برگزاری جشنواره مستند، نقطه مثبتی برای شبکه مستند است/ گفت و گو با محسن شیرزایی، کارگردان مستند «بغض هامون»

صفحه اصلی > اخبار

برگزاری جشنواره مستند، نقطه مثبتی برای شبکه مستند است/ گفت و گو با محسن شیرزایی، کارگردان مستند «بغض هامون»

برگزاری جشنواره مستند، نقطه مثبتی برای شبکه مستند است/ گفت و گو با محسن شیرزایی، کارگردان مستند «بغض هامون»
15 آبان 1397

جشنواره تلویزیونی مستند درمجموع جشنواره خوبی است اما اینکه در بین مستندسازان چه جایگاهی دارد را باید از چند وجه بررسی کرد. طبیعی است که مستندسازان حرفه‌ای بیشتر برای جشنواره‌های بین المللی فیلم می‌سازند و در ایران بر جشنواره بین المللی سینما حقیقت متمرکز هستند به همین دلیل شاید جشنواره‌های دیگر زیاد به چشمشان نیاید، بنابراین این جشنواره باید به جایی برسد که این نوع مستندسازان، خودشان آثارشان را برای رقابت به این جشنواره ارسال کنند. البته در کنار این مستندسازان، مستندسازانی هم هستند که نگاه بین المللی ندارند و جشنواره تلویزیونی مستند برای آن‌ها و به خصوص کسانی که تازه می‌خواهد عرصه مستندسازی را تجربه کنند، دریچه خوبی برای ورود است. مستندهای بسیار خوبی در این جشنواره دیده شده که سطحشان بسیار بالاست.

اگر به این فیلم ها با دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم جایگاه جشنواره تلویزیونی مستند در بین جشنواره‌ها کجاست. آثار برخی از فیلمسازان خوب نیز در این جشنواره دیده شده و در دوره اخیر کارگردانانی که نگاه حرفه ای تری دارند به این جشنواره ورود کرده‎اند. به نظر می رسد این جشنواره در هر دوره، یک گام بالاتر رفته و فیلم‌های بهتری را می توانیم در جشنواره تلویزیونی مستند ‌بینیم.

اما در مورد وضعیت مستندهای تلویزیونی، این روند وجود ندارد و حتی برعکس است. متاسفانه در شبکه مستند در سال‌های اخیر به خاطر شرایط مالی، شاهد برنامه‌های ضعیف تری نسبت به گذشته هستیم. اخیرا برنامه‌های این شبکه نمی تواند مخاطبان را با خودش درگیرکند، زیرا مستندهایی که از این شبکه پخش می شوند کمتر دراماتیک هستند و بیشتر فیلم ها روند خطی دارند. به همین دلیل جشنواره تلویزیونی مستند موقعیت بهتری را برای این شبکه پدید آورده زیرا در دوران جشنواره فیلم‌های خوبی انتخاب و پخش می‌شوند. در نتیجه مخاطبان به این شبکه اقبال بیشتری پیدا می‌کنند و درگیر آن می‌شوند؛ بنابراین برگزاری این جشنواره نقطه مثبتی برای شبکه مستند است. من و بسیاری از مستندسازان دیگر در زمان برگزاری جشنواره بیشتر این شبکه را دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنم مستندهایش را ببینم.

قطعا برگزار شدن هر جشنواره ای در زمان مشخص و ادامه پیدا کردنش به پیشرفت آن جشنواره کمک می‌کند. در حال حاضر که برگزارکنندگان تصمیم گرفتند سالی یک بار آن را برگزار کنند از این جهت که به کیفیت آثار کمک می‌کند، خوب است. برگزار کردن فصلی این جشنواره ممکن بود باعث شود برای حفظ تعداد فیلم‎های شرکت کننده، هر فیلمی را قبول کنند، بنابراین کسانی که در یک دوره جشنواره شرکت کنند، فرصت پیدا می‌کنند تا در سال بعد هم شرکت داشته باشند؛ اما فصلی برگزارشدن آن ممکن بود تنها بین مخاطبان و جشنواره پیوند ایجاد کند اما فیلم ها کیفیت بالایی نداشته باشند.

یکی از نکاتی که درباره این جشنواره باید به آن توجه کرد تبلیغات است که اگر تلویزیون برای این جشنواره تبلیغات خوبی انجام دهد و حداقل یکی، دوماه پیش از برگزاری جشنواره شروع به تبلیغات کند، مخاطبان خاص جشنواره تلویزنی مستند بیشتر می شود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مستند «ضیاالدین» درباره کودکیِ کدام شخصیت است؟
16 آذر 1401

مستند «ضیاالدین» درباره کودکیِ کدام شخصیت است؟

مستند ضیاءالدین، حقایقی کمتر شنیده شده از زندگی قرآنی رهبر معظم انقلاب و نقش ایشان در ترویج و نشر قرآن کریم را روایت می‌کند. به گزارش سایت خانه مستند...

مانع تراشی های مافیای فوتبال ایران در مسیر ساخت مستند «رویای مسی»
15 آذر 1401

مانع تراشی های مافیای فوتبال ایران در مسیر ساخت مستند «رویای مسی»

عضو هیات مدیره خانه مستند با اشاره به اینکه برخی از عوامل آموزشگاه‌ها و باشگاه‌های فوتبال با ساخت مستندهایی مثل رویای مسی مخالفت می‌کنند، گفت مافیای فوتبال اجازه ساخت...

برای ساخت مستندهای ورزشی، داستان خوب، مدیر خوب و بودجه خوب نداریم
15 آذر 1401

برای ساخت مستندهای ورزشی، داستان خوب، مدیر خوب و بودجه خوب نداریم

کارگردان مستندهای چیه این فوتبال و آن ده ثانیه گفت: با وجود سابقه‌ای که در ساخت آثار ورزشی دارم هیچ‌گاه نتوانستم با تیم‌های ملی همراه شوم و مستند بسازم؛...

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!
12 آذر 1401

از شکستن جمجمه دروازه بان تا فوتبالیستی که با دیالیز کلیه، به زمین آمد!

مهدی صادقی کارگردان مستند بازگشت‌های بزرگ، ضمن اشاره به روایت پیروزی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران در مقابل آمریکا در سال ۹۸،‌ از حسرت تکرار نشدن این اتفاق در جام‌جهانی...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...