فراخوان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد/ بهترین مستند هم سیمرغ می‌گیرد

صفحه اصلی > اخبار

فراخوان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد/ بهترین مستند هم سیمرغ می‌گیرد

فراخوان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد/ بهترین مستند هم سیمرغ می‌گیرد
30 مهر 1397

فراخوان سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد که طی آن به بهترین فیلم اول، پویانمایی و مستند نیز سیمرغ اهدا می‌شود.

به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری فارس، این فراخوان که طی آن، امکان ثبت‌نام در سایت جشنواره از اول آبان ماه فراهم خواهد بود، به شرح ذیل منتشر شد:

با استعانت از درگاه ایزد متعال، سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده یک سال تلاش سینمای ایران و اعتلای تولیدات ملی و حمایت از آثار برتر در بهمن ماه همزمان با جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران برگزارمی‌شود.

بخش های اصلی:

-سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)

-نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان)

-مسابقه تبلیغات سینمای ایران

۱-سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)

آثار بلند سینمایی که تا بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در ایران به نمایش درنیامده‌‌اند می‌‌توانند متقاضی شرکت در این بخش باشند. آثاری که در دوره‌‌های قبل توسط هیأت انتخاب بازبینی شده باشند، نمی‌‌توانند متقاضی شرکت در این دوره باشند.

هیأت انتخاب جشنواره که توسط دبیر جشنواره انتخاب می‌ شود از میان آثار متقاضی حداکثر ۲۲ فیلم سینمایی را که از کیفیت برتری برخوردار باشند برای نمایش و داوری انتخاب خواهند کرد.

هیأت انتخاب بخش مستند سینمایی از میان آثار متقاضی حداکثر ۵ فیلم را انتخاب می کنند و هیات داوران یک فیلم را به عنوان فیلم برگزیده انتخاب خواهند کرد.

هیأت داوران از میان نامزدهای بهترین فیلم های کوتاه داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم های کوتاه خانه سینما که به نمایش در نیامده و در دوره های قبل متقاضی نبوده اند (حداکثر ۵ فیلم که مدت زمان هر فیلم کمتر از ۱۵ دقیقه باشد) یک فیلم را به عنوان فیلم برگزیده انتخاب خواهند کرد.

هیأت داوری جشنواره متشکل از سینماگران و صاحب‌نظران فرهنگی هنری، از میان آثار این بخش، جوایز زیر را اهداء خواهند نمود.

•سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی

•سیمرغ بلورین بهترین فیلم

•سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

•سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

•سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اول زن

•سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اول مرد

•سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن

•سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد

•سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

•سیمرغ بلورین بهترین تدوین

•سیمرغ بلورین بهترین موسیقیِ متن

•سیمرغ بلورین بهترین صدا

•سیمرغ بلورین بهترین طراحیِ صحنه و لباس

•سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی

•سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌هایِ ویژه میدانی

•سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌هایِ بصری‌

•سیمرغ بلورین جایزه‌ ویژه‌ هیأت داوران

•سیمرغ بلورین ویژه‌ هیأت داوران به بهترین فیلم پویانمایی سینمایی

•سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه

•سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سینمایی

•سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی

•سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران

این جایزه از طریق مراجعه به آرای تماشاگران، به محبوب‌ترین فیلم تعلق خواهد گرفت.

۲-نگاه نو(ویژه فیلم اول کارگردانان)

هیات انتخاب از میان آثار متقاضی حداکثر ۱۰ فیلم فیلمسازان اول را انتخاب می کنند و هیات داوران این بخش، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را به کارگردان فیلم برگزیده اهدا خواهند کرد.

۳-مسابقه تبلیغات سینمای ایران

این بخش با هدف تشویق، تقویت و بکارگیری روش‌های خلاقانه و مؤثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی و جذب حداکثری مخاطبین برگزار می‌‌شود.

آئین‌‌نامه، ضوابط و شرایط شرکت در این بخش که به آثار سینمایی نمایش داده شده اختصاص دارد جداگانه اطلاع‌ رسانی خواهد شد.

