جشنواره مستند نباید فقط مثبت ها را نشان دهد/ یادداشتی از محسن استادعلی، مستندساز و کارگردان
جشنواره مستند نباید فقط مثبت ها را نشان دهد/ یادداشتی از محسن استادعلی، مستندساز و کارگردان

استادعلی معتقد است که در جشنوارهها اگر قرار باشد، شرایط به سمت انتخاب فیلمهایی برود که فقط موقعیتهای مثبت را نشان میدهند، حضور فیلمسازان حرفهای یا فیلمسازانی که حرفی برای گفتن دارند را کمرنگ میکند.
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ایلنا، محسن استادعلی (مستندساز و کارگردان) طی یادداشتی به برگزاری جشنواره فیلمهای مستند تلویزیونی واکنش نشان داد.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
با قاطعیت میتوان گفت داوریهای جشنواره تلویزیونی مستند، نقش بسزایی در الگوسازی برای فیلمسازان مستند و همچنین اعتبار بخشیدن به جایزه و حضور فیلمسازان حرفهای دارد. اگر جشنواره به سمتی برود که تنها فیلمهایی که موقعیتهای مثبت را نمایش میدهند در آن پذیرفته شوند، حضور فیلمسازان حرفهای کمرنگتر خواهد شد.
فکر میکنم زمانی میتوانیم درباره جایگاه جشنواره تلویزیونی مستند، ارزیابی درستی داشته باشیم که حداقل سه سال از برگزاری این جشنواره بگذرد. زیرا سال گذشته که جشنواره به شکل فصلی برگزار میشد و امسال که قرار شده سالانه برگزار شود، بسیاری در جریان برگزاری این جشنواره نیستند و باید اطلاع رسانیها بیشتر شود.
چیزی که در مورد این جشنواره باید به آن توجه داشت اطلاع رسانی و آگاه کردن مستندسازان از حضور چنین جشنوارهای است. باید اطلاع رسانی درباره این جشنواره کمی بیشتر شود تا هم مخاطبان و هم مستندسازان در جریان برگزاری این جشنواره قرار بگیرند. چون وقتی شنیده میشود جشنوارهای در تلویزیون برگزار میشود، اولین فکری که به ذهن میآید این است که برای آثار تولید شده در تلویزیون جشنواره برگزار شده و قرار نیست اثری خارج از تلویزیون در این رقابت حضور داشته باشد. بنابراین فراخوان جشنواره باید به شکلی اطلاع رسانی شود که این موضوع برای مستندسازان قابل فهم شود.
جایزه مردمی در این جشنواره نقش مهمی ایفا میکند زیرا مردم از سراسر کشور در این رأی گیری مشارکت دارند. با این حال اگر بحث ممیزی را فاکتور بگیریم با توجه به شرایط سخت تلویزیون که می دانم شبکه مستند تمام تلاشش را کرده تا کمی فضا را از قبل بازتر کند، احساس میکنم باید بعد از دو، سه سال از برگزاری این جشنواره را قضاوت کنیم. در این صورت است که میشود، نتیجه برگزاری این جشنواره را دید و متوجه شد که جایگاه جشنواره تلویزیونی مستند کجاست و به چه سمت و سویی میرود.
نمایش آثار مستندسازان شهرهای دیگر قطعاً بر روند مستندسازی تاثیرگذار است. برای هر فیلمسازی مهم است که فیلمش نمایش داده شود حال اگر این نمایش به شکل گستردهتری باشد و در قاب تلویزیون نمایش داده شود، اتفاق بسیار بهتری است. حال اگر این فیلمساز، فیلم اولی هم باشد که برایش همین موضوع یک موفقیت محسوب میشود.
قدم بعدی برای فیلمساز، گرفتن جایزه است. در واقع جشنوارهها به شکل کلی با داوریهایشان به نوعی الگوسازی میکنند. اگر این الگوسازیها موفق باشد، هم برای فیلم سازی که جایزه میگیرد یک موفقیت محسوب میشود و هم برای فیلم سازانی که متوجه میشوند چه فیلمهایی به عنوان الگو دیده میشوند. اگر غیر از این باشد نه برای فیلمساز خوب است و نه کسانی که رهرو این ماجرا هستند. هیچ جشنوارهای از این قاعده مستثنی نیست.
