از چند نفر تا میلیون ها نفر در جشنواره تلویزیونی مستند/ گفت و گو با «حجت طاهری»، کارگردان مستند «زندگی در خورموسی»

صفحه اصلی > اخبار

از چند نفر تا میلیون ها نفر در جشنواره تلویزیونی مستند/ گفت و گو با «حجت طاهری»، کارگردان مستند «زندگی در خورموسی»

از چند نفر تا میلیون ها نفر در جشنواره تلویزیونی مستند/ گفت و گو با «حجت طاهری»، کارگردان مستند «زندگی در خورموسی»
14 آبان 1397

کارگردان مستند «زندگی در خور موسی» که در بخش آثار نیمه‌بلند جشنواره تلویزیونی مستند برگزیده شده، معتقد است: نمایش فیلم‌های مستند در تلویزیون می‌تواند تعداد اندک تماشاگران این آثار را از یک جمعیت چند نفره به جمعیت میلیونی برساند.

حجت طاهری درباره اهمیت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند به سوره سینما گفت: در ایران، سینما رفتن به قشر خاص و نسبتا محدودی خلاصه می شود. در بین علاقه مندان به سینما، تعداد اندکی علاقمند به سینمای هنری و جدی هستند و در بین این تعداد اندک، افراد بسیار محدودتری در جشنواره ها، اکران های پراکنده و در سالن های کوچک بیننده فیلم های مستند می شوند. نمایش فیلم های مستند از تلویزیون می تواند تعداد اندک تماشاگران این سینما را از یک جمعیت چند نفره به جمعیت میلیونی برساند.

وی ادامه داد: هر چند نمی شود مخاطبان خاص سینمای مستند را با عده ای از مردم که برداشتشان از سینمای مستند، فقط فیلم های حیات وحش و مستندهای تلویزیونی است مقایسه کرد، ولی باید با نمایش گونه های مختلف سینمای مستند، برای آگاهی و ارتقای سطح سلیقه مردم تلاش کرد.

طاهری درباره نمایش فیلم های مستند از تلویزیون برای اولین بار گفت: در سینمای دنیا هم درست یا غلط مرسوم است که فیلم ها به ترتیب خاصی نمایش داده می شوند. بعضی جشنواره های معتبر، اکران نشدن فیلم برای شرکت در جشنواره را ضروری می دانند. و قانونی وجود دارد که بهتر است اولین نمایش هر فیلم، تا حد توان در جشنواره های اسم و رسم دار باشند و برای نمایش خارج از جشنواره هم اولویت اول منتقدان سینما، بعد سینما دوستان و بعد بینندگان دیگر هستند.

وی تاکید کرد: اگر این قواعد بازی که مخصوصا در مورد سینمای داستانی و در بحث فروش بسیار تاثیرگذار است، وجود نداشت، برای صاحبان اثر تفاوت چندانی نداشت که اولین نمایش فیلم آن ها در کجا باشد. البته در مورد سینمای غیر تجاری مستند، اوضاع اینقدر پیچیده نیست. پخش فیلم در تلویزیون با داشتن میلیون ها بیننده مزیت بسیار بزرگ برای سازندگان آن محسوب می شود ولی با شرایط گفته شده، اینکه اولین نمایش فیلم در تلویزیون باشد، چندان برایشان وسوسه کننده نیست.

کارگردان مستند «زندگی در خور موسی» درباره مستندهایی که از تلویزیون پخش می شوند، بیان کرد: متاسفانه هر چند جشنواره تلویزیونی مستند با اندکی اغماض از کنار بعضی خطوط قرمز تلویزیون گذشته است ولی این اندک اغماض، برای حضور حداکثری سینماگران مستند اجتماعی کافی نیست.

وی ادامه داد: اگر به موضوعات متنوع تری پرداخته شود، اگر فیلم ها آیینه واقعی جامعه باشند و اگر فیلمسازان حرفه ای به کار گرفته شوند، وضعیت مستندهای تلویزیون می تواند بهتر از این هم باشد.

طاهری درباره اهمیت تداوم و برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند گفت: در کنار فیلمسازان بزرگ و فیلم های خوب (و گاهی ارزش جوایز) که به یک جشنواره اعتبار می دهند، استمرار و نظم یک جشنواره هم بسیار مهم است. در حال حاضر قدیمی ترین جشنواره فیلم ایران که تقریبا به صورت منظم هم برگزار می شود تنها به خاطر نداشتن نظم در برگزاری جشنواره، از اعتباری که شایسته آن است محروم است.

وی با بیان اینکه هیچکس به بی نظمی علاقه ای ندارد، گفت: علاوه بر اینکه فیلمسازان مستند ایران به خاطر شرایط مختلف به شرکت در جشنواره ها عادت می کنند. همه می دانند جشنواره فیلم کوتاه تهران، حقیقت و جشنواره فجر در چه تاریخی برگزار می شود. نظم و استمرار در برگزاری یک جشنواره به جز ویژگی های مثبت عملی، ذهنیت مثبتی روی شرکت کنندگان و اقبال آن ها در شرکت در جشنواره دارد. چون آن ها در ذهنشان، نسبت مستقیمی بین نظم و استمرار یک جشنواره با اعتبار آن دارند.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
25 خرداد 1401

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند
24 خرداد 1401

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند

مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند....

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد
24 خرداد 1401

عادل انیسی:به خانه مستند مدیون هستم/ «پدر، پسر، گلوله» اتفاقی ساخته شد

کارگردان مستند «پدر، پسر، گلوله» تاکید کرد که سعی می‌کنم بخشی از یک رویداد را از دید آدم‌ها بیان کنم و قضاوت درباره سوژه یا نتیجه‌گیری کار را برعهده...