خانه مستند

خانه ای برای مستند و مستندسازان | تماشا و دانلود مستند

صفحه اصلی > اخبار
جشنواره مستند نباید فقط مثبت ها را نشان دهد/ یادداشتی از محسن استادعلی، مستندساز و کارگردان
21 آبان 1397

جشنواره مستند نباید فقط مثبت ها را نشان دهد/ یادداشتی از محسن استادعلی، مستندساز و کارگردان

استادعلی معتقد است که در جشنواره‌ها اگر قرار باشد، شرایط به سمت انتخاب فیلم‌هایی برود که فقط موقعیت‌های مثبت را نشان می‌دهند، حضور فیلمسازان حرفه‌ای یا فیلمسازانی که حرفی برای گفتن دارند را کمرنگ می‌کند.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایلنا، محسن استادعلی (مستندساز و کارگردان) طی یادداشتی به برگزاری جشنواره فیلم‌های مستند تلویزیونی واکنش نشان داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

با قاطعیت می‌توان گفت داوری‌های جشنواره تلویزیونی مستند، نقش بسزایی در الگوسازی برای فیلمسازان مستند و همچنین اعتبار بخشیدن به جایزه و حضور فیلمسازان حرفه‌ای دارد. اگر جشنواره به سمتی برود که تنها فیلم‌هایی که موقعیت‌های مثبت را نمایش می‌دهند در آن پذیرفته شوند، حضور فیلمسازان حرفه‌ای کمرنگ‌تر خواهد شد.

فکر می‌کنم زمانی می‌توانیم درباره جایگاه جشنواره تلویزیونی مستند، ارزیابی درستی داشته باشیم که حداقل سه سال از برگزاری این جشنواره بگذرد. زیرا سال گذشته که جشنواره به شکل فصلی برگزار می‌شد و امسال که قرار شده سالانه برگزار شود، بسیاری در جریان برگزاری این جشنواره نیستند و باید اطلاع رسانی‌ها بیشتر شود.

چیزی که در مورد این جشنواره باید به آن توجه داشت اطلاع رسانی و آگاه کردن مستندسازان از حضور چنین جشنواره‌ای است. باید اطلاع رسانی درباره این جشنواره کمی بیشتر شود تا هم مخاطبان و هم مستندسازان در جریان برگزاری این جشنواره قرار بگیرند. چون وقتی شنیده می‌شود جشنواره‌ای در تلویزیون برگزار می‌شود، اولین فکری که به ذهن می‌آید این است که برای آثار تولید شده در تلویزیون جشنواره برگزار شده و قرار نیست اثری خارج از تلویزیون در این رقابت حضور داشته باشد. بنابراین فراخوان جشنواره باید به شکلی اطلاع رسانی شود که این موضوع برای مستندسازان قابل فهم شود.

جایزه مردمی در این جشنواره نقش مهمی ایفا می‌کند زیرا مردم از سراسر کشور در این رأی گیری مشارکت دارند. با این حال اگر بحث ممیزی را فاکتور بگیریم با توجه به شرایط سخت تلویزیون که می دانم شبکه مستند تمام تلاشش را کرده تا کمی فضا را از قبل بازتر کند، احساس می‌کنم باید بعد از دو، سه سال از برگزاری این جشنواره را قضاوت کنیم. در این صورت است که می‌شود، نتیجه برگزاری این جشنواره را دید و متوجه شد که جایگاه جشنواره تلویزیونی مستند کجاست و به چه سمت و سویی می‌رود.

نمایش آثار مستندسازان شهرهای دیگر قطعاً بر روند مستندسازی تاثیرگذار است. برای هر فیلمسازی مهم است که فیلمش نمایش داده شود حال اگر این نمایش به شکل گسترده‌تری باشد و در قاب تلویزیون نمایش داده شود، اتفاق بسیار بهتری است. حال اگر این فیلمساز، فیلم اولی هم باشد که برایش همین موضوع یک موفقیت محسوب می‌شود.

قدم بعدی برای فیلمساز، گرفتن جایزه است. در واقع جشنواره‌ها به شکل کلی با داوری‌هایشان به نوعی الگوسازی می‌کنند. اگر این الگوسازی‌ها موفق باشد، هم برای فیلم سازی که جایزه می‌گیرد یک موفقیت محسوب می‌شود و هم برای فیلم سازانی که متوجه می‌شوند چه فیلم‌هایی به عنوان الگو دیده می‌شوند. اگر غیر از این باشد نه برای فیلمساز خوب است و نه کسانی که رهرو این ماجرا هستند. هیچ جشنواره‌ای از این قاعده مستثنی نیست.

