میشد تا در بهتر شدن مستند به ما کمک کند.
اگر بخواهید کوتاه «خانهای برای تو» را معرفی کنید چگونه تعریف میکنید؟
بخواهم در یک کلمه یا جمله مستندمان را تعریف کنم مطمئنا آن واژه «امید» است، اما از روزی که «مرگ آگاهی کیفیت حضور است» چراغ راهمان شد در این مستند به جرأت میتوانم بگویم که این امید بود که همانند یک مساوی در کنار مرگ آگاهی نشسته بود.
این تجربه را ادامه خواهید داد؟
قرارمان بود که یک سه گانه سرطان بسازم که اولینش را با لقمان خالدی «فصل هرس» را ساختیم. دومین کار را قرار بود با مرتضی پایهشناس بسازم که با این پروژه سرطان و مرگآگاهی گره خورد و مطمئنا سومین اثر این سه گانه را با کمک حوزه هنری خواهم ساخت.
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:
نظرات کاربران

نقد و بررسی مستندهای جشنواره عمار در «راه نما»
10 مرداد 1401
«پاتوق مستند» راه اندازی شد
10 مرداد 1401
«شرح شوق»، عاشقانه هایی درباره محرم
10 مرداد 1401خبرهای مشابه

فراخوان شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» منتشر شد
مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت را آذرماه ۱۴۰۱ به صورت حضوری و همچنین نمایش برخط (آنلاین) به شکل رقابتی...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهشمحور درباره نابودی میراثی هزارساله
به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلمهای ورزشی
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالتهای نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموششده تاریخ
امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیهکننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سهشنبه 31 خردادماه و همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران بهصورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیهکنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجاتدهنده
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوهای بینالمللی است/ آرشیوهای کمتر دیده شده در «کمیته»
عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیهکنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» بهصورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعهای که مولد نیست نمیتواند روی سینمای امید کار کند
مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعهای که مولد نیست نمیتواند روی سینمای امید کار کند....