صفحه اصلی > اخبار
تلویزیون، بهترین رسانه برای دیده شدن مستند است/ گفت و گو با کارگردان مستند «گرگینگی»
01 آبان 1397

تلویزیون، بهترین رسانه برای دیده شدن مستند است/ گفت و گو با کارگردان مستند «گرگینگی»

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری میزان، در همه جای دنیا محل اصلی دیده شدن فیلم‌های سینمایی سالن‌های سینماست. برخی از آن‌ها اکران می‌شوند و برخی دیگر از آثار بصری هستند که از تلویزیون پخش می‌شوند.

فیلم مستند هم از این دست آثار تصویری است که محل عرضه آن، بیشتر تلویزیون است. البته نمی‌خواهم بگویم که مستند‌ها در سالن‌های سینما اکران نمی‌شوند؛ اما این اتفاق بسیار محدود است. در واقع تلویزیون مهم‌ترین رسانه برای دیده شدن فیلم‌های مستند است.

بهترین جا برای دیده شدن مستند هم تلویزیون است، زیرا مستندسازان می‌خواهند با مردم بیشتری ارتباط برقرار کنند و برآن‌ها تاثیر بگذارند. از طرف دیگر، بخش زیادی از مستند‌های تولید شده در جشنواره‌ها دفع می‌شوند و مردم آن‌ها را نمی‌بینند. تلویزیون بهترین و مناسب‌ترین رسانه برای پخش مستندهاست.

اگر جشنواره تلویزیونی مستند همین روند را ادامه دهد و با نگاه بازتری مستند‌ها را بپذیرند، هیچ جایی بهتر از تلویزیون برای نمایش مستند‌ها وجود ندارد، زیرا زمانی که فیلمی در سالن‌های سینما اکران می‌شود، حتی اگر رکوردشکن باشد، بازهم تعداد مخاطبان آن قابل مقایسه با تلویزیون نیست و تلویزیون کاملا برتری دارد.

طبیعی است که یکی از مهم ترین اهداف مستندسازان به خصوص آن‌هایی که فیلم‌های اجتماعی می‌سازند، آگاهی مردم است تا به آن‌ها توضیح دهند که چنین مشکلی در جامعه وجود دارد و نظر مسئولی را به مشکل مورد نظر جلب کنند.

اگر چنین مستند‌هایی در سینما اکران شود، به شدت تعداد مخاطبان را پایین می‌آورد و در نتیجه جامعه آماری که ممکن است از این فیلم تاثیر بگیرند را کاهش می‌دهد. در حالی که اگر همین مستند از تلویزیون پخش شود، اثرگذاری آن بیشتر می‌شود و احتمال این که این معضل حل شود بازهم بیشتر می‌شود.

در مجموع مخاطب اعتماد بیشتری به تلویزیون دارند تا مثلاً فضای مجازی. صرف نظر از هر اختلافی که ممکن است ما با تلویزیون داشته باشیم. وقتی مستندی که در آن مشکلات را مطرح می‌کند پخش شود، ناخودآگاه ذهن ما آن را بیشتر باور می‌کند. حداقل برای فیلم من که معضل زیست محیطی را مطرح می‌کرد، تاثیر پخش شدنش از تلویزیون بسیار بیشتر است.

در هر جشنواره‌ای مهم‌ترین چیزی که منجر به سر و صدا در جامعه می‌شود، تبلیغات رسانه‌ای است. مثلا در جشنواره بین المللی فیلم کن، مهم‌ترین ویژگی که باعث شده تا این حد اسم و رسم دار شود تبلیغات است. جشنواره تلویزیونی مستند هم نیاز به تبلیغات زیادی دارد تا همگان در جریان برگزاری چنین جشنواره‌ای قرار گیرند.

در این جشنواره بخشی بنام رای مردمی وجود دارد اینکه باید از همه مردم رای گیری شود و بهترین‌ها را انتخاب کنند، کار بسیار سختی است. اگر در بخش تبلیغات رسانه‌ای حمایت بیشتری صورت بگیرد، جشنواره تلویزیونی مستند اسم و رسم دارتر می‌شود. البته این اتفاقی است که در مورد هیچ یک از جشنواره‌های ما به غیر از فجر نمی‌افتد.

من این موضوع را زمانی درک کردم که جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفتم. آن موقع بود که احساس کردم اقبال مردمی چقدر جذاب است. وقتی به عنوان فیلمساز می‌بینی که مردم درباره فیلمت صحبت می‌کنند بسیار لذت می‌بریم.

نکته مهم بعدی که باید در اجرای این جشنواره به آن اهمیت داده شود، تداوم و برگزاری به موقع آن است. اگر نمونه‌های جهانی را ببینیم، جشنواره‌ها بخشی از اعتبار خودشان را به مرور زمان و با بیشتر شدن تعداد دوره هایشان به دست می‌آورند. حتی اگر جشنواره‌ای ضعیف هم باشد باید راهش را ادامه دهد، زیرا با برگزاری متداوم است که کم کم قوی می‌شود و با گذشت زمان اعتبار و تجربه پیدا می‌کند.