باید بپذیریم که همواره سر راه فیلمسازان مستقل، موانعی وجود دارد. یعنی ذات سینمای مستند ایجاد می‌کند که حقایق بازگویی شود و برخی از این حقایق، نقدی را بر فضاهای موجود وارد می‌کنند. اگر قرار باشد، شرایط به سمت انتخاب فیلم‌هایی برود که فقط موقعیت‌های مثبت را نشان می‌دهند، حضور فیلم سازان حرفه‌ای یا فیلمسازانی که حرفی برای گفتن دارند را کمرنگ می‌کند.

اما باید بدانیم که با در پیش گرفتن چنین روندی که تاکنون هم دور از آن عمل نشده، باعث شده‌ایم شبکه‌های برون مرزی تأمین شوند. بدون اینکه توجه کنیم جای این نوع فیلم‌ها در تلویزیون خودمان است. همین موضوع موجب ریزش مخاطبان تلویزیون شده و باید در یک شرایط برابر به همه آدم‌ها فرصت حضور دهیم و پذیرش دیدگاه‌ها و نظرات مختلف را داشته باشیم.

ایجاد کردن چنین فضایی سخت و پیچیده است اما اگر چنین فضایی در جشنواره تلویزیونی مستند ایجاد شود، طراوات خاصی پیدا می‌کنند. در این صورت همه فیلم سازان حوزه مستند علاقمند می‌شوند در این جشنواره شرکت کنند، چراکه هر فیلمسازی دوست دارد، فیلمش در وهله اول از تلویزیون کشور خودش و در سرزمین خودش نمایش داده شود. داشتن آیین نامه ثابت، زمان برگزاری مشخص و تداوم برگزاری باعث می‌شود تا یک جشنواره در تقویم فرهنگی سالانه فیلمسازان برای خودش جایی باز کند. یعنی فیلمساز می‌داند که جشنواره‌ای وجود دارد که می‌تواند فیلمش را برای آن ارسال کند.

در هر جشنواره فیلم‌ها در یک یا دو سالن و در دوره زمانی محدودی برای مخاطبان محدودی به نمایش درمی‌آیند. در تلویزیون گستردگی مخاطب بیشتر است. اگر این جشنواره تداوم درستی داشته باشد، تاثیرش بر فضای کلی مستند ما این می‌شود که فیلم‌های مختلف با در نظر گرفتن انواع سوژه، ژانر و مخاطب فرصت نمایش پیدا می‌کنند و این موضوع به چرخه تولید کمک می‌کند. به اینکه ذائقه مخاطبان را براساس رأی گیری مردمی سنجیده شود تا فیلمسازان بدانند فیلم‌ها باید به چه سمت و سویی برود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم
22 آذر 1400

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم

حبیب الله والی‌نژاد در مراسم بزرگداشتش در پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: اگر اعتماد شهید آوینی نبود شاید من هیچ وقت خطر نمی‌کردم. ولی ایشان پای کارهای من ایستاد...

تلویزیون، جایگاهی برای بیشتر دیده شدن مستند/گفتگو با مدیر شبکه مستند
21 آذر 1400

تلویزیون، جایگاهی برای بیشتر دیده شدن مستند/گفتگو با مدیر شبکه مستند

محسن یزدی، مدیر شبکه مستند با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینما حقیقت» گفت: «سینماحقیقت» به جهت اعتبار بین مستندسازان با فاصله از دیگر جشنواره‌های حوزه مستند بالاتر قرار گرفته...

بزرگداشت پرشور «ارد عطارپور» در سینما حقیقت پانزدهم
20 آذر 1400

بزرگداشت پرشور «ارد عطارپور» در سینما حقیقت پانزدهم

استقبال مستندسازان و دوستداران سینمای مستند از مراسم بزرگداشت ارد عطارپور به پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گرما...

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون
19 آذر 1400

مستند «ریتم کند»، روایتی جدید از سندروم داون

مستند «ریتم کند» به مسائل بیماران مبتلا به سندروم داون از منظری تازه و متفاوت نگاه کرده...