باید بپذیریم که همواره سر راه فیلمسازان مستقل، موانعی وجود دارد. یعنی ذات سینمای مستند ایجاد میکند که حقایق بازگویی شود و برخی از این حقایق، نقدی را بر فضاهای موجود وارد میکنند. اگر قرار باشد، شرایط به سمت انتخاب فیلمهایی برود که فقط موقعیتهای مثبت را نشان میدهند، حضور فیلم سازان حرفهای یا فیلمسازانی که حرفی برای گفتن دارند را کمرنگ میکند.
اما باید بدانیم که با در پیش گرفتن چنین روندی که تاکنون هم دور از آن عمل نشده، باعث شدهایم شبکههای برون مرزی تأمین شوند. بدون اینکه توجه کنیم جای این نوع فیلمها در تلویزیون خودمان است. همین موضوع موجب ریزش مخاطبان تلویزیون شده و باید در یک شرایط برابر به همه آدمها فرصت حضور دهیم و پذیرش دیدگاهها و نظرات مختلف را داشته باشیم.
ایجاد کردن چنین فضایی سخت و پیچیده است اما اگر چنین فضایی در جشنواره تلویزیونی مستند ایجاد شود، طراوات خاصی پیدا میکنند. در این صورت همه فیلم سازان حوزه مستند علاقمند میشوند در این جشنواره شرکت کنند، چراکه هر فیلمسازی دوست دارد، فیلمش در وهله اول از تلویزیون کشور خودش و در سرزمین خودش نمایش داده شود. داشتن آیین نامه ثابت، زمان برگزاری مشخص و تداوم برگزاری باعث میشود تا یک جشنواره در تقویم فرهنگی سالانه فیلمسازان برای خودش جایی باز کند. یعنی فیلمساز میداند که جشنوارهای وجود دارد که میتواند فیلمش را برای آن ارسال کند.
در هر جشنواره فیلمها در یک یا دو سالن و در دوره زمانی محدودی برای مخاطبان محدودی به نمایش درمیآیند. در تلویزیون گستردگی مخاطب بیشتر است. اگر این جشنواره تداوم درستی داشته باشد، تاثیرش بر فضای کلی مستند ما این میشود که فیلمهای مختلف با در نظر گرفتن انواع سوژه، ژانر و مخاطب فرصت نمایش پیدا میکنند و این موضوع به چرخه تولید کمک میکند. به اینکه ذائقه مخاطبان را براساس رأی گیری مردمی سنجیده شود تا فیلمسازان بدانند فیلمها باید به چه سمت و سویی برود.
برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:
نظرات کاربران

نقد و بررسی مستندهای جشنواره عمار در «راه نما»
10 مرداد 1401
«پاتوق مستند» راه اندازی شد
10 مرداد 1401
«شرح شوق»، عاشقانه هایی درباره محرم
10 مرداد 1401خبرهای مشابه

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهشمحور درباره نابودی میراثی هزارساله
به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلمهای ورزشی
به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالتهای نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموششده تاریخ
امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیهکننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سهشنبه 31 خردادماه و همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران بهصورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیهکنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجاتدهنده
به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجهای و تهیهکنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوهای بینالمللی است/ آرشیوهای کمتر دیده شده در «کمیته»
عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیهکنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» بهصورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعهای که مولد نیست نمیتواند روی سینمای امید کار کند
مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعهای که مولد نیست نمیتواند روی سینمای امید کار کند....

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی میکنم بخشی از یک رویداد را از دید آدمها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجهگیری کار را برعهده...