خط قرمزهای تلویزیون: مشکل مستندسازان داخلی/ گفتگو با کارگردان مستند برگزیده نخستین جشنواره تلویزیونی مستند

صفحه اصلی > اخبار

خط قرمزهای تلویزیون: مشکل مستندسازان داخلی/ گفتگو با کارگردان مستند برگزیده نخستین جشنواره تلویزیونی مستند

خط قرمزهای تلویزیون: مشکل مستندسازان داخلی/ گفتگو با کارگردان مستند برگزیده نخستین جشنواره تلویزیونی مستند
16 مهر 1397

برگزیده دومین فصل از نخستین جشنواره تلویزیونی مستند معتقد است که فاصله بسیاری با ایده‌آل‌ها یعنی نمایش فیلم‌های مستند بدون ممیزی از تلویزیون، وجود دارد.

کارگردان مستند «این زمین خوردنی نیست» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت مستند در تلویزیون گفت: به صورت کلی مستندسازان معمولاً به سراغ سوژه‌های حساس می‌روند بنابراین بسیار طبیعی است که فیلم‌های مستند، فیلم‌های حساسی باشند. تنها مشکل عمده مستندسازان، ممیزی‌ها و خط قرمزهای‌ست که در تلویزیون برای فیلم‌ها وجود دارد و این مساله جدی برای فیلمسازان است. هرچند تلاش شده به این خطوط قرمز احترام گذاشته شود و از طرفی با فیلم‌سازان همراهی شود.

خالقی منش تاکید کرد: فاصله بسیاری با ایده‌آل‌ها یعنی نمایش فیلم‌های مستند بدون ممیزی از تلویزیون داریم. امیدوارم در این زمینه همکاری‌های بیشتری صورت بگیرد تا مستندسازان شبکه مستند را بیشتر شبکه خودشان بدانند.، فیلم‌هایشان را بفرستند و همکاری کنند. البته من این عزم را در دوستان می‌بینم؛ اما مدیران رده بالاتر نگرانی‌هایی دارند که باعث می‌شود سخت بگیرند و این اتفاق منجر می‌شود به اینکه فیلمسازان حوزه مستند بیشتر علاقه‌مند باشند فیلم‌هایشان در جشنواره‌ها یا شبکه‌های خارجی به نمایش دربیاید.

وی که در در دومین فصل از نخستین دوره جشنواره تلویزیونی مستند در بخش مستندهای نیمه‌بلند با آرای مردمی انتخاب شد، ادامه داد: جشنواره تلویزیونی مستند برای ایجاد انگیزه و امید در مستندسازان مؤثر است و جدی‌گرفتن و بهتر برگزار کردن این جشنواره، مستندسازان مطرح را علاقه‌مند به حضور در این جشنواره می‌کند.

خالقی منش افزود: من با مستند «این زمین خوردنی نیست» در دومین فصل این جشنواره شرکت داشتم که بسیار مرتب، منظم و سازمان یافته بود. اینکه جشنواره‌ای در اولین سال‌های برگزاری‌اش مرتب و منظم برگزار شود، معمولاً بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: جشنواره جهانی سینما حقیقت، جشنواره مهمی در حوزه مستند است؛ اما این جشنواره مخاطبان محدودی دارد و مخاطبان شهرهای دیگر امکان دسترسی به این جشنواره را ندارد. بنابراین هر فیلمی که در این جشنواره به نمایش درمی‌آید، نمی‌تواند بیشتر از هزار مخاطب، آن هم در خوشبینانه‌ترین حالت داشته باشد در حالی که مخاطبان تلویزیون میلیونی هستند. این جشنواره می‌تواند انواع بسیاری از فیلم‌های مستند را پوشش دهد. بسیاری از مستندسازان مطرح که فکر نمی‌کردم به خاطر ممیزی‌ها حاضر باشند فیلم‌هایشان را به این جشنواره بفرستند، در آن شرکت کرده‌اند.

کارگردان مستند «این زمین خوردنی نیست» درباره برگزارکنندگان جشنواره تلویزیونی مستند گفت: امیدوارم دایره تصمیم‌گیری‌ها در این جشنواره به گروهی از فیلم‌سازان محدود نشود. نمی‌گویم در حال حاضر صد در صد این طوری هست؛ اما بیشتر فیلمسازانی که مسئول برگزاری جشنواره هستند از طیف فکری خاصی هستند. خوب است درها را بیشتر باز کنیم و اجازه دهیم تا در حوزه تصمیم‌گیری، طیف‌های فکری بیشتری حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: جوایز بهتر و همکاری بیشتر با مستندسازان در رابطه با کمتر سانسور شدن فیلم‌هایشان در ادامه منجر خواهد شد تا فیلم‌سازان مطرح‌تری علاقه‌مند به حضور در این جشنواره شوند.
خالقی‌منش درباره تداوم این جشنواره گفت: تداوم قطعاً موجب رونق و بهتر شدن این جشنواره می‌شود؛ اما فکر می‌کنم تبلیغات این جشنواره بسیار کم بوده و آن طور که برای برگزاریش زحمت کشیدند و شایسته است، دیده نشده است.