محسن شاه مرادی کارگردان مستند کوتاه «گرگینگی»

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

جشنواره فیلم‌های ورزشی می‌تواند مردمی‌تر برگزار شود
28 اردیبهشت 1401

جشنواره فیلم‌های ورزشی می‌تواند مردمی‌تر برگزار شود

کارگردان فیلم «درخت زیتون سعد» تاکید کرد که امیدوارم برگزاری جشنواره فیلم‌های ورزشی همچون موضوع آن در ادامه مردمی‌تر...

علی رمضانیان مطرح کرد: برای گرفتن یک سکانس، یک سال وقت گذاشتیم/ انسان‌ها خطرناک ترین بخش کوهستان هستند
27 فروردین 1401

علی رمضانیان مطرح کرد: برای گرفتن یک سکانس، یک سال وقت گذاشتیم/ انسان‌ها خطرناک ترین بخش کوهستان هستند

علی رمضانیان، کارگردان مجموعه مستند رخ خورشید در گفتگو با سایت خانه مستند، درباره حال و هوا و ژانر این مستند، گفت: رخ خورشید، یک مستند چهارقسمتی است و تولید آن از سال 1389 آغاز شد و تا سال 1395 به طول...

روایت زندگی پدر نوشت‌ افزار ایران در «خودکار» / گفتگو با محمد ثقفی، مستندساز
16 فروردین 1401

روایت زندگی پدر نوشت‌ افزار ایران در «خودکار» / گفتگو با محمد ثقفی، مستندساز

محمد ثقفی از فرآیند تولید مستند خودکار گفت و آخرین فعالیت‌های خود را در این عرصه تشریح...

«درخت سفید» پرتره‌ای از پدربزرگم است/ گفتگو با مرتضی فرشباف، کارگردان مستند
09 فروردین 1401

«درخت سفید» پرتره‌ای از پدربزرگم است/ گفتگو با مرتضی فرشباف، کارگردان مستند

مستند پرتره‌ درخت سفید، درباره دکتر بسکی است که او را به عنوان مرد سبز ایران و مرد طبیعت ایران...

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت فیلمت خیلی تلخ است/ روایت «آقای مدیر» از شهر تهران
23 اسفند 1400

ابراهیم حاتمی‌کیا گفت فیلمت خیلی تلخ است/ روایت «آقای مدیر» از شهر تهران

علی نیکبخت کارگردان مستند آقای مدیر که با موضوع مشکلات شهر تهران ساخته شده است، از نقد ابراهیم حاتمی‌کیا بر تلخی این مستند...

«گرگینگی» روایتی از حمله گرگ‌ها به 10 کودک/ صحبت درباره این موضوع ممنوع است!
12 اسفند 1400

«گرگینگی» روایتی از حمله گرگ‌ها به 10 کودک/ صحبت درباره این موضوع ممنوع است!

در سال ۱۳۸۹ به بعد، سلسله اتفاقاتی در چند روستای نزدیک به هم در مرز استان‌های همدان و زنجان رخ داد. در آن مقطع حیوانات وحشی به این روستاها می‌آمدند، بچه‌های زیر ۶ سال را به دندان می‌گرفتند و می‌بردند و در عین ناباوری...

بزرگداشت دوبلور کاپیتان لینچ با رونمایی از مستند «ملک شهروز»
10 بهمن 1400

بزرگداشت دوبلور کاپیتان لینچ با رونمایی از مستند «ملک شهروز»

مراسم پاسداشت یک عمر فعالیت هنری شهروز مُلک‌آرایی، دوبلور پیشکسوت، شنبه ۹ بهمن با حضور مدیران شبکه مستند و جمعی از پیشکسوتان عرصه صدا و دوبله به همت شبکه مستند برگزار...

معرفی مستندهای چهلمین جشنواره فیلم فجر
09 بهمن 1400

معرفی مستندهای چهلمین جشنواره فیلم فجر

سهم سینمای مستند از چهلمین جشنواره فیلم فجر ، ۸ اثر است که موضوعات متنوعی را دستمایه روایت خود قرار داده‌ اند. این گزارش معرفی کوتاهی برای هرکدام از این مستندها خواهیم...

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم
22 آذر 1400

مردی که برای سینمای مستند، سنگ به شکم خود می بندد! / بزرگداشت «حبیب الله والی نژاد» در سینما حقیقت پانزدهم

حبیب الله والی‌نژاد در مراسم بزرگداشتش در پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: اگر اعتماد شهید آوینی نبود شاید من هیچ وقت خطر نمی‌کردم. ولی ایشان پای کارهای من ایستاد...