برگزاری جشنواره مستند، نقطه مثبتی برای شبکه مستند است/ گفت و گو با محسن شیرزایی، کارگردان مستند «بغض هامون»

صفحه اصلی > اخبار

برگزاری جشنواره مستند، نقطه مثبتی برای شبکه مستند است/ گفت و گو با محسن شیرزایی، کارگردان مستند «بغض هامون»

برگزاری جشنواره مستند، نقطه مثبتی برای شبکه مستند است/ گفت و گو با محسن شیرزایی، کارگردان مستند «بغض هامون»
15 آبان 1397

جشنواره تلویزیونی مستند درمجموع جشنواره خوبی است اما اینکه در بین مستندسازان چه جایگاهی دارد را باید از چند وجه بررسی کرد. طبیعی است که مستندسازان حرفه‌ای بیشتر برای جشنواره‌های بین المللی فیلم می‌سازند و در ایران بر جشنواره بین المللی سینما حقیقت متمرکز هستند به همین دلیل شاید جشنواره‌های دیگر زیاد به چشمشان نیاید، بنابراین این جشنواره باید به جایی برسد که این نوع مستندسازان، خودشان آثارشان را برای رقابت به این جشنواره ارسال کنند. البته در کنار این مستندسازان، مستندسازانی هم هستند که نگاه بین المللی ندارند و جشنواره تلویزیونی مستند برای آن‌ها و به خصوص کسانی که تازه می‌خواهد عرصه مستندسازی را تجربه کنند، دریچه خوبی برای ورود است. مستندهای بسیار خوبی در این جشنواره دیده شده که سطحشان بسیار بالاست.

اگر به این فیلم ها با دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم جایگاه جشنواره تلویزیونی مستند در بین جشنواره‌ها کجاست. آثار برخی از فیلمسازان خوب نیز در این جشنواره دیده شده و در دوره اخیر کارگردانانی که نگاه حرفه ای تری دارند به این جشنواره ورود کرده‎اند. به نظر می رسد این جشنواره در هر دوره، یک گام بالاتر رفته و فیلم‌های بهتری را می توانیم در جشنواره تلویزیونی مستند ‌بینیم.

اما در مورد وضعیت مستندهای تلویزیونی، این روند وجود ندارد و حتی برعکس است. متاسفانه در شبکه مستند در سال‌های اخیر به خاطر شرایط مالی، شاهد برنامه‌های ضعیف تری نسبت به گذشته هستیم. اخیرا برنامه‌های این شبکه نمی تواند مخاطبان را با خودش درگیرکند، زیرا مستندهایی که از این شبکه پخش می شوند کمتر دراماتیک هستند و بیشتر فیلم ها روند خطی دارند. به همین دلیل جشنواره تلویزیونی مستند موقعیت بهتری را برای این شبکه پدید آورده زیرا در دوران جشنواره فیلم‌های خوبی انتخاب و پخش می‌شوند. در نتیجه مخاطبان به این شبکه اقبال بیشتری پیدا می‌کنند و درگیر آن می‌شوند؛ بنابراین برگزاری این جشنواره نقطه مثبتی برای شبکه مستند است. من و بسیاری از مستندسازان دیگر در زمان برگزاری جشنواره بیشتر این شبکه را دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنم مستندهایش را ببینم.

قطعا برگزار شدن هر جشنواره ای در زمان مشخص و ادامه پیدا کردنش به پیشرفت آن جشنواره کمک می‌کند. در حال حاضر که برگزارکنندگان تصمیم گرفتند سالی یک بار آن را برگزار کنند از این جهت که به کیفیت آثار کمک می‌کند، خوب است. برگزار کردن فصلی این جشنواره ممکن بود باعث شود برای حفظ تعداد فیلم‎های شرکت کننده، هر فیلمی را قبول کنند، بنابراین کسانی که در یک دوره جشنواره شرکت کنند، فرصت پیدا می‌کنند تا در سال بعد هم شرکت داشته باشند؛ اما فصلی برگزارشدن آن ممکن بود تنها بین مخاطبان و جشنواره پیوند ایجاد کند اما فیلم ها کیفیت بالایی نداشته باشند.

یکی از نکاتی که درباره این جشنواره باید به آن توجه کرد تبلیغات است که اگر تلویزیون برای این جشنواره تبلیغات خوبی انجام دهد و حداقل یکی، دوماه پیش از برگزاری جشنواره شروع به تبلیغات کند، مخاطبان خاص جشنواره تلویزنی مستند بیشتر می شود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

اکران آنلاین میزان مخاطبان مستند را افزایش داد
19 مرداد 1401

اکران آنلاین میزان مخاطبان مستند را افزایش داد

در این دوران که به نوعی بیماری کرونا کمتر شده است باید مثل گذشته فیلم بسازیم و فیلم‌هایمان را به جشنواره سینما حقیقت برسانیم. به گزارش سایت خانه مستند...

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله
31 خرداد 1401

«ماریان» به عنوان بخشی از باغستان قزوین امروز از بین رفته است/ مستندی پژوهش‌محور درباره نابودی میراثی هزارساله

به گزارش سایت خانه مستند به نقل از تسنیم، مستند سینمایی «ماریان» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی، نسخه سینمایی از مجموعه مستند میراث هزار ساله است...

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی
31 خرداد 1401

معرفی هیات داوران بخش مستند سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از روابط عمومی جشنواره، هیات داوران بخش مستند کوتاه و بلند سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران معرفی شدند و بر...

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ
31 خرداد 1401

«خاطرات موتورسیکلت» دور از دخالت‌های نمایشی است/ ادای احترام به رزمنده فراموش‌شده تاریخ

امیرحسین نوروزی کارگردان و تهیه‌کننده مستند خاطرات موتورسیکلت که از سه‌شنبه 31 خردادماه و هم‌زمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به‌صورت آنلاین و رایگان در سایت خانه مستند...

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند
30 خرداد 1401

روایت «خاطرات موتور سیکلت» در خانه مستند

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، «خاطرات موتورسیکلت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و با طرح و پژوهشی از سامان مختاری به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران از...

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده
29 خرداد 1401

«میراث هزارساله» در شبکه دو؛ روایت میراثی نجات‌دهنده

به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مجموعه مستند «میراث هزار ساله» به کارگردانی حامد کلجه‌ای و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی از امروز یکشنبه 29 خردادماه تا چهارشنبه اول تیر ماه...

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»
28 خرداد 1401

ارسال طرح به خانه مستند شیوه‌ای بین‌المللی است/ آرشیوهای کم‌تر دیده شده در «کمیته»

عبدالحسین بدرلو کارگردان مستند کمیته به تهیه‌کنندگی مصطفی فتاحی که از شنبه 14 خردادماه در طرح «تجربه نگاری» خانه مستند و در پرونده «نیمه خرداد» به‌صورت آنلاین و رایگان...

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است
25 خرداد 1401

مستند «ماریان» نشان داد تصمیمات مدیران به احیای باغستان قزوین کمکی نکرده است

سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین گفت: در مستند ماریان، کارکردهای متعدد باغستان سنتی قزوین، «این میراث کهن که ثبت ملی شده»، به خوبی به تصویر کشیده شده...

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند
24 خرداد 1401

مسعود فراستی: جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند

مسعود فراستی معتقدست باید کنشگر بود و درباره کار مولد و علیه دلالی و پول کثیف حرف زد چراکه جامعه‌ای که مولد نیست نمی‌تواند روی سینمای امید کار کند....