وی ادامه داد: استعدادیابی که در این جشنواره صورت می‌گیرد بسیار خوب است. بسیاری از فیلمسازان فکر نمی‌کردند فیلم‌هایشان در این رسانه بزرگ دیده شود و این موضوع برایشان تشویق کننده است. در واقع تشویق شدن و تشویق کردن از امتیازات بزرگ جشنواره‌هاست.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام خانه مستند بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام خانه مستند

نظرات کاربران

نظر خود را برای ما ارسال کنید:

خبرهای مشابه

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود
06 آذر 1401

در حوزه مستند، خیلی اوقات حقیقت، سانسور می شود

سیدمصطفی موسوی تبار می‌گوید: هر اثر مستند به فراخور ژانر و موضوعی که دارد حقیقت را به شیوه خاصی روایت می‌کند و جشنواره سینماحقیقت، بستری برای تعامل با دیگر...

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست
03 آذر 1401

ریخت و پاش های عجیب قطر در جام جهانی 2022/ فوتبال فقط یک ورزش ساده نیست

پدرام بهرامی کارگردان مجموعه مستند دریبل ضمن تشریح رویکرد این مستند در بررسی نقش فوتبال در کشورهای مختلف، به طرح برخی پرسش‌ها درباره میزبانی ۲۲۰ میلیارد دلاری قطری‌ها در...

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است
01 آذر 1401

رکود و تورم اقتصادی، باعث خروج فیلمسازان حرفه ای از سینمای مستند شده است

مهدی شامحمدی، مستندساز و تهیه‌کننده معتقد است، رکود و تورم اقتصادی در سال‌های اخیر به همراه مشکلات مدیریتی باعث کاهش تولید در سینمای مستند و خروج فیلمسازان حرفه‌ای شده...

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است
01 آذر 1401

نمایش خانگی در سینمای مستند، ضعیف عمل کرده است

محمد ثقفی مستندساز می‌گوید: پلتفرم‌های اصلی شبکه نمایش‌خانگی در زمینه نمایش آثار مستند عملکرد خوبی ندارند. به گزارش سایت خانه مستند و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی...

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»
28 آبان 1401

نگاهی متفاوت به نخبگان افغانستانی در مستند ایرانی «فرهت»

امیراطهر سهیلی، کارگردان مستند «فرهت» معتقد است، بعضی از ما همیشه در روایت خود درباره مهاجران افغانستانی نگاهی از بالا به پایین داریم و نمی‌دانیم که بسیاری از این...

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم
28 آبان 1401

به جشنواره سینما حقیقت به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنیم

امیرحسین نوروزی مستندساز از فیلمسازان و برگزارکنندگان جشنواره سینما حقیقت تقاضا کرد به این جشنواره به عنوان یک میراث فرهنگی نگاه کنند. به گزارش سایت خانه مستند و به...

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند
24 آبان 1401

مستند ورزشی بازار ندارد/ جشنواره‌ها، مستند اجتماعی می‌پسندند

کارگردان مستند ورزشی دریبل معتقد است، مسائل اقتصادی، نبود بودجه و سرمایه‌گذار باعث می‌شود گونه‌ای از سینمای مستند مانند آثار ورزشی تولید محدودی داشته باشند و از سوی مخاطبان...

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند
23 آبان 1401

مستندهای ورزشی را عموم مردم دوست دارند/ سینما حقیقت، فرصتی برای دیده شدن ژانرهای گوناگون مستند

میکائیل دیانی، کارگردان مستند «بچه‌های زمین خاکی» معتقد است، جشنواره‌ای با اعتبار سینماحقیقت می‌تواند فضایی برای دیده شدن آثار در گونه‌های متفاوت و همچنین افزایش تولید در فرم‌ها و...

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است
22 آبان 1401

سینما حقیقت، بزرگترین رویداد و تنها محل دیده شدن آثار مستند سینمای ایران است

عادل انیسی، مستندساز و کارگردان مستند ورزشی آن ده ثانیه، معتقد است جشنواره سینماحقیقت، بزرگ‌ترین رویداد سینمای مستند ایران و تنها محل دیده شدن آثار است. به گزارش سایت خانه...