از چند نفر تا میلیون ها نفر در جشنواره تلویزیونی مستند/ گفت و گو با «حجت طاهری»، کارگردان مستند «زندگی در خورموسی»

صفحه اصلی > اخبار

از چند نفر تا میلیون ها نفر در جشنواره تلویزیونی مستند/ گفت و گو با «حجت طاهری»، کارگردان مستند «زندگی در خورموسی»

از چند نفر تا میلیون ها نفر در جشنواره تلویزیونی مستند/ گفت و گو با «حجت طاهری»، کارگردان مستند «زندگی در خورموسی»
14 آبان 1397

کارگردان مستند «زندگی در خور موسی» که در بخش آثار نیمه‌بلند جشنواره تلویزیونی مستند برگزیده شده، معتقد است: نمایش فیلم‌های مستند در تلویزیون می‌تواند تعداد اندک تماشاگران این آثار را از یک جمعیت چند نفره به جمعیت میلیونی برساند.

حجت طاهری درباره اهمیت برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند به سوره سینما گفت: در ایران، سینما رفتن به قشر خاص و نسبتا محدودی خلاصه می شود. در بین علاقه مندان به سینما، تعداد اندکی علاقمند به سینمای هنری و جدی هستند و در بین این تعداد اندک، افراد بسیار محدودتری در جشنواره ها، اکران های پراکنده و در سالن های کوچک بیننده فیلم های مستند می شوند. نمایش فیلم های مستند از تلویزیون می تواند تعداد اندک تماشاگران این سینما را از یک جمعیت چند نفره به جمعیت میلیونی برساند.

وی ادامه داد: هر چند نمی شود مخاطبان خاص سینمای مستند را با عده ای از مردم که برداشتشان از سینمای مستند، فقط فیلم های حیات وحش و مستندهای تلویزیونی است مقایسه کرد، ولی باید با نمایش گونه های مختلف سینمای مستند، برای آگاهی و ارتقای سطح سلیقه مردم تلاش کرد.

طاهری درباره نمایش فیلم های مستند از تلویزیون برای اولین بار گفت: در سینمای دنیا هم درست یا غلط مرسوم است که فیلم ها به ترتیب خاصی نمایش داده می شوند. بعضی جشنواره های معتبر، اکران نشدن فیلم برای شرکت در جشنواره را ضروری می دانند. و قانونی وجود دارد که بهتر است اولین نمایش هر فیلم، تا حد توان در جشنواره های اسم و رسم دار باشند و برای نمایش خارج از جشنواره هم اولویت اول منتقدان سینما، بعد سینما دوستان و بعد بینندگان دیگر هستند.

وی تاکید کرد: اگر این قواعد بازی که مخصوصا در مورد سینمای داستانی و در بحث فروش بسیار تاثیرگذار است، وجود نداشت، برای صاحبان اثر تفاوت چندانی نداشت که اولین نمایش فیلم آن ها در کجا باشد. البته در مورد سینمای غیر تجاری مستند، اوضاع اینقدر پیچیده نیست. پخش فیلم در تلویزیون با داشتن میلیون ها بیننده مزیت بسیار بزرگ برای سازندگان آن محسوب می شود ولی با شرایط گفته شده، اینکه اولین نمایش فیلم در تلویزیون باشد، چندان برایشان وسوسه کننده نیست.

کارگردان مستند «زندگی در خور موسی» درباره مستندهایی که از تلویزیون پخش می شوند، بیان کرد: متاسفانه هر چند جشنواره تلویزیونی مستند با اندکی اغماض از کنار بعضی خطوط قرمز تلویزیون گذشته است ولی این اندک اغماض، برای حضور حداکثری سینماگران مستند اجتماعی کافی نیست.

وی ادامه داد: اگر به موضوعات متنوع تری پرداخته شود، اگر فیلم ها آیینه واقعی جامعه باشند و اگر فیلمسازان حرفه ای به کار گرفته شوند، وضعیت مستندهای تلویزیون می تواند بهتر از این هم باشد.

طاهری درباره اهمیت تداوم و برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند گفت: در کنار فیلمسازان بزرگ و فیلم های خوب (و گاهی ارزش جوایز) که به یک جشنواره اعتبار می دهند، استمرار و نظم یک جشنواره هم بسیار مهم است. در حال حاضر قدیمی ترین جشنواره فیلم ایران که تقریبا به صورت منظم هم برگزار می شود تنها به خاطر نداشتن نظم در برگزاری جشنواره، از اعتباری که شایسته آن است محروم است.

وی با بیان اینکه هیچکس به بی نظمی علاقه ای ندارد، گفت: علاوه بر اینکه فیلمسازان مستند ایران به خاطر شرایط مختلف به شرکت در جشنواره ها عادت می کنند. همه می دانند جشنواره فیلم کوتاه تهران، حقیقت و جشنواره فجر در چه تاریخی برگزار می شود. نظم و استمرار در برگزاری یک جشنواره به جز ویژگی های مثبت عملی، ذهنیت مثبتی روی شرکت کنندگان و اقبال آن ها در شرکت در جشنواره دارد. چون آن ها در ذهنشان، نسبت مستقیمی بین نظم و استمرار یک جشنواره با اعتبار آن دارند.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
24 آبان 1401

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان...

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند
23 آبان 1401

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» معتقد است، جشنواره‌ای با اعتبار سینماحقیقت می‌تواند فضایی برای دیده شدن آثار در گونه‌های متفاوت و همچنین افزایش تولید در فرم‌ها و...

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است
22 آبان 1401

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است

عادل انیسی، مستندساز و کارگردان مستند ورزشی آن ده ثانیه، معتقد است جشنواره سینماحقیقت، بزرگ‌ترین رویداد سینمای مستند ایران و تنها محل دیده شدن آثار است. به گزارش سایت خانه...