مقررات عمومی

•تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی می‌توانند هر تعداد فیلمی ‌را که مایل باشند به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و ضروری است با مراجعه به سایت جشنواره مراحل ثبت نام خود را تکمیل و اطلاعات فیلم را به همراه عکس در پرتال جشنواره ثبت کنند.

•تاریخ تولید فیلم های بخش های مسابقه نباید قبل از سال ۱۳۹۶ باشد.

•فیلم های شرکت کننده در بخش مسابقه نباید تا قبل از برگزاری جشنواره اکران و یا در هیچ یک از شبکه های نمایش خانگی یا سیما پخش شده باشند.

•فیلم های سینمایی با مدت زمان کمتر از ۷۵ دقیقه و فیلم های مستند سینمایی کمتر از ۷۰ دقیقه پذیرفته نمی‌شوند.

•تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی می‌بایست فرم درخواست شرکت در جشنواره را تکمیل کرده، حداکثر تا روز چهارشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۷ به همراه نسخه بازبینی هیات انتخاب به صورتDCP یاDVD ، عکس‌های‌ صحنه و عکس کارگردان بر روی CD و تیزر و سه دقیقه از فیلم برای استفاده تبلیغاتی به دبیرخانه تحویل دهند. ‌این امر به منزله قبول کامل مقررات و سایر ضوابط تولید و نمایش فیلم در ‌ایران از سوی صاحبان قانونی فیلم ها است.

•آخرین زمان تحویل نسخه نهایی فیلم راه یافته به جشنواره روز چهارشنبه ۱۹دی ۱۳۹۷ است و نسخه استاندارد فنی جهت نمایش بصورت DCP به بخش فنی جشنواره تحویل شود و همچنین پوستر فیلم رویCD ارائه گردد و در صورت ارائه نکردن کپی نهایی فیلم تا تاریخ مقرر، دبیرخانه جشنواره به احترام مخاطبان و خانواده سینما، فیلم را از جشنواره (داوری و نمایش عمومی) خارج می‌کند.

•تعیین تاریخ و زمان نمایش فیلم‌ها به عهده دبیرخانه جشنواره است.

•پس از تحویل نسخه فیلم به دبیرخانه، امکان خارج کردن آن از جشنواره وجود ندارد.

•هیات داوران جشنواره، حداقل۲۴ ساعت قبل از مراسم پایانی، نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهند کرد.

•هیچ جایزه‌ای در بخش رقابتی به طور هم‌ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی‌شود.

•همه فیلم‌های پذیرفته شده در بخش‌های جشنواره، گواهی شرکت دریافت خواهند کرد.

•هیچ یک از دست اندرکاران اصلی تولید فیلم های بخش های رقابتی نمی توانند عهده دار مسئولیت انتخاب و یا داوری فیلم‌های آن بخش باشند.

•یک نماینده از طرف دبیر جشنواره جهت برگزاری جلسات هیات داوران بدون حق رای شرکت خواهد داشت.

•نمایش فیلم‌ها در جشنواره مطابق با ضوابط و مقررات سازمان سینمایی خواهد بود.

•داشتن پروانه ساخت سینمایی یا نمایش الزامیست.

•تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت
09 آذر 1401

مستند ایرانی «روزهای بی خبری» به سه جشنواره بین المللی راه یافت

مستند کوتاه روزهای بی‌خبری به سه جشنواره بین‌المللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، مستند کوتاه «روزهای بی‌خبری» در ادامه موفقیت‌های...

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند
08 آذر 1401

هیات داوران ۱۵ نفره جشنواره فیلم رشد، معرفی شدند

اعضای هیات داوران پنجاه و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد معرفی شدند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از خبرگزاری صبا، اعضای...

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند
02 آذر 1401

اکران رایگان 5 مستند جذاب فوتبالی در سایت خانه مستند

به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، پنج مستند جذاب فوتبالی به‌صورت رایگان اکران آنلاین خواهد شد. به گزارش روابط عمومی خانه مستند، به مناسبت برگزاری مسابقات جام جهانی...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما
29 آبان 1401

پخش مستند جذاب فوتبالی «دریبل»، امشب از شبکه 5 سیما

مستند ورزشی دریبل به کارگردانی پدرام بهرامی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، امشب، ۲۹ آبان ماه بعد از ساعت ۲۴ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود. به گزارش...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...