مروری بر جوایز و افتخارات خانه مستند در ادوار جشنواره سینما حقیقت
19 آذر 1400

مروری بر جوایز و افتخارات خانه مستند در ادوار جشنواره سینما حقیقت

خانه مستند در ادوار مختلف سینما حقیقت، حضوری درخشان و پررنگ داشته که در ادامه به فهرستی از جوایز و افتخارات کسب شده در دوره های مختلف جشنواره، پرداخته شده...

«ننه مخمل» علیه «ننه مخمل»/ گفت و گو با امیرحسین خلیل زاده، کارگردان
18 آذر 1400

«ننه مخمل» علیه «ننه مخمل»/ گفت و گو با امیرحسین خلیل زاده، کارگردان

کارگردان مستند «ننه مخمل» معتقد است که گاهی سوژه در مستند علیه خود عمل...

چرا این گروه چریکی را کسی نمی شناسد؟ / «دستمال سرخ‌ ها» یا طرفداران پرسپولیس!
04 مهر 1400

چرا این گروه چریکی را کسی نمی شناسد؟ / «دستمال سرخ‌ ها» یا طرفداران پرسپولیس!

محسن تیموری، گردآورنده خاطرات گروه «دستمال سرخ‌ها» می‌گوید زمانی که از کسی می‌پرسیم «دستمال سرخ‌ها» را می‌شناسید می‌گویند همان طرفداران پرسپولیس...

اینجا فقط برای تشریح جنازه‌ها نیست!/ در پزشکی قانونی چه می‌گذرد؟
20 شهریور 1400

اینجا فقط برای تشریح جنازه‌ها نیست!/ در پزشکی قانونی چه می‌گذرد؟

حسین فریدون جاه کارگردان مستند سینمایی «کاشف» که به معرفی سازمان پزشکی قانونی پرداخته است، به ارایه توضیحاتی درباره این مستند...

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟
20 شهریور 1400

درآمدزایی اولویت ما نیست/ چرا «خانه مستند» سراغ اکران آنلاین آثارش رفت؟

چندی پیش خبری مبنی بر آغاز به کار اکران آنلاین سایت خانه مستند منتشر شد که مستند سینمایی «کاشف» به کارگردانی حسین فریدون‌جاه و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر نخستین مستند حاضر در این اکران بود. پیش از این خانه مستند تولیدات خود را از طریق پلتفرم‌های دیگر به اکران آنلاین درمی‌آورد. درباره این اتفاق با مهدی مطهر مدیر خانه مستند گفتگویی...

قاتل و مقتول شدن از هیچ کسی دور نیست/ گفتگو با محمدحسین حیدری، کارگردان مستند «مهین»
23 مرداد 1400

قاتل و مقتول شدن از هیچ کسی دور نیست/ گفتگو با محمدحسین حیدری، کارگردان مستند «مهین»

- مستند با بازسازی صحنه‌ها و راش‌هایی از صحنه بازجویی و بازسازی صحنه قتل توسط مهین قدیری، مخاطب را با وقوع جنایت و چگونگی قتل‌ها آشنا می‌کند و آن‌طور که کارگردان تأکید دارد در پی کشف این معماست که چطور مادری تبدیل به قاتل سریالی شده...

قصد تخریب میرحسین موسوی یا بزرگ‌ نمایی آیت‌ الله خامنه‌ای را نداشتیم / گفتگو با عوامل مستند «امتحان»
22 تیر 1400

قصد تخریب میرحسین موسوی یا بزرگ‌ نمایی آیت‌ الله خامنه‌ای را نداشتیم / گفتگو با عوامل مستند «امتحان»

در این فیلم ما اشاره داریم که در آن زمان امام به عنوان رهبر مسائلی را می‌دیدند که رئیس جمهور و نخست وزیر نمی‌توانستند آن را ببینند و کل حرف فیلم همین است که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور وقت از امتحانی که در آن در مقابل حرف‌های امام قرار گرفتند، سربلند بیرون...

«امتحان» ارتباطی با میرحسین موسوی ندارد/ گفتگو با عوامل مستند «امتحان»
22 تیر 1400

«امتحان» ارتباطی با میرحسین موسوی ندارد/ گفتگو با عوامل مستند «امتحان»

کارگردان مستند «امتحان» با بیان اینکه مستندش ارتباطی به شخصیت میرحسین موسوی ندارد گفت: پیش از تولید فیلم، با پژوهشگران و تاریخ‌دانان مشورت کردیم و به ما گفتند موضوع مستند شما ارتباطی به وقایع سال ۸۸ ندارد. بنابراین تلاش کردیم سمت آن...