جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند جریان ساز باشد/ گفت و گو با کارگردان مستند «+58»

صفحه اصلی > اخبار

جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند جریان ساز باشد/ گفت و گو با کارگردان مستند «+58»

جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند جریان ساز باشد/ گفت و گو با کارگردان مستند «+58»
22 مهر 1397

فرهاد دوانقی معتقد است که جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند جریان ساز باشد و این جشنواره فرصت خوبی را برای دیده شدن مستند به عنوان هنری تاثیرگذار فراهم کرده است.

دوانقی کارگردان مستند «+58» که در بخش مستندهای نیمه بلند جشنواره مستند تلویزیونی، برگزیده مردمی شد درباره مشکلات مستند در جامعه امروز به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره فیلم‌های مستند در جامعه امروز باید به آن توجه شود این است که مستند را به عنوان رسانه‌ای تاثیرگذار بپذیریم. متاسفانه مستند از این جنبه زیاد جدی گرفته نمی‌شود. در صورتی که جایگاه مستند در دنیا این طور نیست و غرب به شدت روی جایگاه مستند و تاثیرگذاری آن فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: ما در ایران مستندهایی که تولید می‌کنیم که به موضوعاتی برآمده از دغدغه‌های خودمان می‌پردازد و مستند را با نگاه تاثیرگذاری ارزیابی نمی‌کنیم. وقتی از مردم درباره دیدن فیلم‌های مستند سوال می‌کنیم، کمتر از آن‌ها جواب مثبت می‌گیریم. در حالی که در مورد فیلم‌های داستانی اینطور نیست حتی ضعیف‌ترین‌هایشان هم توسط مخاطبان بسیاری دیده می‌شوند.

کارگردان مستند «+58» درباره تاثیر جشنواره تلویزیونی مستند بر اهمیت پیدا کردن جایگاه مستند گفت: نکته مهم در برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند، این است که بتواند اهمیت و میزان درک این مسئله که مستند می‌تواند تاثیرگذار باشد را افزایش دهد. در کشورهای دیگر فیلمساز موضوعی را انتخاب می‌کند تا درباره‌اش فیلم مستند اجتماعی بسازد تا با آن فیلم مخاطبش را در مورد موضوع مورد نظر قانع کند، یا مخاطبش را به سمت و سویی که در اهداف خودش وجود دارد بکشاند. اما ما چنین نگاهی را در مستندسازی دنبال نمی کنیم، جشنواره تلویزیونی مستند می‌تواند در این مورد جریان‌سازی کند.

دوانقی با بیان اینکه جشنواره تلویزیونی مستند محلی برای جمع شدن مستندسازان در کنار هم است، افزود: بیشتر فیلمسازانی که خارج از تهران فعالیت می‌کنند کمتر فرصت عرضه فیلم‌های‌شان را برای کل کشور  پیدا می‌کنند. این جشنواره فرصتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند که بسیار ارزشمند است.

این مستندساز درباره وضعیت مستندهای تلویزیونی نیز گفت: خوشبختانه چند سالی است که مستندسازی در تلویزیون رونق یافته است. البته مستندهای خوب هیچ وقت در تلویزیون ساخته نمی‌شود زیرا تلویزیون بستر مناسبی برای ساخت مستند نیست. شاید چون حمایت‌های خوبی نمی‌شود؛ در هر صورت آنچه شاهدش هستیم این است که به ندرت مستندهای خوب در تلویزیون می‌بینیم.

وی ادامه داد: تلویزیون خط قرمزهایی دارد که با نمایش واقعیت تعارض دارند در حالی‌که مستند، کارش واقع‌گرایی است. بهترین حمایت تلویزیون از مستند می‌تواند کمک به عرضه و دیده شدن مستندها باشد نه صرفا تولید یا ساخت.

دوانقی درباره چگونگی حمایت تلویزیون از مستند نیز گفت: تنها پخش یا نمایش آثار مستند نمی‌تواند حمایت یا امتیازی برای فیلم‌های مستند محسوب شود زیرا برخی فکر کنند تلویزیون فقط می‌خواهد کنداکتورش را پر کند، بنابراین شاید بهتر باشد تلویزیون برای حمایت از مستند آن را به شکل رایگان پخش نکند.

وی ادامه داد: اینکه برای اولین بار در این جشنواره همت شده تا مستندها دیده شوند، فرصت خوبی است. امیدوارم که این جشنواره جریان مستندسازی را هدایت کرده و مستندسازان را تشویق کند که تلاش بیشتری برای رساندن فیلم‌هایشان به این جشنواره کنند.

دوانقی عنوان کرد: اگر این جشنواره دیده شود، تداوم پیدا کند و به موقع برگزار شود. فرصتی برای مستندسازان ایجاد می‌شود که تلاش بیشتری برای حضور در آن انجام دهند. فیلم‌های بهتری بسازند و موضوعات بهتری انتخاب کنند. همین موضوع موجب ارتقای سطح مستند خواهد شد.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
24 آبان 1401

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان...

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند
23 آبان 1401

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» معتقد است، جشنواره‌ای با اعتبار سینماحقیقت می‌تواند فضایی برای دیده شدن آثار در گونه‌های متفاوت و همچنین افزایش تولید در فرم‌ها و...

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است
22 آبان 1401

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است

عادل انیسی، مستندساز و کارگردان مستند ورزشی آن ده ثانیه، معتقد است جشنواره سینماحقیقت، بزرگ‌ترین رویداد سینمای مستند ایران و تنها محل دیده شدن آثار است. به گزارش سایت خانه...