جشنواره تلویزیونی مستند، فرصتی برای معرفی مستندسازان جدید و ایده های بکر است/ گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان و مستندساز

صفحه اصلی > اخبار

جشنواره تلویزیونی مستند، فرصتی برای معرفی مستندسازان جدید و ایده های بکر است/ گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان و مستندساز

جشنواره تلویزیونی مستند، فرصتی برای معرفی مستندسازان جدید و ایده های بکر است/ گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان و مستندساز
28 آبان 1397

غفاری معتقد است که جشنواره تلویزیونی مستند، مستندسازان جدید و ایده‌های بکر را معرفی می‌کند.

محمود غفاری با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: بزرگ ترین حُسن برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند این است که امکان دارد از این جشنواره مستندسازان جدیدی بیرون بیایند؛ زیرا مستندهایی در این جشنواره نمایش داده می شود که در شرایط عادی امکان دیده شدن ندارند.

وی ادامه داد: جشنواره‌های دیگر معمولاً سلیقه‌ای اعمال می کنند، استانداردی دارند و بحث هنری، فرهیختگی و حرفه ای بودن را دنبال می‌کنند؛ اما تلویزیون با اغماض این مباحث را دنبال می کند، چون مخاطب عمومی دارد.

این مستندساز با بیان اینکه تلویزیون متعلق به همه مردم ایران است، تاکید کرد: همه فیلمسازان ایران حق دارند فیلم هایشان را در تلویزیون نمایش دهند. ممکن است داخل این مستندها، چند مستند ببینیم که امکان نمایش در جشنواره های دیگر را نداشته باشند و این جشنواره بستری را فراهم کرده تا مستندسازان خوب از آن معرفی شوند.

وی گفت: نکته قابل توجه در جشنواره تلویزیونی مستند این است که در آن تعدادی مستند نمایش داده می شوند که یا فیلمسازان آماتور ساخته‌اند یا فیلمسازان تلویزیون و یا کسانی که جزو مستندسازان حرفه ای محسوب نمی شوند؛ اما این مستندها به شدت ایده های جذابی دارند و گاهی خلاقیتی در آنها دیده می شود که در مستندهای دیگر اتفاق نمی افتد؛ به همین دلیل است که من با برگزاری این جشنواره موافقم و آن را دنبال می کردم.

کارگردان«این یک رویاست» با بیان اینکه گاهی تکرار برخی از فیلم ها را هم نگاه می کرد، تاکید کرد: من از آن دسته مخاطبان نیستم که در رای گیری ها و نظرسنجی های تلویزیون به غیر از برنامه90 شرکت کنم اما در مورد این جشنواره فکر می کردم فلان فیلمساز واقعا حقش هست که دیده شود؛ بنابراین در نظرسنجی شرکت می کردم.

غفاری با اشاره به اینکه متفاوت بودن این جشنواره به خاطر نمایش فیلم های آماتوری است، گفت: اصلا قرار نیست این جشنواره با فیلم های فیلمسازان حرفه ای شکل بگیرد و برای من که تماشای فیلم های آماتوری جذاب تر بود.

وی درباره حضور فیلمسازان حرفه ای تر در این جشنواره نیز عنوان کرد: اصلا لزومی به شرکت فیلمسازان حرفه ای در این جشنواره نیست؛ اما اگر هر جشنواره ای جایزه مالی خوبی بگذارد، می تواند فیلمسازان حرفه ای را هم جذب کند.

غفاری خاطرنشان کرد: در جشنواره تلویزیونی مستند، مستندهایی در مورد اعتیاد دیدم که بسیار غافلگیرم کرد و اصلا فکر نمی کردم چنین مستندهایی اجازه نمایش از تلویزیون بگیرند.

وی با بیان اینکه جشنواره تلویزیونی باید روندش را حفظ کند، گفت: بهتر است شبکه مستند همان مستندهای بِکر فیلمسازان شهرستانی یا حتی تهران را نمایش دهد. چون این فیلم ها هستند که در جاهای دیگر دیده نمی شوند، در حالی که حائز اهمیت و دارای ارزش های بسیار خوب هستند وگرنه اگر فیلم های دیگری نمایش دهد، کسی دنبالش نمی کند. زیرا فیلم های حرفه ای را می شود بعدها در جشنواره های مختلفی دید یا دی وی دی آن را تهیه کرد؛ اما این نوع فیلم ها که در جشنواره تلویزیونی مستند نمایش داده می شود را در جای دیگری نمی توان پیدا کرد.

غفاری گفت: این جشنواره روند خوبی دارد؛ اما شما وقتی وارد جشنواره سینما حقیقت می شوید به شما بروشور یا کاتالوگی می دهند که خلاصه‌ای از فیلم ها یا زمان پخش و سالن نمایش در آن چاپ شده است. بهتر است اطلاع رسانی جشنواره مستند کمی بهتر شود تا بتوانیم از این ظرفیت برای دیدن فیلم ها استفاده کنیم.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

اکران آنلاین میزان مخاطبان مستند را افزایش داد
19 مرداد 1401

اکران آنلاین میزان مخاطبان مستند را افزایش داد

در این دوران که به نوعی بیماری کرونا کمتر شده است باید مثل گذشته فیلم بسازیم و فیلم‌هایمان را به جشنواره سینما حقیقت برسانیم. به گزارش سایت خانه مستند...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
25 خرداد 1401

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند
24 خرداد 1401

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند

مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند....