جشنواره تلویزیونی مستند می تواند تولیدات و مخاطبان مستند را افزایش دهد/گفت و گو با کارگردان مستند «اشترانکوه»

صفحه اصلی > اخبار

جشنواره تلویزیونی مستند می تواند تولیدات و مخاطبان مستند را افزایش دهد/گفت و گو با کارگردان مستند «اشترانکوه»

جشنواره تلویزیونی مستند می تواند تولیدات و مخاطبان مستند را افزایش دهد/گفت و گو با کارگردان مستند «اشترانکوه»
22 مهر 1397

بهمن ابراهیمی کارگردان مستند «اشترانکوه» که در بخش آثار بلند جشنواره تلویزیونی مستند، منتخب مردمی شد، معتقد است که جشنواره تلویزیونی مستند جشنواره ای تاثیرگذار است و این جشنواره می تواند تولیدات و مخاطبان مستند را افزایش دهد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ابراهیمی درباره این جشنواره گفت:  در ایران جشنواره ای که مختص فیلم های مستند باشد کم داریم. در واقع جشنواره سینما حقیقت و جشنواره تلویزیونی مستند، تنها جشنواره هایی هستند که صرفا به آثار مستند می پردازند.

وی ادامه داد: مهم ترین تفاوت این دو جشنواره با هم در این است که جشنواره تلویزیونی مستند، مخاطب محورتر است و طیف بینندگان آن بسیار وسیع تر از جشنواره حقیقت است. شاید این موضوع حتی درجه اهمیت و جایگاه آن را بالاتر از سینما حقیقت باشد که تنها در شهر تهران و برای مخاطبان اندکی برگزار می شود.

ابراهیمی با اشاره به امتیازات مثبت نمایش مستندها برای اولین بار از تلویزیون گفت: بسیاری از مستندهایی که در این جشنواره، فرصت نمایش پیدا می کنند برای شبکه تلویزیونی تولید نشده اند، این مستندها با دغدغه های فیلمسازان شکل گرفته اند اما شاید تنها فرصت نمایش از شبکه های استانی را پیدا می کردند. در حالی که نمایش این مستندها از شبکه مستند این فرصت را در اختیار مستندسازان مستقل قرار می دهد تا مخاطبان بیشتری داشته باشند و بیشتر قضاوت  و نقد شوند و در نتیجه بیشتر رشد کنند.

وی درباره مستندهای تلویزیون نیز بیان کرد: فکر می کنم از زمانی که شبکه مستند افتتاح شد و کارش را آغاز کرد تحرکی در امر مستندسازی ایجاد شده است. برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند هم از نشانه های گسترده شدن فعالیت ها در عرصه مستند است و این تغییرات می تواند منجر به افزایش رونق مستندسازی شود.

این مستندساز درباره نحوه برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند نیز گفت: اگر بخواهم منصفانه این جشنواره را ارزیابی کنم، باید بگویم که این جشنواره بسیار منظم و خوب برگزار می شود. ساعات پخش برنامه و توزیع بین فیلم های کوتاه، نیمه بلند و بلند به خوبی انجام می شود. تا جایی که من می دانم دیگر قرار نیست فصلی باشد و می خواهند سالی یک بار آن را برگزار کنند اما فکر می کنم جشنواره مستند تلویزیونی، این پتانسیل را دارد که حتی سالی دو بار هم برگزار شود.

وی ادامه داد:  من معتقدم که در حال حاضر ژانر مستند نسبت به سایر ژانرهای تلویزیونی مخاطب بیشتری پیدا کرده و کسانی از برنامه های سیاسی، خبری یا شبکه های دیگر دل زده شده اند، شبکه مستند و فیلم های مستند را  به شکل جدی دنبال می کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه در واقع وجه حقیقی مستند است که آن ها را جذب می کند، تاکید کرد: تداوم این جشنواره موجب رغبت بیشتر مستندسازان به شبکه مستند می شود و علاوه بر آن زمینه های تولید آثار جدید را فراهم می کند و مخاطبان بیشتری را برای دیدن مستندها پای تلویزیون می کشاند. چراکه مستندسازان از همه شهرها در این جشنواره شرکت می کنند و طیف وسیعی از مستندها را به وجود می آورند.

وی با اشاره به این که طیف شرکت کنندگان و مخاطب در دیگر جشنواره ها محدود است، عنوان کرد: برگزاری این جشنواره و گستردگی آن می تواند روی تولیدات و مخاطبان مستند در کنار هم تاثیر بگذارد.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
24 آبان 1401

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان...

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند
23 آبان 1401

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» معتقد است، جشنواره‌ای با اعتبار سینماحقیقت می‌تواند فضایی برای دیده شدن آثار در گونه‌های متفاوت و همچنین افزایش تولید در فرم‌ها و...

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است
22 آبان 1401

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است

عادل انیسی، مستندساز و کارگردان مستند ورزشی آن ده ثانیه، معتقد است جشنواره سینماحقیقت، بزرگ‌ترین رویداد سینمای مستند ایران و تنها محل دیده شدن آثار است. به گزارش سایت خانه...