نباید بگذاریم که تلویزیون، تنها مستندهای کم خطر را پخش کند که جایی به مسئولی برنخورد/ گفتگو با کارگردان مستند «اوسیا»

صفحه اصلی > اخبار

نباید بگذاریم که تلویزیون، تنها مستندهای کم خطر را پخش کند که جایی به مسئولی برنخورد/ گفتگو با کارگردان مستند «اوسیا»

نباید بگذاریم که تلویزیون، تنها مستندهای کم خطر را پخش کند که جایی به مسئولی برنخورد/ گفتگو با کارگردان مستند «اوسیا»
19 مهر 1397

علیرضا دهقان کارگردان مستند «اوسیا» که در اولین فصل جشنواره تلویزیونی مستند برگزیده این رویداد هنری شد، معتقد است جشنواره تلویزیونی مستند، فرصتی برای مخاطبان است تا بتوانند مستندهایی را با تنوع موضوعی و روایتی ببیند.

علیرضا دهقان کارگردان مستند «اوسیا» در گفت وگو با خبرنگار پانا با اشاره به این مطلب که زبان مستند، زبان سازنده‌ای است و نباید با ترس مانع بیان شدن انتقادات و حقایق شد،گفت: جشنواره تلویزیونی مستند، محفلی است برای نمایش مستندهایی که از تولیدات تلویزیون نیستند یا نتواستند در جشنواره‌های مختلف عرضه یا دیده شوند. این جشنواره امکانی را به وجود آورد تا مستندسازان شهرهای دیگر نیز آثارشان دیده شوند.

دهقان خاطر نشان کرد: در بحث ارائه آثار، دو گروه را باید مورد توجه قرار دهیم؛ ابتدا حمایت از آثار که به نظرم جشنواره تلویزیونی مستند، وظیفه‌اش را در قبال پخش و حمایت از آثار انجام داده و به طور کلی به اندازه این پنج فصل، خوب عمل کرده است؛ اما اتفاقی که باید مورد توجه این جشنواره قرار گیرد این است که بسیاری از مستندسازان با بودجه‌های شخصی خودشان فیلم می‌‌سازند و فیلم‌سازی شغل اول آنهاست و باید مورد حمایت قرارگیرند.

کارگردان مستند«اوسیا» تاکید کرد: اینکه جشنواره از مستندسازان می‌خواهد بدون پرداخت هیچ‌گونه حق پخش یا رایتی، فیلم‌ها را در اختیارشان بگذارند، برای همه امکان پذیر نیست. اگر فیلمی در این جشنواره یکی، دوبار نمایش داده شود، دیگر تلویزیون حاضر نیست آن را خریداری کند. این قسمتی که از نظر برگزارکنندگان این جشنواره مغفول مانده و به نظرم بهتر است که برای دوره‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد تا کیفیت جشنواره را بالاتر ببرد.

وی با بیان اینکه پرداخت حق پخش به مستندسازان باعث استقبال بیشتر از جشنواره تلویزیونی مستند می‌شود، گفت: پرداخت حق پخش، فضای این جشنواره را حرفه‌ای‌تر می‌کند و احترام دوجانبه‌ای را پدید می‌آورد.

دهقان با اشاره به اینکه خانه اول مستند، تلویزیون است گفت: در همه‌ دنیا رسانه‌های اصلی که حامی و میزبان فیلم مستند هستند، شبکه‌های تلویزیونی‌اند. چون مقوله‌ فیلم‌های داستانی با مستند بسیار متفاوت است. شاید برخی از مستندها در ایران یا خارج از ایران فرصت اکران پیدا کنند؛ اما خاستگاه اول مستند، تلویزیون است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر زبان مستند، زبان واقعیت است و زبان انتقاد سازنده است. گاهی این انتقادها تند هستند و مانند آیینه‌ای رفتارهای اشتباه ما را نشان می‌دهند و همین امر است که مستند را تاثیرگذار می‌کند. اتفاقی که گاهی در جشنواره‌ تلویزیونی مستند می‌افتد این است که زبان مستند از آن گرفته می‌شود. از دست دادن تندی زبان مستند موجب می‌شود تا کارکردش را از دست بدهد. در واقع ما نباید بگذاریم که تلویزیون تنها مستندهای کم خطر را پخش کند که جایی به مسئولی برنخورد.

دهقان با طرح این مساله که سانسور از علاقه‌ مستندسازان برای حضور در این جشنواره می‌کاهد، گفت: بسیاری از اوقات شاهد هستیم که در شبکه‌های دیگر یا در قالب برنامه‌های دیگر، مستندهایی چه بسا با انتقاداتی با کمترین میزان سانسور پخش می‌شود بنابراین این امکان در تلویزیون وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در فصل اول، فیلمش برگزیده شده است، بیان کرد: جشنواره تلویزیونی مستند تنها در همین ۵ فصل توانسته جایگاهی در دل مخاطبان پیدا کند؛ آنتن ثابتی داشته باشد؛ بنابراین خوب است تا زمان برگزاری مشخصی هم داشته باشد تا مخاطبان بتوانند به راحتی آن را دنبال کنند.

وی ادامه داد: این جشنواره کمک می‌کند تا مستندهایی فارغ از آنچه همیشه در تلویزیون دیده می‌شود به نمایش دربیاید. چون برخی از موضوعات هستند که همیشه در تلویزیون مطرح می‌شوند اما این جشنواره برای تلویزیون، تنوع موضوع و روایت می‌آورد. در کنار هم بودن اتفاق خوبی است که به نظرم باید تقویت شود.

دهقان درباره جوایز این جشنواره گفت: فکر می‌کنم بهتر است در بحث جوایز این جشنواره تجدید نظر شود تا دلگرمی بیشتری برای فیلمسازان به وجود آید زیرا مبالغ جایزه‌ها برای کسانی که کار حرفه‌ای می‌کنند بسیار اندک است. باید توجه داشته باشیم که بالاتر رفتن جوایز به رقابت بیشتر و در نهایت به پرشور شدن جشنواره کمک می‌کند.

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
24 آبان 1401

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان...

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند
23 آبان 1401

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» معتقد است، جشنواره‌ای با اعتبار سینماحقیقت می‌تواند فضایی برای دیده شدن آثار در گونه‌های متفاوت و همچنین افزایش تولید در فرم‌ها و...

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است
22 آبان 1401

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است

عادل انیسی، مستندساز و کارگردان مستند ورزشی آن ده ثانیه، معتقد است جشنواره سینماحقیقت، بزرگ‌ترین رویداد سینمای مستند ایران و تنها محل دیده شدن آثار است. به گزارش سایت خانه...