تلویزیون، بهترین رسانه برای دیده شدن مستند است/ گفت و گو با کارگردان مستند «گرگینگی»

صفحه اصلی > اخبار

تلویزیون، بهترین رسانه برای دیده شدن مستند است/ گفت و گو با کارگردان مستند «گرگینگی»

تلویزیون، بهترین رسانه برای دیده شدن مستند است/ گفت و گو با کارگردان مستند «گرگینگی»
01 آبان 1397

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری میزان، در همه جای دنیا محل اصلی دیده شدن فیلم‌های سینمایی سالن‌های سینماست. برخی از آن‌ها اکران می‌شوند و برخی دیگر از آثار بصری هستند که از تلویزیون پخش می‌شوند.

فیلم مستند هم از این دست آثار تصویری است که محل عرضه آن، بیشتر تلویزیون است. البته نمی‌خواهم بگویم که مستند‌ها در سالن‌های سینما اکران نمی‌شوند؛ اما این اتفاق بسیار محدود است. در واقع تلویزیون مهم‌ترین رسانه برای دیده شدن فیلم‌های مستند است.

بهترین جا برای دیده شدن مستند هم تلویزیون است، زیرا مستندسازان می‌خواهند با مردم بیشتری ارتباط برقرار کنند و برآن‌ها تاثیر بگذارند. از طرف دیگر، بخش زیادی از مستند‌های تولید شده در جشنواره‌ها دفع می‌شوند و مردم آن‌ها را نمی‌بینند. تلویزیون بهترین و مناسب‌ترین رسانه برای پخش مستندهاست.

اگر جشنواره تلویزیونی مستند همین روند را ادامه دهد و با نگاه بازتری مستند‌ها را بپذیرند، هیچ جایی بهتر از تلویزیون برای نمایش مستند‌ها وجود ندارد، زیرا زمانی که فیلمی در سالن‌های سینما اکران می‌شود، حتی اگر رکوردشکن باشد، بازهم تعداد مخاطبان آن قابل مقایسه با تلویزیون نیست و تلویزیون کاملا برتری دارد.

طبیعی است که یکی از مهم ترین اهداف مستندسازان به خصوص آن‌هایی که فیلم‌های اجتماعی می‌سازند، آگاهی مردم است تا به آن‌ها توضیح دهند که چنین مشکلی در جامعه وجود دارد و نظر مسئولی را به مشکل مورد نظر جلب کنند.

اگر چنین مستند‌هایی در سینما اکران شود، به شدت تعداد مخاطبان را پایین می‌آورد و در نتیجه جامعه آماری که ممکن است از این فیلم تاثیر بگیرند را کاهش می‌دهد. در حالی که اگر همین مستند از تلویزیون پخش شود، اثرگذاری آن بیشتر می‌شود و احتمال این که این معضل حل شود بازهم بیشتر می‌شود.

در مجموع مخاطب اعتماد بیشتری به تلویزیون دارند تا مثلاً فضای مجازی. صرف نظر از هر اختلافی که ممکن است ما با تلویزیون داشته باشیم. وقتی مستندی که در آن مشکلات را مطرح می‌کند پخش شود، ناخودآگاه ذهن ما آن را بیشتر باور می‌کند. حداقل برای فیلم من که معضل زیست محیطی را مطرح می‌کرد، تاثیر پخش شدنش از تلویزیون بسیار بیشتر است.

در هر جشنواره‌ای مهم‌ترین چیزی که منجر به سر و صدا در جامعه می‌شود، تبلیغات رسانه‌ای است. مثلا در جشنواره بین المللی فیلم کن، مهم‌ترین ویژگی که باعث شده تا این حد اسم و رسم دار شود تبلیغات است. جشنواره تلویزیونی مستند هم نیاز به تبلیغات زیادی دارد تا همگان در جریان برگزاری چنین جشنواره‌ای قرار گیرند.

در این جشنواره بخشی بنام رای مردمی وجود دارد اینکه باید از همه مردم رای گیری شود و بهترین‌ها را انتخاب کنند، کار بسیار سختی است. اگر در بخش تبلیغات رسانه‌ای حمایت بیشتری صورت بگیرد، جشنواره تلویزیونی مستند اسم و رسم دارتر می‌شود. البته این اتفاقی است که در مورد هیچ یک از جشنواره‌های ما به غیر از فجر نمی‌افتد.

من این موضوع را زمانی درک کردم که جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفتم. آن موقع بود که احساس کردم اقبال مردمی چقدر جذاب است. وقتی به عنوان فیلمساز می‌بینی که مردم درباره فیلمت صحبت می‌کنند بسیار لذت می‌بریم.

نکته مهم بعدی که باید در اجرای این جشنواره به آن اهمیت داده شود، تداوم و برگزاری به موقع آن است. اگر نمونه‌های جهانی را ببینیم، جشنواره‌ها بخشی از اعتبار خودشان را به مرور زمان و با بیشتر شدن تعداد دوره هایشان به دست می‌آورند. حتی اگر جشنواره‌ای ضعیف هم باشد باید راهش را ادامه دهد، زیرا با برگزاری متداوم است که کم کم قوی می‌شود و با گذشت زمان اعتبار و تجربه پیدا می‌کند.

محسن شاه مرادی کارگردان مستند کوتاه «گرگینگی»

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
24 آبان 1401

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان...

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند
23 آبان 1401

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» معتقد است، جشنواره‌ای با اعتبار سینماحقیقت می‌تواند فضایی برای دیده شدن آثار در گونه‌های متفاوت و همچنین افزایش تولید در فرم‌ها و...

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است
22 آبان 1401

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است

عادل انیسی، مستندساز و کارگردان مستند ورزشی آن ده ثانیه، معتقد است جشنواره سینماحقیقت، بزرگ‌ترین رویداد سینمای مستند ایران و تنها محل دیده شدن آثار است. به گزارش سایت خانه...